Forbes Israel Logo

יהדות התורה: "האם בדקתם איפה יעבדו כל החרדים שאתם שולחים לעבוד?"

"האם בדקתם איפה יעבדו כל החרדים שאתם שולחים לשוק העבודה? מהו ההיגיון בהטלת הסנקציות שמטרתן להוציא את המגזרים האלה לשוק העבודה מבלי לדאוג למקומות עבודה וביקושים במשק?", שאל היום ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה) בדיון שהתקיים מליאת הכנס על שילובם של החרדים בשוק התעסוקה.

מוזס האשים את שר האוצר על כך שמדבר בסיסמאות שמסמאות את עיני הציבור. לדבריו, לפי הלמ"ס, קיימות במשק 62,600 משרות שהתמודדו עליהם כ245 אלף בלתי-מועסקים, המהווים כ- 6.7% מכוח העבודה.

בהשוואה למגזר הכללי הציג מוזס את הנתונים הבאים: 60% נשים חרדיות עובדות במגזר החרדי לעומת 80% במגזר הכללי. 45% עובדים בקרב הגברים לעומת 85% במגזר הכללי. לפיכך, הדגיש מוזס כדי ששיעור התעסוקה ישתווה לכל הפחות לזה של המגזר הכללי, הרי שעל כ100 אלף חרדים וחרדיות למצוא מקומות עבודה.


הפגנת החרדים משבוע שעבר | צילום: מרק ישראל סלם

"המשמעות היא שכ-100 אלף המחפשים מקום עבודה יצטרפו ל245 אלף אנשים שכבר מתמודדים על המשרות, כל זה מבלי לצרף את המגזר הערבי. לפיכך, כל עוד לא מייצרים מאות אלפי מקומות עבודה נוספים אין שום אפשרות למצוא לאלה תעסוקה", הדגיש.

מוזס טען כי גם עמדתו של סטנלי פישר היא שתהליך כזה צריך להיעשות בהדרגה – אחרת הצעד יגרור עליה חדה באבטלה, יגרום לירידה בשכר העובדים במשק ובמקביל לא ייצור מקומות עבודה חדשים.

לכן, לדברי ח"כ מוזס, מיצוי כושר ההשתכרות איננו אפשרי במסגרת הנתונה הזו שמציבה הממשלה במדיניותה החדשה. ח"כ מוזס האשים את הממשלה ואת המדיניות שלה שבאה לידי ביטוי בתקציב הממשלה שיבוא להצבעה בחודש הקרוב – ב"צביעות".

"אם החרדים לא ישולבו במערך העבודה של מדינת ישראל, השוק יקרוס"

סגן שר האוצר, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) השיב לדבריו של ח"כ מנחם אליעזר מוזס ואמר כי "אם החרדים לא ישולבו במערך העבודה של מדינת ישראל, השוק יקרוס".

"כל עבודה מכבדת את בעליה", המשיך לוי וטען שהבעיה איננה נעוצה במחסור במקומות העבודה במשק. בהמשך לדבריו פירט כי ישנו חוסר בפועלי בנין, בחקלאות, בעבודת המתכת, במחשבים בהם יכולים החרדים להשתלב לאחר הכשרות מקצועיות מתאימות – אותן מקדמת הממשלה.

"בשנת 2010 אמצה הממשלה יעדי תעסוקה שאפתניים, במסגרתם הציבה יעד תעסוקה לגברים חרדים של 63% עד שנת 2020", המשיך לוי. "לצורך עמידה ביעדי התעסוקה, הממשלה מקדמת תכניות שילוב בשוק העבודה של אוכלוסיות אלה ביניהן, קיצוץ קצבאות והכנסת קריטריונים של מיצוי-כושר-ההשתכרות כך שהאדם שאינו עובד ואינו כוח יצרני למשק, לא יזכה בקצבאות ובהטבות המוענקות".

בסיום דבריו, ביקש סגן שר האוצר להוריד את הנושא מסדר יומה של הכנסת. בקשתו התקבלה ברוב קולות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.