Forbes Israel Logo

חיים כץ: ממנהיג פועלים לאחד השרים העשירים בממשלה

שר הרווחה חיים כץ הוא פוליטיקאי משופשף ואדם מורכב – הוא מזוהה עם ועדי העובדים ואף עמד בראש ועד העובדים של התעשייה האווירית, אך מכהן גם כחבר כנסת מ־1999 (עם הפסקה קצרה בעשור הקודם). הוא חבר הליכוד, מקורב לנשיא המדינה ראובן ריבלין אבל גם ליו"ר מפלגת העבודה לשעבר שלי יחימוביץ, וגם לאנשי עסקים ובכירים במשק כמו קובי מימון, יאיר המבורגר, עו"ד שלמה נס, רוני מאנה וחיים סלוצקי.

עד לפני מספר שבועות היה כץ בחופשה ללא תשלום מהתעשייה האווירית, למרות שהמשיך לשמש כיו"ר ועד העובדים. עם מינויו לשר הוא נפרד מהתואר שהפך אותו לבעל השפעה משמעותית במרכז הליכוד. כץ נכנס למערכת הפוליטית ב־1999 לצד עמיר פרץ עם מפלגת "עם אחד", בהמשך התפקד לליכוד ונבחר לח"כ מטעם המפלגה ב־2003.

לדירוג הפוליטיקאים העשירים בישראל 2015

בשבועות האחרונים עלה שמו לכותרות בעקבות פרסום ב״כלכליסט״, כי בבעלותו תעודות השתתפות של חברת ישראמקו, המחזיקה 28% משותפות הגז "תמר", בשווי של כ־50 מיליון שקל. בשיחה עם פורבס הודה כץ כי רכש את התעודות כחוק שנים לפני גילוי מאגר תמר בתחילת 2009. אז ערכן לא עלה על ארבע אגורות ליחידה. היום הן נסחרות בערך של 80 אגורות. יחד עם זאת, כץ הכחיש את הסכום שפורסם והכריז: "הלוואי והיה לי 15% מהסכום".


השר כץ | צילום: אבי אוחיון

פורבס מעריך כי שווי אחזקות אלה נמוך משמעותית מהפרסומים האחרונים. עם זאת, השר כץ דאג לאורך השנים לפזר את השקעותיו. הוא מחזיק ברשותו בית בשוהם ודירה שירש ברמת גן – שווי הנכסים יחדיו מוערך בכ־7־8 מיליון שקל. יחד עם שוויה של הפנסיה מהתעשייה האווירית (למרות שבשנים שבהן כיהן כח"כ לא קיבל שכר) אנו מעריכים כי הונו מגיע לכ־20 מיליון שקל.

לאורך השנים זכה כץ לביקורות נוקבות – גם מצידו של מבקר המדינה – על השימוש שעשה בעובדים ובאמצעים של תע"א לצרכים פוליטיים, אך בקרב רבים הוא נחשב לאביר העובדים, כיהן בכנסת הקודמת כיו"ר ועדת העבודה והרווחה וקצר שבחים על תפקודו מגורמים מכל הקשת הפוליטית.

כץ עונד אמנם שעון בעלות של דולר, אבל מתברר שהוא יודע גם לדאוג לעצמו. "כמו שאני טוב לאחרים אני טוב לעצמי ומקווה שאוכל להזדקן בכבוד", אמר לפני שלוש שנים בראיון ל"גלובס".

כץ, כמו שר האוצר משה כחלון, נחשב למקורב לקובי מימון בעל השליטה בישראמקו. הוא פסל את עצמו בעבר מלעסוק בהמלצות ועדת ששינסקי (שקבעה את גובה התמלוגים שיש לשלם למדינה בגין הרווחים על מכירת גז טבעי) בשל חשש מניגוד עניינים. בתוך כך, מעניין לציין כי כץ התנגד כחבר כנסת לחוק המבקש לחשוף את תיקי המניות של נבחרי הציבור. הוא, כמו נבחרי ציבור נוספים, סירב גם להציג בפנינו את הצהרת ההון שלו.

בתגובה לדברים נמסר מטעמו, כי "לשר הרווחה מניות שקנה, כמו רבים אחרים, הרבה לפני מועד גילוי הגז. למרות היותו אמיד, מנהל השר כץ אורח חיים צנוע ומחנך את ילדיו לעבודה ומצוינות. פעילותו הציבורית מעידה כי הוא פרלמנטר מצטיין שהעביר בשנים האחרונות עשרות חוקים חברתיים שמטרתם שמירה על זכויות העובדים והגמלאים".

בתגובה לקשריו עם מימון ולסירובו להציג את הצהרת ההון שלו נאמר, כי "השר יגיש במועד וכמקובל את הצהרת ההון שלו למבקר המדינה. השר הדיר עצמו מכל מגע הקשור בהסדרת הגז בישראל וכל ניסיון לקשור אותו לכך הוא פופוליסטי. השר עסוק בענייני משרדו וכל תשומת ליבו מוקדשת לכך וגורמים אינטרסנטים מבקשים להפריע לפועלו".

——————————
כץ בחר שלא לחשוף את הצהרת הונו הרשמית.

הפרויקט המלא מתפרסם בגיליון יוני של מגזין פורבס

– לרכישת הגיליון חייגו 077-5273355

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.