Forbes Israel Logo

יד 2 מרודן: כך קנה סטודנט ליערנות את חברת הכרייה הגדולה בצ'ילה

כאשר ג'וליו פונס לרו התחתן עם ורוניקה, בתו של הגנרל הצ'יליאני הרודן אוגוסטו פינושה, הוא היה גבר צעיר עם תואר ביערנות. היום הוא מיליארד ששוויו מוערך על ידי פורבס ב-3.3 מיליארד דולר. איך בדיוק הוא הפך עשיר כל כך? קראו לזה תושיה עסקית, משולבת עם קשרים פוליטיים עמוקים.

בסוף שנות ה-80, כשהיה ברור שימיו של פינושה כמנהיג צ'ילה ספורים, החלה ממשלתו במאמצי הפרטה, והפכה נכסי מדינה רבים לחברות פרטיות, מה שתרם לכיסיהם של מכריו. אחת החברות הללו ברשימת ההפרטה הייתה סוסיאדד דה קווימיקה מינרה דה צ'ילה, או כפי שכונתה בצ'ילה, סוקווימיץ' (או חברת הכימיקלים והכרייה של צ'ילה).

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן


אוגוסטו פינושה | צילום: רויטרס

לחברה יש זכויות כרייה על אחד ממרבצי הנארי והמלח הגדולים בעולם במדבר אטקמה בצ'ילה, אשר דורג על ידי נאס"א כמדבר היבש ביותר בעולם. הודות לעושר הגיאולוגי של האיזור, סוקווימיץ' היא כיום היצרנית הגדולה בעולם של אשלגן חנקתי, יוד וליתיום – כימיקלים שנמצאים בשימוש במוצרים יומיומיים כמו דשנים, סוללות, טכנולוגיית רנטגן ומסכי LCD.

פונסה לרו היה מודע היטב לפוטנציאל הרווח העצום כשהחברה הופרטה. פינושה מינה אותו לנשיא הסוכנות הממשלתית אשר פיקחה על ההפרטה של כל החברות הממשלתיות. הוא גם היה נציג הדיקטטורה במועצת המנהלים של סוקווימיץ', וכך נחשף לפרטים האינטימיים ביותר בנוגע לפוטנציאל של החברה.


מדבר אקטמה | צילום: מתוך ויקיפדיה

פונס לרו הוביל קבוצה של משקיעים, אשר רכשה את מניות החברה במה שחוקרים בצ'ילה יכנו לימים "מחירי רצפה". היום, פונס לרו מכהן כיו"ר דירקטוריון סוקווימיץ' והבעלים של 84.1 מיליון מניות או 32% מהחברה, על פי רשות ני"ע האמריקאית. את הנתח הזה הוא חולק עם "אנשים קשורים" ששמם אינו מצוין במסמכי הרשות. פורבס מייחס 10% מהסכום לגורמים האחרים ו-90% לפונס לרו, מה שמעניק לו שווי מוערך של 3.3 מיליארד דולר. 

סביר מאוד להניח שהוא הגיע לעושר הזה במחיר זול. חקירה שערך בעבר הניו יורק טיימס העלתה כי אחרי נפילת פינושה, הרשויות בצ'ילה הסיקו שהמדינה מכרה חלקים מסוקווימיץ' עבר שליש מערך השוק ההוגן שלהם. מכרים אחרים של פינושה הרוויחו ממדיניות ההפרטה של פינושה, וקיבלו גם מניות וגם משרות יוקרתיות בתוך החברות אשר הם סייעו להפרטתן. בסך הכל, הפרוטקציה של פינושה עלתה לצ'ילה 2.3 מיליארד דולר, כך עלה בחקירה שנערכה בצ'ילה ב-2005 (פונס ובתו של פינושה התגרשו בסופו של דבר).

החברה הנפיקה את מניותיה בבורסה בניו יורק ב-1993, ונכון להיום שווי השוק שלה הוא 11 מיליארד דולר, והכנסותיה השנתיות הן 2.5 מיליארד דולר. 

בחברה סירבו להגיב לפניית פורבס.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.