Forbes Israel Logo

חמישה זקנים מהעת העתיקה וימי הביניים ששווה לציין ביום הזקן הבינ"ל

חבריי אנשי יום הזקן הבינלאומי, רומאים, אנשי הכפר – הטו לי אוזן: אני באה על מנת לשטוח בפניכם מעט מההיסטוריה של הזקן, וכמו כן להלל אותו. לכבוד יום הזקן הבינלאומי הנוכחי (שהתקיים ביום שבת האחרון, ה-3 בספטמבר) הווה ונחגוג את זכרם של כמה מהזקנים היותר יפים של העת העתיקה ושל ימי הביניים, ובה בעת, נביא אל תוך חיינו מעט היסטוריה. אני מגישה לכם את חמשת הזקנים הגדולים שלי מהתקופה הפרה-מודרנית:

5. אודיסאוס (1,200 לפנה"ס בערך): אחד מהזקנים האפיים ביותר הידועים מימי יוון העתיקה שייך לאודיסאוס. אודיסאוס אמר לאשתו, פנלופה, שהיא יכולה להתחתן מחדש אם הוא לא יחזור ממלחמת טרויה עד לזמן שבו בנם, טלמכוס, יצמיח זקן. זקנו של אודיסאוס עצמו כנראה גם סייע בידו לחמוק ממערת הקיקלופ, כפי שמסופר באודיסאה של הומרוס. אודיסאוס ואנשיו התחבאו מתחת לכבשה, לאחר שעיוורו את הענק במטרה לברוח ממנו. כשהכבשה עברה מתחת לידו של פוליפמוס הקיקלופ, כל מה שהוא יכול היה להרגיש היה רק צמר, ואולי מעט זקן.

פסל אודיסאוס | תערוכת האיליאדה בקולוסיאום, ספטמבר 2006-פברואר 2007

4. חתשפסות (1473-1478 לפנה"ס): ביוון העתיקה זקנים סימלו גבריות והגעה לגיל בשלות, ולכן הנשים במחזה "אסיפת הנשים" של אריסטופנס עטו על עצמן זקנים מזויפים – כדי לחדור אל אסיפת הגברים. במצרים העתיקה זקנים יכלו גם לסמל כוח פוליטי, ובמקביל הם גם יצרו אסוציאציה עם האלים – לאל הבכיר הורוס היה זקן ארוך, כמו גם לאל השאול אוסיריס. זו הסיבה שהמלכה חתשפסות החלה לעטות על פניה זקן פרעוני מזויף כשצויר דיוקנה האימפריאלי לאחר מות בעלה (שהיה גם אחיה למחצה), תחותמס השני – בכדי לבסס את זכותה להיות פרעה במקום בנו, תחותמס השלישי.

פסל גרניט של פרעה חתשפסות עם הזקן המזויף | צילום: Keith Schengili-Roberts

3. אנטוניוס הקדוש (1389-1459): אנטוניוס היה נזיר וקדוש דומיניקני. שערות שגולחו מזקנו של הקדוש הזה והונחו בתוך תיבת שרידים משנית כלשהי, נמסרו – כך מסופר – לאישה שסבלה מצירי לידה קשים. ברגע שזקנו של אנטוניוס הונח ברחמה היא חוותה לידה קלה ביותר. נו – זה זקן מעורר אושר.

דמותו של הקדוש | צילום: sailko, ויקיפדיה

2. יוליאנוס הכופר (361-363 לספירה): במסה הסטירית שלו הקרויה מיזוגופון ("שונא הזקנים"), כתב הקיסר יוליאנוס התנצלות סרקסטית על הזקנים המחודדים של הפילוסופים שלו, אותה הפנה אל תושבי אנטיוכיה – מי שלעגו לו נמרצות בעת ביקורו אצלם בשנת 362 על כך שיש לו זקן כל כך ארוך עד שאפשר היה ליצור ממנו חבלים. הזקנים היו מקושרים זה זמן רב עם הפילוסופיה היוונית, אבל במאה הרביעית לספירה הם כבר יצאו לגמרי מהאופנה. יוליאנוס מוכר לרוב בתור הקיסר הפגאני האחרון של האימפריה הרומאית, וזקן הפילוסוף האפי שלו היה ללא ספק אמצעי שהפיץ ברבים את העובדה שהוא השתייך לאסכולה הדתית הישנה, במקום לאמץ את הנצרות במהלך ימי מלכותו.

דיוקנו של הקיסר יוליאנוס | (Classical Numismatic Group, Inc. (CNG, ויקיפדיה

1. גדי-הים האגדי: ברצינות. זקנו של גדי הים האגדי של העת העתיקה וימי הביניים, זה שעל דמותו מבוסס מזל גדי עד היום, הוא אפי ללא ספק.

סמל גדי ים המיתולוגי | מקור: Permjak, אתר ויקיפדיה הרוסי

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.