חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

טובים השניים: כך סייע זיכויים של המעצבים דולצ'ה וגבאנה לליאו מסי

צמד מעצבי העל האיטלקים דומיניקו דולצ'ה וסטפנו גבאנה, הלא הם הצמד מאחורי מותג היוקרה "דולצ'ה וגבאנה", סיפקו בסוף השבוע האחרון חדשות טובות מאוד לגאון נוסף – אם כי כזה הפועל בתחום רחוק מאוד מעיצוב אופנה. מדובר בשחקן הכדורגל הארגנטינאי ליאונל מסי, אשר נחשב בעיני רבים לכדורגלן הטוב ביותר בעולם כיום – ואשר עומד במרכזה של פרשת העלמת מס חמורה, אשר מעוררת הדים רבים בארגנטינה מולדתו ובספרד (בה הוא חי ומשחק במדי קבוצת ברצלונה), ומאיימת להחתים את שמו הטוב.

אז כיצד סייעו צמד המעצבים האיטלקים דווקא לאליל הכדורגל הארגנטינאי? במהלך החודשים האחרונים עמדו השניים במרכזה של פרשת העלמת מסים חמורה לא פחות – ודומה באופן מדויק לזו בה חשוד שחקן הכדורגל. על פי ההאשמות, צמד המעצבים הקימו חברת קש בלוקסמבורג בכדי להעלים הכנסות ולהימנע מתשלום מסים על סך של לא פחות ממיליארד דולר – אותם היו אמורים להעביר לקופת המדינה על פי החוק.

זכאים. דולצ'ה וגבאנה עם הזמרת האוסטרלית קיילי מינוג | צילום: רויטרס

בחודש יוני 2013 מצא בית המשפט המחוזי באיטליה את השניים אשמים בעברות אשר יוחסו להן, ואף גזר עליהם 20 חודשים מאסר. מדובר היה בתדהמה של ממש בעולם האופנה, שכן הצמד נחשבים לשניים מהמעצבים המובילים והמפורסמים ביותר בעולם כולו. הצמד ערער לבית המשפט לערעורים במדינה, אשר המתיק את הגלולה המרה רק במעט – והחליט לקצר את עונש המאסר אשר הוטל על השניים ל-18 חודשים "בלבד".

בסוף השבוע האחרון, כאמור, התהפכו היוצרות. בית המשפט העליון במדינה החליט להפוך את שתי הפסיקות הקודמות, ולבטל את הרשעתם של צמד המעצבים המפורסם. על פי קו ההגנה בו אחזו השניים לכל אורך הדרך, הם לא טענו לרגע כי אין אמת בהאשמות החמורות – אלא פשוט טענו בתוקף (ולכל אורך חודשי המשפט המתוקשרים) כי לא ידעו דבר אודות המהלכים המדוברים, וכי המהלך כולו נעשה ללא ידיעתם. גם שופטי בית המשפט העליון באיטליה לא הטילו ספק בביצוע המעשים – אלא פשוט הדגישו כי לא ניתן לקבוע בוודאות "מי ידע מה".

ומה על ליאונל מסי? הכדורגל המחונן עומד בעצמו, כאמור, במרכזה של פרשה דומה למדי. על פי האישומים, אנשיו של השחקן (ובמיוחד סוכנו לשעבר ואביו) דאגו להעביר כספים אשר הרוויח מהסכמי חסות ופרסום דרך חברות בבריטניה ושוויץ לחברות קש באורגוואי ובבליז – הכל בכדי להתחמק מדיווח על הסכומים ומתשלום המס הקבוע בחוק, ואשר עומד על מאות מיליוני יורו.

יש סיבות לאופטימיות? ליאו מסי | צילום: רויטרס

גם במקרה הנוכחי, ליאונל מסי טוען בתוקף כי לא היה מעורב כלל בניהול הכספים השונים ולטענתו, סוכנו לשעבר היה אמון באופן בלעדי על העניינים הכספיים. זיכויים של דולצ'ה וגבאנה, כאמור, מחזק את טענתו שלו: כי האדם העומד בראש המערכת (ובמיוחד כשאינו מנהל אלא בעל ספורטאי או מעצב) אינו יכול לשלוט בנעשה כל העת. זיכוי צמד המעצבים אמנם בוצע במדינה אחרת, אך יהווה מעין תקדים בפני שופטי בית המשפט הספרדי: האם הם יוכלו לקבוע באופן מוחלט "מי ידע מה?". כנראה שלא.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן