חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

חמישה דורות, משרד אחד: פערי הגיל בעולם העבודה הולכים וגדלים

פחות או יותר כעת, נכנס אל תמונת שוק העבודה המורכב, דור חדש – הפוסט-Y, או בשמו השני: דור ה-i. המשמעות היא שבקרוב חלקנו נחלוק את המשרד עם עובדים בני 5 דורות שושנים: הדור המסורתי (נולדו לפני 1946), הבייבי-בום (נולדו בין 1946 ל-1964), דור ה-X (נולדו בין 1965 ל-1976), דור ה-Y או דור המילניום (נולדו בין 1977 ל-1997) ודור ב-i (שנולדו לאחר 1997).

רוב השיח בתחום שוק העבודה התרכז בשנים האחרונות בדור המילניום, ומסיבה טובה – בתוך עשור הוא יהווה 75% מכוח העבודה. יחד עם זאת, ניהול הכישרון צריך להתרכז בכל הכישרונות ולא רק באלה העולים. על מנת למלא את החלל שמשאיר דור הוותיקים ודור הבייבי בום, יש צורך בכישרונות מכל הגילאים ולשם כך יש צורך ביכול ת גמישות ויצירתיות.

לכל דור יש את הדרישות והשאיפות שלו ולאנשי הגיוס וכוח האדם תהיה עבודה קשה מאוד בכיסוי של כל הספקטרום. יידרש הרבה מאוד מידע וניתוח נכון על מנת להבין כיצד לבנות איזון מוצלח בין הדורות, מי מתאים לאיזה תפקיד, על מי להילחם כדי שיישאר ואת מי להחליף בעובד מדור אחר.

דורות שונים, דגשים שונים | צילום: thinkstock

ובכל זאת, יש כמה דברים שנכונים עבור כולם. למרות ש"איזון בין בית ועבודה" הוא מושג שמודבק בדרך כלל לבני דור המילניום, מדובר בעקרון שחשוב לבני כל הדורות, וטיפוח של גמישות במונחים של שעות עבודה ושל מיקום העבודה, יכול להוות פקטור חשוב למשיכה של כישרונות חדשים ושמירה על כישרונות קיימים.

פקטור חשוב נוסף בהקשר זה הוא הפיתוח. פיתוח של העובדים הוא אחד משלושת הפקטורים המרכזיים שמעודדים נאמנות למקום העבודה. זה נכון עבור בני דור המילניום, אך לא רק עבורם. עובדים בוגרים יעדיפו לעבור עבודה כאשר הם חשים שאינם לומדים עוד ולא קיימת עבורם יכולת להתפתח.

טכנולוגיה – לא רק לצעירים

התפיסה שהדורות הבוגרים מפחדים מטכנולוגיה כבר איננה נכונה. עובדים בוגרים, מעל גיל 50 פעילים כיום ברשתות החברתיות בדיוק כמו עמיתיהם הצעירים וגם להם חשוב להיות מעודכנים בחידושים האחרונים. למעשה, הרשתות החברתיות יכולות לשמש פלטפורמה מצוינת לצמצום פערי הגילאים ושיתוף של נושאים מקצועיים המדברים אל כולם.

אין ספק שאנחנו נכנסים לתקופה מאתגרת מאוד בשוק העבודה. העלאת גיל הפרישה וכניסה של דורות חדשים אל השוק מעמידה אתגרים מאוד לא פשוטים בפני מנהלים ואנשי כוח האדם בחברות. אך יחד עם זאת, לשילוב הכישרונות הזה יש פוטנציאל ליצור מערכת עבודה מאוד גמישה, מגוון ויעילה – מערכת שיודעת לנצל את הכישרון הייחודי שמביא איתו כל דור, אך גם יודעת לתחזק את עצמה תוך הבנת הדרישות הייחודיות של כל אחד מהדורות. מי שידע להתנהל נכון בעידן הדורות המרובים, יזכה ליתרון גדול. מי שיכשל, כנראה לא יצליח להחזיק מעמד בעולם העבודה העתידי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן