Forbes Israel Logo

חוק המשילות אושר בקריאה טרומית; ריבלין: "הרס הדמוקרטיה"

"חוק המשילות" עבר היום (ד') בכנסת בקריאה טרומית ברוב של 51 חברי כנסת אל מול 43 מתנגדים. ח"כ אחד נמנע. ההצעה, בשמה המלא "הצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון – הגברת המשילות והעלאת אחוז החסימה)", תועבר להמשך דיון בוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תמשיך לגבש אותה לפני שתוצג לכנסת להצבעה בקריאה ראשונה.

האופוזיציה ביקשה שתתקיים הצבעה שמית, במהלכה תמכו בחוק חברי הכנסת ממפלגת יש עתיד ובראשם יאיר לפיד. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נמנע, בעוד יו"ר התנועה ציפי לבני, ח"כ אביגדור ליברמן וראש הממשלה בנימין נתניהו, נעדרו.

עוד לפני ההצבעה חברי כנסת מהאופוזיציה הטיחו באלה מהקואליציה האשמות קשות על תמיכתם בחוק, כאשר יוזם הצעת החוק ח"כ דוד רותם (הליכוד-ביתנו), ספג את עיקר הביקורת. יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' אמרה לו: "תיזהרו מהעלאת אחוז החסימה. זה יכול לפגוע בכם בבחירות הבאות".

לחברי הכנסת אמרה: "הם (יוזמי החוק) פוגעים לא באופוזיציה – אלא בכנסת, בדמוקרטיה, בציבור בישראל ובמדינת ישראל כולה. אני מפצירה בכם להצביע נגד החוק הזה. כל מי שיש לו כבוד עצמי, והוא פרלמנטר, או היה פרלמנטר שנייה אחת בחייו – שיצביע 'נגד' עכשיו". יושבת ראש מרצ, זהבה גלאון, הוסיפה: "הצעת החוק הזו תוביל לדיקטטורה".

צילום: רויטרס

יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ רובי ריבלין (הליכוד-ביתנו), קרא: "בגין מתהפך בקברו, זהו הרס של הדמוקרטיה. אפשר לסגור את הכנסת ולפתוח אותה רק כאשר 61 ח"כים ירוצו. הכנסת צריכה לייצג את כל הקבוצות בעם".

על פי השינוי העיקרי בחקיקה המוצעת, כדי להגיש הצעת אי-אמון בממשלה יידרשו חתימות של לפחות 61 חברי כנסת, ובמועמד חלופי לראשות הממשלה.אם הצעת אי האמון תעבור והמועמד הזה לא יצליח להרכיב ממשלה, הכנסת לא תתפזר. ההצעה תאריך גם את הזמן בו נדרשת ממשלה חדשה להעביר תקציב מ-45 ל-100 ימים.

הצעת החוק תעלה את אחוז אחסימה ל-4% ותבטל את מימון המפלגות לרשימות שלא עברו את אחוז החסימה, מה שיקשה על מפלגות קטנות להיכנס לממשלה וירתיע מועמדים חדשים מלרוץ בבחירות בשל החשש מהמחיר הכספי שישלמו אם לא ייבחרו. כמו כן, החוק החדש יגביל את מספר השרים כולל ראש הממשלה ל-19 ואת מספר סגני השרים ל-4.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.