Forbes Israel Logo

יוון קיבלה סיוע חשאי של 100 מיליארד יורו מהבנק המרכזי

הבנק המרכזי האירופי (ECB) הזרים לאחרונה מאה מיליארד יורו לכלכלת יוון במטרה להצילה מקריסה ולהשאירה באיחוד. על פי דיווח של ה"פייננשל טיימס", מדובר ב"סיוע חירום" (ELA), אחד הכלים החזקים ביותר הנמצא ברשות הבנק המרכזי.
מהלך זה של הבנק המרכזי מצטרף להצהרת מדינות ה- G8 מסוף השבוע האחרון, כי בכוונתם לפעול על מנת להשאיר את יוון בגוש היורו. סיוע החירום מאפשר לבנק המרכזי להזרים כספים במהירות על מנת להציל כלכלות קורסות; אמנם הסיוע נעשה בחשאי ותנאיו לא פורסמו, אך על פי הדיווח ב"פייננשל טיימס", הדו"ח הכספי השבועי של הבנק מראה גידול של 121 מיליארד יורו תחת הסעיף "דרישות אשראי אחרות" של גוש היורו. ככל הנראה סיוע החירום כלול בתוך סעיף זה.
הבנק האירופאי המרכזי השתמש כבר בעבר בסיוע החירום לעזור לכלכלות חלשות נוספות באיחוד: כלי זה שימש לסיוע גם לאירלנד, למשל, בעת המשבר הכלכלי החמור במדינה ב- 2010. במסגרת שיטת סיוע זו, מספק הבנק המרכזי כספים למדינה בנפרד מהנזילות הנורמלית, וכך הוא נותן פתרון זמני לרשויות הלאומיות.
המהלך האחרון של ה- EBC מצטרף לסיוע רשמי של גוש היורו בסך 130 מיליארד יורו ומחיקה של למעלה מ-50% מערך האג"ח שבידי נושיה של יוון מחודש בפרואר. חבילת סיוע זו הותנתה בתוכנית קיצוצים רחבת היקף אותה אישרה ממשלת יוון, הכוללת הפחתת שכר המינימום במדינה ופיטוריהם של כ-150 אלף עובדים במגזר הציבורי וכן צעדי צנע נוספים.
לטענת הפיננשל טיימס, הסיבה לחשאיות המהלך היא ככל הנראה החשש של מדינות האיחוד האירופאי מפני דחיית הסיוע על ידי ה"צינורות המקובלים" בבנק המרכזי, מה שעלול היה בסופו של דבר להביא לפרישתה של יוון מהגוש.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.