Forbes Israel Logo

חתן פרס נובל לכלכלה: "העלאת מסים בישראל תביא לשפל כלכלי"

"הצריכה הציבורית הגבוהה היא אחת הבעיות הגדולות של מדינת ישראל", כך אומר היום חתן פרס נובל לכלכלה, פרופסור אדוארד פרסקוט. פרסקוט, הנחשב לאחד הכלכלנים המצוטטים בכל הזמנים, יגיע הערב לישראל כדי לקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר-אילן.

"הכלכלה הישראלית נמצאת במצב טוב אך לא מספיק טוב בהתחשב בכישרונות האדירים שיש כאן", אמר פרסקוט. "אחת הבעיות הגדולות של ישראל היא הצריכה הציבורית הגבוהה. במוקדם או במאוחר, גוררת צריכה זו שינויים במדיניות המס, והעלאת המסים על הציבור תביא את הכלכלה לשפל. אולי זו הסיבה לכך שהשגשוג הכלכלי בסינגפור, שוויץ וארה"ב גבוה כיום ב-40% מאשר בישראל".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

פרסקוט, הנחשב לאחד הכלכלנים המשפיעים והמצוטטים בכל הזמנים, משמש כראש מחלקת המחקר של הפדרל רזרב במיניאפוליס וכחבר סגל בכיר באוניברסיטת אריזונה. הוא יקבל במהלך ביקורו תואר דוקטור לשם כבוד מטעם חבר הנאמנים של אוניברסיטת בר-אילן, ויעביר מחר הרצאה בפני כלכלנים מובילים ובכירי המשק בפתיחת הכנס הכלכלי של מרכז אהרון מאיר לחקר הבנקאות ומרכז עזריאלי למדיניות כלכלית.

פרופסור אדוארד פרסקוט | צילום: רויטרס

פרופסור אליס ברזיס, לשעבר יועצת מיוחדת לבנק ישראל וכיום ראש מרכז אהרון מאיר באוניברסיטת בר-אילן, הצטרפה לדבריו של פרסקוט: "אם מצליחים לנטרל את הספינים הפוליטיים, אנו רואים כי הצמיחה בישראל היא מזערית וכי המדיניות שמוביל השר לפיד עלולה להביא אותנו לקיפאון כלכלי מוחלט. לפיד לא אשם במציאות עגומה זו, אך הוא מפספס את ההזדמנות החד פעמית והמנדט שניתנו לו כדי למנוע את התמוטטות המשק".

"הסיבה לכך שהצמיחה בישראל כמעט נעצרה, נעוצה בשילוב של גורמים ההופכים אותנו לחריגים בקרב מדינות ה-OECD: מחד פריון עבודה נמוך ומאידך פריון ילודה גבוה", מוסיפה ברזיס. "כדי לסגור את הפער שהולך וגדל בינינו לבין מדינות ה-OECD, האוצר לא יכול להעלות מיסים ולקוות לטוב. הכלכלנים המובילים בעולם, ביניהם גם פרסקוט שמגיע לארץ, כבר הראו את האפקט השלילי של העלאת מיסים בזמן האטה, דבר שבטווח הארוך יגדיל את הגרעון הלאומי. במקום זאת האוצר חייב לקצץ באופן הדרגתי בהוצאות שמופנות כיום לאותם סקטורים שלא תורמים לגידול פריון העבודה ולצמיחה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.