Forbes Israel Logo

טרגדיה יוונית או חגיגה בטברנה: מה צריך להדאיג את מדינות היורו לקראת הבחירות ביוון?

הבחירות הכלליות ביוון הולכות ומתקרבות בצעדי ענק, ואיתן גם חששות האנליסטים והכלכלנים ברחבי אירופה. החשש המרכזי, באופן טבעי, הוא מזכייתה בבחירות של מפלגת סיריזה, נציגת השמאל הקיצוני, אשר הולכת ומתחזקת בסקרים, ופרשנים רבים מעריכים כי היא בעלת הסיכויים הגבוהים ביותר לניצחון בבחירות אשר יערכו בעוד שבועות בודדים. אם אכן תנצח מפלגת השמאל, הבהירו ראשיה בעבר כי יובילו את יוון לפרידה מגוש היורו – במהלך אשר מדיר שינה מעיניהם של כלכלנים ברחבי האיחוד, אשר זוכרים היטב את המשבר אליו נגררה כלכלת אירופה כולה בעקבות קריסת הכלכלה היוונית בשנת 2009.

הסיכויים כי המפלגה אכן תזכה בבחירות הקרובות נראים כהולכים וגדלים מדי יום (לפחות על פי הסקרים במדינה), ופרשנים רבים כבר נערכים להשפעות עזיבתה של יוון את גוש היורו. אך בניגוד לחששות אשר הזכרנו, רבים גורסים כי למדינות האיחוד האירופאי אין כל סיבה לדאגה – שכן מצבה של כלכלת האיחוד טוב בהרבה מאשר היה במשבר הקודם, וגם עזיבה של יוון את כלכלת האיחוד לא תביא לפגיעה משמעותית כבעבר.

אך גם אם אותן פרשנויות אופטימיות נכונות לטווח הקצר, הרי שלמדינות האיחוד בהחלט יש סיבה לדאגה בטווח הארוך יותר – אך זו אינה הסיבה אשר הוזכרה כאן. לעצם עזיבתה של יוון את כלכלת היורו לא תהיה (כנראה) השפעה של ממש על מדינות האיחוד, והסיכויים כי פרישה שכזו תגרור את האיחוד לירידות מתמשכות נראה כיום קלוש למדי.

למדינות האיחוד האירופאי יש סיבה לדאגה? | צילום: thinkstockphotos

לכן, השאלה אשר צריכה להישאל היא אינה "האם יוון תעזוב את האיחוד או תישאר". השאלה אשר צריכה להטריד באמת את ראשי האיחוד האירופאי היא מה יעלה בגורלה של יוון באם אכן תעזוב את הברית היבשתית – שכן היא צפויה לשמש כ"מקרה לדוגמא" עבור מדינות רבות אשר נמצאות במצב דומה, ואשר עשויות ללמוד היטב את שיקרה ליוון לאחר עזיבתה (אם אכן תצא אל הפועל) את האיחוד.

אם כך אכן יהיה המצב, צפוי לשרור כאוס של ממש בכלכלה היוונית בטווח הזמן המיידי. הבורסה כנראה תספוג ירידות חדות במשך מספר שבועות, וגם המטבע המקומי ייאלץ לספוג תקופה של חוסר וודאות בטרם יתייצב. אך אז, ייתכנו שתי אפשרויות: אז יתברר האם פניה של יוון לקריסה כלכלית מוחלטת, אשר תאלץ אותה להתחנן לסיוע מקרן המטבע הבינ"ל או ממדינות האיחוד האירופאי, או שמא יוון דווקא תשגשג ותחל לשקם את מעמדה הכלכלי. 

הכלכלה היוונית למעשה החלה להתייצב, בטרם הדרדר פעם נוספת המצב הפוליטי במדינה לפני כשבועיים כשראש הממשלה נכשל בניסיונו להביא לבחירה במועמד מטעמו לתפקיד הנשיא. הרוב המיוחל לא הושג בפרלמנט, הממשלה הודיעה על קיומן של בחירות בזק תוך זמן קצר, והכלכלה היוונית חזרה לרשום ירידות חדות.

אך מצבה של יוון, כאמור, לא בכי רע. הממשלה הצליחה לאזן (באופן יחסי) את תקציב המדינה, כך שהם למעשה יכולים להפסיק ולהלוות כספים כדי להמשיך ולכסות את הגירעון. גם החודשים שלאחר היפרדות אפשרית מגוש היורו עשויים להיות נוחים למדי לכלכלה המקומית ואנו עשויים, בקונסטלציה מסוימת, לראות דווקא שגשוג וצמיחה משמעותית במשק היווני. הפתרון הטוב ביותר האפשרי למצב הכלכלי של יוון (וגם של מדינות נוספות במצב דומה דוגמת איטליה, בלגיה, ובמידה מסוימת גם ספרד, פורטוגל ואירלנד) הוא פתיחת המו"מ על החוב של המדינה אשר מלווה בפיחות של המטבע המקומי. מהלך שכזה כמובן דורש עצמאות מוחלטת ואינו מתאפשר כשהמדינה עודנה חברה באיחוד דוגמת גוש היורו.

אם יוון אכן תיבחר לצאת לדרך עצמאית והמשק לא ישרוד את הטלטלה אשר הוא צפוי לעבור בשבועות הראשונים לאחר קבלת ההחלטה, המהלך ישמש כ"תמרור אזהרה" למדינות נוספות אשר נמצאות במצב כלכלי מעורער. מדינות דוגמת איטליה, ספרד, פורטוגל ואירלנד יחשבו שבעתיים בטרם יצהירו בקול על כוונה שכזו, וגם המפלגות השונות אשר תומכות בהישארות באיחוד יזכו לחיזוק משמעותי כשיוכלו להזהיר את התושבים מפני העתיד לבוא. 

יוון תחזור לשגשג? | צילום: thinkstockphotos 

אם, מנגד, יוון דווקא תשגשג ותשוב לצמוח חודשים בודדים לאחר היפרדות מגוש היורו, אותן מדינות בדיוק עשויות לחשוב ברצינות על מהלך דומה. גם ההמונים במדינות אלו, אשר כיום נותרים דוממים ברובם, עשויים לצאת אל הרחובות ולדרוש להיפרד גם כן מגוש היורו. אז, מדובר יהיה בכלכלות גדולות ומשמעותיות יותר (דוגמת ספרד ואיטליה) – במהלך אשר עשוי לזעזע את הגוש כולו.

השאלה אשר אמורה להטריד את ראשי האיחוד האירופאי, כאמור, אינה "האם יוון אכן תבחר להיפרד מהאיחוד או לא". במקום זאת, עליהם להתרכז בשאלה "האם מהלך שכזה יביא ליוון שגשוג וצמיחה". אם התשובה לכך תהיה חיובית, אנו נהיה עדים למהלך ארוך טווח ומשמעותי במיוחד אשר יחל בפרלמנט היווני – ואיש אינו יודע היכן הוא צפוי להסתיים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.