Forbes Israel Logo

חוק מע"מ אפס: נכשל ניסיון להשיג פשרה

בוועדת הכספים של הכנסת נכשל ניסיון להביא לקיצור הליכי החוק 'מע"מ אפס'. משעות הבוקר (ה') התנהלו מאחורי הקלעים בוועדה מגעים בין נציגי הקואליציה לאופוזיציה בהם נדונה האפשרות כי הדיונים במאות ההסתיגויות של האופוזיציה יופסקו עד לתם פגרת הקיץ של הכנסת ויחודשו רק עם תחילת מושב החורף.

לפי הסכם הפשרה שהוצעה, החוק היה אמור להגיע לאישור במליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית רק במהלך נובמבר-דצמבר. עוד הוצע, שייבחנו סוגיות מרכזיות המפריעות לאופוזיציה בעניין הצעת החוק וכי יתקיימו דיונים רציניים על עיקריו. המו"מ על הפשרה התקיים בחדרו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) בתיאום עם אנשי האוצר.

המו"מ התפוצץ לאחר שחברי כנסת מהאופוזיציה דרשו לפתוח מחדש את הדיון בהצעת החוק, דבר לו התנגדו יו"ר הוועדה סלומינסקי וחברי קואליציה נוספים מכל וכל. לאור זאת התחדשו הדיונים בוועדה והאופוזיציה ממשיכה בנקיטת סחבת ובהאטת הדיונים ככל יכולתה.


הסחבת בדיונים נמשכת. ועדת הכספים | צילום: דוברות הכנסת

כך למשל התחוללה סערה כאשר חברי האופוזיציה ניסו למנוע מהיו"ר סלומינסקי לנהל את הדיון ולהצביע על ההסתייגויות לחוק. ח"כ סתיו שפיר (העבודה) דרשה מהיועצים המשפטיים לוועדה לעצור את הדיון, מכיוון שלדבריה "יו"ר הוועדה סלומינסקי מונע ממנה את זכות הדיבור וממשיך בהצבעות על ההסתייגויות". עוד קראה שפיר לעבר סלומינסקי: "אתה מונע קיום דיון רציני בהצעת החוק".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הביע תרעומת קשה על-כך שבעקבות ניהול המו"מ בחדרו של סלומינסקי, "ח"כ כלשהו מסיעת "יש עתיד" יצא בהודעה כי המו"מ מתקיים מכיוון שהוא, גפני, התעייף מהימשכות הדיונים". גפני עוד: "אני מודיע בזאת כי לא התעייפתי ואני מוכן להמשיך בדיונים הארוכים ככל שיידרש".

מנגד, חברי כנסת מהקואליציה, טענו כי "מי שמונע דיון רציני בהצעת החוק הם דווקא חברי האופוזיציה שלא מאפשרים לקיים את הדיון באופן מסודר".

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) החל לדבר בשפה הערבית, זאת לאחר שכבר ביום הדיונים הקודם (ג') עשה זאת ח"כ עיסוואי פריג' (מר"צ), מה שהוביל חברי כנסת אחרים מהאופוזיציה, לדרוש לעצור את הדיון ובוודאי שלא להצביע על ההסתייגויות כל עוד לא יתורגמו דבריו לעברית. ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) דרש לקיים הצבעה רק לאחר שיידע מה אמר ביחס אליה ח"כ פריג' ואף פנה בעניין לייעוץ המשפטי לכנסת.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן