חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

חוק השוויון בנטל אושר בוועדת פרי: "הצבנו גבולות ברורים לתופעת ההשתמטות"

וועדת פרי אישרה היום את הצעת החוק לשוויון בנטל. על פי החלטת הוועדה, מעתה יחולו סנקציות פליליות נגד משתמטים. משמעות הדבר שחוק שירות הבטחון יחול כעת גם על חרדים שיסרבו להתגייס. 

במסיבת עיתונאים שערכה מפלגת יש עתיד אמר יאיר לפיד. "זה הצעד המשמעותי הראשון לכיוון שיוויון בנטל. היום הממשלה שוב הוכיחה שהיא באה לשנות". לפיד פנה לאזרחים החרדים ואמר: "זו אינה התקפה על עולם התורה. אין לנו רצון לכפות עליכם את חילוניות, אך אי אפשר להמשיך ככה".

עוד אמר לפיד: "הציבור החרדי מונה היום 1,800 בני אדם. ציבור כל כך גדול לא יכול להגיד שמה שקורה במדינה זה לא הבעיה שלו. אנחנו זקוקים גם לכם עם נשק ביד". לפיד ביקש מהחרדים לראות את הצד החילוני. "תנסו להבין איך המצב הנוכחי גורם לנו להרגיש. כשברדיו מכריזים על מלחמה וקוראים לכל הצעירים בישראל להתגייס אתם מעמידים פנים שזה לא קורה מתחת לחלון שלכם – אבל זה כן".

לפיד טען גם כי החוק ייתן למשפחות החרדיות הזדמנות לשפר את תנאי החיים שלהן. "החוק הזה ייתן לכם יכולת ללת לילדיכם חיים טובים יותר". בנוסף אמר לפיד כי המדינה תלווה את החרדים בתהליך הגיוס. "נעזור לכם למצוא עבודה. נפעל כדי שיהיו לנו רופאים, מהנדסים וקבלנים חרדים".

לאחר מכן נאם גם יו"ר הועדה יקב פרי. לדברי פרי "תם עידן חוק טל. החל מאוגוסט הקרוב ייקבעו יעדי גיוס ברורים, כמותיים וילוו באכיפה כפי שלא הייתה קיימת עד היום. יוצבו גבולות ברורים לתופעת ההשתמטות. כל צעיר חרדי המועמד לגיוס יהיה חייב להתייצב בבאקו"ם". 

עוד אמר פרי כי ההחלטה מי שיגוייס לשירות צבאי או אזרחי תהיה בידי צה"ל. "הצורך ברפורמת גיוס הינו צורך חברתי לאומי מתבקש. ההישג הדרמטי של הוועדה מקבל משנה תוקף בזכות ההתעקשות שלא לנסח עוד חוק אקראי ללא שינויים וללא אכיפה".

פרי התייחס גם להתנגדויות של חברי הוועדה לסנקציות הפליליות על המשתמטים. "בימים האחרונים היינו עדים לניסיונות לעקר את החוק. חובת הגיוס היא עמוד התווך של החוק. כל ניסיון למנוע אותה ייתקל בהתנגדות בלתי מתפשרת מצידנו. חייבים לייצר מערכת של מקלות וגזרים, הן על מוסדות הלימוד והן על הפרט. מועמד לשירות שלא יתייצב כפי שהצו מורה לו יתמודד עם ההשלכות של חוק שירות הבטחון. משמעות אי העמידה ביעדים מצד החברה החרדית תהיה שמעמד העריק החרדי תהיה כזו של העריק החילוני". 

על פי דיווח בגלי צה"ל, שר הבטחון משה יעלון התנגד לסנקציות הפליליות שדרשו במפלגת יש עתיד. יעלון התעקש על סנקציות כלכליות למשתמטים, אולם הצביע בעד ההצעה. במהלך הדיון בוועדה אמר ח"כ אורי אריאל כי אישור הצעת יש עתיד היא "הפרת הסכם קואליציוני". 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הסעיף שאושר קובע שאם לא יעמדו ביעדי הגיוס של תקופת הביניים, יחול על כל המתגייסים מלבד 1,800 תלמידי ישיבה "מתמידים". יו"ר הוועדה, השר פרי עמד על כך שעיקרון השיוויון יחול בתיקון לחוק על סרבני גיוס מהמגזר החרדי בדיוק כמו על כל עריק משירות חובה באופן גורף. אבל אז קם שר הביטחון וביקש שהחוק שיוגש לאישור הממשלה ויובא לכנסת ישאיר בידי שר הביטחון את הסמכות הבלעדית לקבוע מה יהיו הסנקציות על משתמט חרדי.

צילום: מרק ישראל סלם

בישיבת יש עתיד שלשום אמר יאיר לפיד: "מדובר בלב ליבו של התיקון לחוק שירות הביטחון" אומרים ביש עתיד, "הליכוד עשה תרגיל מסריח בוועדה. אם שר הביטחון יוכל לפטור משתמטים מסנקציות, אז איפה השיוויון פה? בשביל מה התכנסנו" אמרו בכירים ביש עתיד אחרי התפזרות הישיבה.

גם שר הכלכלה נפתלי בנט התבטא לאחרונה בנוגע לחוק. לדברי בנט, מה שלא היו מוכנים לגעת 65 שנה, אנחנו מקדמים תוך שבועות והדרך רצופה מהמורות", פתח בנט בהתייחסו לסוגיית השוויון בנטל. "זה היה צפוי. אני קורא לכולם לא לשבור את הכלים. צריך לעבוד קשה עד שנגיע לפתרון".

"כולם מסכימים שאנחנו לא רוצים לראות גדודי משטרה צבאית פושטים על בני ברק, זה לא יקדם את הפתרון. כן צריך פתרון מושכל של מערכת תמריצים. אנחנו בימים הקרובים נמשיך במאמצים ואני משוכנע שנצליח לגשר ולמצוא את הדרך הנכונה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן