Forbes Israel Logo

חמסה עליה: קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל היא האישה החזקה ביותר בעולם זו השנה החמישית ברציפות

לאישה החזקה ביותר בעולם, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, יש לא מעט נושאים על הראש. מדיניות האיחוד האירופאי ביחס למהגרים מהמזרח התיכון, התחזקות דעא"ש, הסנקציות שהוטלו על הכלכלה הרוסית, יציבות גוש היורו, מצב הכלכלה היוונית, התרסקות מטוס חברת ג'רמן-ווינגס מוקדם יותר השנה – ועוד היד נטויה. בין כל אלו, קשה להאמין שמרקל מודאגת מכך שבשנה הבאה, לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב, היא עשויה לאבד את תואר "האישה החזקה ביותר בעולם" של מגזין פורבס לראשונה מאז שנת 2010.

מרקל, כאמור, שולטת ביד רמה בפסגת הדירוג היוקרתי זו השנה החמישית ברציפות. קנצלרית גרמניה היא לא רק המנהיגה של אחת הכלכלות החזקות בעולם – היא משמשת כברומטר של גוש היורו כולו, ולפי מוצא פיה ישק דבר. במיוחד על רקע הסנקציות שהוזכרו אשר הוטלו על הכלכלה הרוסית על רקע פלישתה לאוקראינה והמשך חוסר הוודאות באשר לגורלה של יוון, מרקל מצליחה לשמור על גוש היורו יציב, לפחות בינתיים. השפעתה הישירה על חלקים נרחבים בעולם מורגשת כמעט מדי יום, וכל זאת – כאישה הראשונה למלא את התפקיד היוקרתי כל כך.

האישה החזקה בעולם. מרקל | צילום: מתוך ויקיפדיה

אך הסיפור החם של הדירוג השנה, כאמור, היא הילארי קלינטון. קלינטון הופיעה בדירוג הנשים החזקות של המגזין בכל שנה מאז פורסמה הרשימה לראשנה – בשנת 2004. בשנים אלו היא הספיקה לשמש כסנאטורים, מזכירת המדינה ואישיות ציבורית בעלת השפעה נרחבת (בנוסף, כמובן, להיות ה"גברת הראשונה" לשעבר). השנה, קלינטון מדורגת במקום השני בדירוג תחת הכותרת "מועמדת לנשיאות ארה"ב" – לאחר שזינקה מהמקום ה-6 בו דורגה בשנה שעברה. אם חלומותיה אכן יתגשמו בשנה הבאה, היא תרשום הישג נוסף להפיכתה לאישה הראשונה לכהן בתפקיד נשיאת ארה"ב – ותוכל גם להתגאות בתואר האישה החזקה ביותר בעולם של מגזין פורבס. האם הסוגיה מדירה שינה מעיניה או מעיניה של מרקל? כנראה שלא.

למקום השלישי הגיעה השנה מלינדה גייטס – אישתו של האדם העשיר ביותר בעולם ביל גייטס. מלינדה מנהלת את "קרן גייטס" שהקימו בני הזוג, ונחשבת לקרן הפילנתרופיה הגדולה ביותר בעולם, בה השקיעו השניים עד כה כ-33 מיליארד דולר. במהלך השנה החולפת תרמו בני הזוג כמעט 4 מיליארד דולר נוספים, וגייטס משתמשת בכסף כדי להביא לשינוי ממשי בעולם. במהלך השנה החולפת התמקדה בעיקר בהשקעות לקידום מעמד הנשים והנערות ברחבי העולם.

למקום הרביעי מגיעה האישה החזקה ביותר בכלכלה העולמית – נגידת הבנק הפדרלי המרכזי בארה"ב (הפד), ג'נט ילן. ילן היא למעשה האדם אשר אמון על העלאת הריבית במשק האמריקאי מרמתה האפסית – מהלך אשר חיי בלהיעשות בתזמון הנכון ובעדינות המירבית כדי למנוע תגובה חריפה מהמשקיעים. לאחר שבשנה שעברה עשתה היסטוריה כשהתמנתה לאישה הראשונה בתפקיד היוקרתי, ילן מנהלת את המדיניות המוניטרית של ארה"ב ביד רמה – ומכתיבה במידה רבה את המדיניות הכלכלית ברחבי העולם כולו.

תכבוש את הפיסגה? קלינטון | צילום: מתוך ויקיפדיה

את ה"חמישייה הפותחת" של הדירוג משלימה מרי ברה, מנכ"לית תאגיד הרכב הענק ג'נרל מוטורס. ברה בת ה-53 הייתה לאישה הראשונה לכהן כמנכ"ל באחת מ-8 חברות הרכב הגדולות בעולם, אך השנה הראשונה שלה לתפקיד הייתה קשה מכל מה שיכלה לדמיין. היא נאלצה לנווט את ספינת הענק בין שורת איומים בדמות תביעות ענק על רשלנות של החברה (בתקופה בטרם מונתה לתפקיד) אשר הביאה למותם של עשרות נהגים, קריאה חוזרת ("רי-קול") ל-30 מיליון רכבים ברחבי העולם בכדי לתקן פגם בייצור ולחץ גובר מצד בעלי המניות ליצירת החזר כספי גבוה – ומהיר. אך כל אלו לא הסיטו את בארה מדרכה, והיא הצליחה לנווט את החברה, לפחות בינתיים, לחוף מבטחים. בינתיים היא משמיכה לתכנן את העתיד, לרבות כניסה מאסיבית של החברה לשוק הסיני המתפתח, ולהשפיע באופן מהותי על שוק הרכב העולמי כולו בכל רגע נתון.

מי עוד מככבות במעלה הדירוג? במקום השישי נמצאת כריסטינה לגרדה, מנהלת קרן המטבע הבינלאומית בת ה-59, ובמקום השביעי נשיאת ברזיל דילמה רוסף. שריל סנדברג, אשר נחשבת ליד ימינו של מייסד פייסבוק מארק צוקרברג ומנהלת התפעול של החברה מדורגת במקום ה-7, בעיקר על רקע פעילותה המתמשכת להעצמת הנשים בתחום ההיי-טק ברחבי העולם. מנכ"לית יוטיוב, סוזאן ווגיסקי, נכנסה לראשונה לעשירייה הראשונה ודורגה במקום ה-9 – מקום אחד לפני הגברת הראשונה של ארה"ב מישל אובאמה, אשר דורגה במקום ה-10.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן