Forbes Israel Logo

חמש שאלות שכדאי שתשאלו עצמכם לפני הקמת עסק משותף עם חבר קרוב

פמלה סאייט לוי וגלה נאש טיילור, התפרסמו כאשר הקימו יחד את חברת האופנה, Juicy Couture, אותה ניהלו בשותפות עד מכירתה ב- 2013 תמורת סכום אסטרונומי של 195 מיליון דולר. כמובן שכמו בכל עסק אחר, לסיפור ההצלחה שלהן היה עליות וירידות, אך שתי הנשים הקרייריסטיות הללו, שהן גם במקרה חברות הכי טובות בחיי היומיום, טוענות כי ההחלטה הטובה והנבונה ביותר שעשו בחייהן הייתה להקים עסק יחד.

הסכם השותפות המלא שלהן נשמע מעולה, אך אם נסתכל על הסטטיסטיקה ונתעלם לרגע מסיפור ההצלחה האגדי של נשים אלו, רוב השותפויות, בעיקר אלו של חברים טובים, לא שורדות את מבחן המעשה. יתר על כן, אם תעשו מחקר קצר ברשת בנוגע לשותפות עסקית עם חבר, תיוכחו לדעת כי רוב המומחים משווים שותפות עסקית לנישואים ומעלים שאלות קשות על פני השטח, כמו האם תחזיקו מעמד בשותפות עם החבר לא רק בהצלחות אלא גם בכישלונות? והאם אתה מודע לכך שהדברים הקטנים שמציקים לך עכשיו באותו אדם, רק עלולים להתעצם ולהחמיר תחת לחץ?

צילום: shutterstock

אם אתם שוקלים פתיחת עסק משותף עם חבר, מענה על השאלות הבאות הוא בדיוק מסוג הדברים שכדאי לעשות. אז הנה חמשת השאלות המרכזיות שעדיף להתעמק בהם לפני שמחליטים לצלול יחד אל תוך מערבולות עולם העסקים:

1. עד כמה אתה סומך על הפרטנר שלך? היכן שיש חברות ניתן בדרך כלל למצוא אמון. אך עלייך לשאול עצמך עד כמה אתה סומך על השותף הפוטנציאלי שלך. האם אתה סומך עליו רוב הזמן, או שהיית מוכן להפקיד את חייך בידיו? מה היה קורה אילולא השותף שלך טעה בשיקול הדעת שלו בהחלטה מסוימת, האם תוכל לחיות עם הטעות הזו? האם השותף שלך נוטה לדבר הרבה ולהבטיח דברים ולא באמת לבצע? לכל אדם יש חסרונות אך הגבול דק, ולעיתים מה שנראה כיום כלא משמעותי יכול להיות לא אתי ומוסרי כשמדובר בעסק.

2. האם הבן זוג העסקי שלך מתאים להציג את המותג שלך כפי שאתה מדמיין אותו? מותג חזק לא יכול להתקיים ללא הנהגה אחידה, עלייך לוודא שהפרטנר שלך מבין ומקבל את המותג ואת המאפיינים והתכונות שלו בצורה התואמת את הבנתך. כך שאם השותף שלך הוא מבריק מבחינה טכנית אך מבחינת נראות אינו מעביר את המסר הרצוי ללקוחות, המותג עלול להיפגע.

3. האם השותף העתידי מחזיק באמתחתו מיומנות חשובה שחסרה לך? בסופו של יום, הפרטנר העסקי שלך צריך להיות בעל ערך עבורך. עלייך לפעול מתוך אסטרטגיה ולדעת למה ולמי אתה זקוק ומי לא יתרום לך מספיק לעסק. כך למשל אם אתה משיק מנוע חיפוש חדש ויש לך אפשרות לצרף לצוות שלך מהנדס שעבד בעברו בגוגל, כנראה שהדבר יטיב עם העסק ושתקבל בזכותו הכרה גדולה יותר.

4. באיזה שלב בחייו נמצא הפרטנר שלך? האם הוא יציב? 60% מהמעסיקים בודקים את ההיסטוריה הפיננסית וניקוד האשראי של העובדים הפוטנציאליים שלהם, לא לחינם. זה אולי נראה ומרגיש כעניין פרטי, אבל כאשר עובדים על סטארט-אפ העניינים הפיננסיים הופכים יותר ויותר ציבוריים בעיקר בין השותפים. הוא אינו חייב להיות עשיר, אך אם הוא במצב כלכלי קשה אתה יכול למצוא עצמך נאלץ לסגור את הדלתות ישר אחרי הכישלון הראשון. באופן די דומה, אם השותף שלך נמצא בתהליך ממושך של גירושים למשל, יכול להיות לכך השפעה רבה על הסידור העסקי שלכם.

5. האם ניתן לבצע מבחן ראשוני לסטארט-אפ? על ידי ביצוע מבחן לעסק שלכם תוכלו לבחון את השותפות שלכם ועד כמה אתם עובדים טוב יחד. כך תוכל לראות איזה סוג של אדם הוא השותף שלך. האם הוא לוקח את העניינים לידיים או שמא הוא זקוק להנחיות? האם הוא מנהיג שחייב תמיד להגיד את המילה האחרונה? פיילוט הוא בדיוק הדרך לברר דברים אלו על השותף שלך ובהחלט כדאי לדעת זאת לפני שמתחילים להשקיע זמן, אנרגיה והון בעסק.

תמיד כיף לדמיין ולחשוב על ההצלחה של העסק החדש, אך חשוב לחשוב גם מה יקרה עם העסק לא יפרח כמו שציפית. השותפויות המוצלחות הן אלו שמתמודדות עם תרחיש המקרה הגרוע ביותר מראש. לכן אל תחכו לצרות שיגיעו על מנת לערב עורך דין, זה יכול להיות מאוחר מדי. כבר מההתחלה נסחו הסכם עם עורך דין שיכלול את חלוקת התפקידים ביניכם, השקעות ההון ואסטרטגיות היציאה. נהלו שיחות שבועיות ביניכם שישפרו את התקשורת ביניכם ויגדילו את האמון ביניכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.