Forbes Israel Logo

חכם, ירוק וחסכוני: מהפכת הקטנועים החשמליים באסיה יוצאת לדרך

בשנת 2012, כשדגמי הרכב החשמלי "מודל S" של יצרנית הרכב טסלה יצאו לשוק, איש העסקים הטאוייווני הוראס לוק רצה להיות הראשון במדינה האסיאתית אשר מחזיק בדגם הרכב המסקרן והמהפכני. לוק, אשר באותם ימים שימש כסגן נשיא בכיר לענייני חדשנות ביצרנית הטלפונים הסלולריים המקומית HTC, מעיד כי הוא "לא פחות מאובססיבי" בכל הנוגע למוצרים מעוצבים ומהפכניים, אך לרוע מזלו – הדגם המדובר של יצרנית הרכב האמריקאית לא שווק בטאיוון כלל. הוא אפילו חשב לייבא באופן אישי את הדגם המבוקש, אך חברתו שכנעה אותו לוותר על הרעיון. "הסיבה המרכזית הייתה שאין לי גראז' בבית", הוא מספר, "כך שלמעשה הייתי יכול לטעון את הרכב רק בעבודה, ולא ליהנות ממנו בסופי השבוע. זה אבסורד".

וכך, עולה אחת הבעיות המרכזיות של יצרני הרכב החשמלי אשר ירצו לפרוץ לשוק האסיאתי: בעוד בארה"ב נפוצים מאוד מוסכים ביתיים, בהם קל לבנות תחנות הטענה לרכב החשמלי – במרבית מדינות אסיה גראז' ביתי אינו דבר שכיח כלל, ותחנות הטענה ביתיות אינן באות בחשבון. אם לוקחים בחשבון שמכיר הרכבים החשמליים אינו פונה לאוכלוסייה הכפרית במדינות אסיה (תרבות פרברים אינה קיימת ביבשת), אנו נותרים אם קהל לקוחות פוטנציאלי עירוני בלבד – אשר נתקל בבעיה ואינו יכול להטעין את הרכב בביתו שלו.

הקטנוע החכם ליד תחנת טעינה. יביא למהפכה? | צילום: מתוך אתר החברה

זו בדיוק הבעיה אשר לוק זיהה, והחליט בין רגע לעזוב את עבודתו – ולמצוא לה פתרון. ביחד איתו עזב את משרדיה המפנקים של HTC גם בכיר נוסף בהנהלת החברה, מאט טיילור. ביחד, הם הקימו את חברת "גוגורו", שמשלבת טכנולוגיה חדשנית, עיצוב נועז ושנים ארוכות של ניסיון בתחום העסקי והשיווקי כדי להביא לעולם את "הקטנוע החכם הראשון" ("סמארט-סקוטר"). לאחר שהדגם הראשון הושק השנה בטאיוון, המבקרים תיארו אותו כ"מה שהיית מצפה לקבל אם היית מתיך יחדיו ווספה ואייפון".

נתוני המנוע החשמלי מרשימים: המנוע, אשר לא צורך דלק כלל, שווה בעוצמתו למנוע 125 סמ"ק, המשמש קטנועים בכל העולם. הוא מאיץ למהירות של 50 קמ"ש בתוך 4.2 שניות, ומגיע למהירות מקסימלית של 96.5 קמ"ש. מעבר ליכולות המכאניות, האופנוע מציג גם לא מעט שיכלולים טכנולוגיים מסקרנים – כך, למשל, תוכלו לפתוח את תא המטען או להתניע את הקטנוע באמצעות הסמארטפון שלכם. אם זה לא מספיק, תוכלו גם לבחור קומבינציית תאורה אשר תקשט את גוף האופנוע (קיימות 129,600 קומבינציות שונות!) או לבחור בקובץ סאונד משלכם שישמש כצופר. והכל, באמצעות חיבור בלוטות' פשוט בין הנייד לכלי הרכב. המחיר הרשמי עדיין לא פורסם, אך לוק טוען כי הוא ינוע בין 2,000 ל-3,000 דולר – כמו מחירם של הקטנועים המובילים כיום את השוק העולמי.

אז כיצד הצליח לוק לשמור על רמת מחירים נמוכה כל כך ביחס למתחרים המסורתיים? בניגוד לרכבים החשמליים, אשר עלותם נחשבת לגבוהה ביחס למכוניות המסורתיות, לוק הצליח ליצור "טוויסט" בתכנית העסקית של החברה – ולהציע את הקטנועים במחירים נמוכים במיוחד. הסוד, הוא חושף, טמון בכך שהרוכבים על הקטנועים החכמים לא רוכשים את הרכיב היקר ביותר בקטנוע החשמלי – הסוללה.

במקום לרכוש את הסוללה, אשר נחשבת כאמור לרכיב האחראי על מחירם הגבוה של הרכבים החשמליים, הלקוחות משלמים דמי שימוש חודשיים נמוכים במיוחד עבור הזכאות להשאיל סוללות ממגוון תחנות הפרושות ברחבי העיר. הלקוחות בעלי המנוי מגיעים לתחנות, לוקחים סוללות טעונות, ומחליפים אותן על פי הצורך.

בינתיים, החברה גייסה כבר עשרות מיליוני דולרים ממגוון רחב של משקיעים (לרבות הבוס לשעבר של השניים, מייסד חברת HTC צ'אר וואנג). נדמה כי נקודת התורפה הבולטת ביותר אשר עשויה למנוע מהחברה מלהצליח ולהשתלט על שוק הקטנועים במדינה – הן אותן "תחנות חלוקה" של סוללות טעונות. כזכור, סוגיית תחנות ההטענה נחשבת גם למוקש אשר הכשיל בזמנו את חברת "בטר פלייס" הישראלית של היזם שי אגסי והמיליארדר עידן עופר. אך למרות שהחברה פשטה את הרגל בשנת 2013, אגסי עצמו עדיין משוכנע כי מהפכת הרכבים החשמליים קרבה: "הקונספט והטכנולוגיה עובדים מצוין", הוא אומר. "בטווח הזמן הרחוב, יהיה למעשה זול יותר לעבור לרכב החשמלי במקום להמשיך ולהשתמש ברכבים המוכרים לנו כיום".

"שי אגסי הטאיווני"? לוק | צילום מסך

הבדל משמעותי נוסף בין גוגורו לבין בטר פלייס היה בהתרחבות העסקית: בעוד בטר פלייס ניסתה לפעול במדינות שונות במקביל בטרם ביססה את אחיזתה בשוק אחד, לוק מתעקש שלא לצאת מגבולות טאיוון – עד שיצליח להשיג אחיזה בשוק המקומי. אך לא מדובר בניסוי בקנה מידה קטן: גם השוק הטאיווני בלבד מוערך בעשרות מיליוני דולרים, ובכמויות אדירות של לקוחות פוטנציאליים. כפי שלבטח זוכר כל תייר אשר ביקר בערים הגדולות במדינות מזרח יבשת אסיה, רובה המכריע של האוכלוסייה מתנייד באמצעות קטנועים, ושאון המנועים והצפיפות בנתיבים נחשבים לתופעה של ממש עבור התיירים המערביים.

רק לאחר שיצליחו לפרוץ את השוק המקומי, הוא מתעקש, תמשיך החברה ותתרחב גם לשווקים נוספים. ראשית, לדבריו, יתמקדו המאמצים בערים נוספות במדינות אסיה, שם נחשבים, כאמור, הקטנועים לכלי תחבורה מרכזי ומשמעותי במיוחד. רק לאחר מכן ישקלו להתרחב גם למדינות נוספות, דוגמת ארה"ב ויבשת אירופה. אם בחברה אכן יצליחו ללמוד מטעויות העבר (דוגמת אלו שעשה אגסי), נדמה כי סיכויי ההצלחה שלהם נראים גבוהים במיוחד. ואם כך אכן יהיה, הרי שלוק יוכל להרשות לעצמו כמה רכבי "טסלה" שירצה – וגם יוכל להתהדר בתואר "אחד הגורמים המהפכניים של שוק הרכב ברכבי העולם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.