Forbes Israel Logo

יחימוביץ' על נתוני הביטוח הלאומי: "הגזירות יובילו לגיהנום חברתי"

"הסימולציות שנעשו מראות כי משפחה ממוצעת בגיל העבודה תאבד במצטבר מאות שקלים מידי חודש", כך נכתב במסמך רשמי של המוסד לביטוח לאומי שנכתב ביום חמישי האחרון והגיע לידי פורבס.

עוד מוסיף המסמך כי שלושת הצעדים המרכזים, קיצוץ בקצבת הילדים, העלאת המע"מ והעלאמת מס ההכנסה יביאו "לפגיעה בממדי העוני ובחומרת העוני ויפגע במשפחות החלשות ביותר".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מניתוח שעורך המוסד עולה כי בעוד וכל העשירונים יפגעו, הפגיעה הקטנה ביותר תהיה בהכנסה נטו בעשירון העליון – ירידה של 1.4%. עוד טוען המחקר של המוסד כי הפגיעה גדלה ככל שיורדים בעשירונים והפגיעה הגדולה ביותר היא בעשירון התחתון – ירידה של 6.5%, כולמר פגיעה של פי 4.5 בעשירון התחתון בהשוואה לזו של העשירון העליון. בקרב הנפגעים מצעדים אלה יש כ-45,000 משפחות של עניים.

הפגיעה שיביא הקיצוץ בקצבאות הילדים בהכנסה על פי חלוקה לעשירונים:

מתוך המחקר של המוסד לביטוח לאומי

המסמך שנכתב על ידי מחלקת המחקר של המוסד לביטוח לאומי מנתח את הגזירות העיקריות שנכללות בחוק ההסדרים החדש ואת השלכותיהן. כך באשר לקיצוץ המתוכנן בקצבאות הילדים ל-140 שקל לכל ילד יחסוך כ-2.7 מיליארד שקל בתקציב המדינה.

לפי הביטוח הלאומי, בעקבות יישום הקיצוצים, מספר העניים יגדל בכ-4.8%, לכ-29.6%, מספר המשפחות העניות יגדל מ-19.5% ב-4.4% לכ-23.9%, מספר הילדים העניים יגדל בכ-5.2% מ-35.6% מהילדים כיום לכ-40.8%, ואי השוויון בחברה יתרחב.

הקיצוץ מהווה צעד מנוגד לצורך של הפחתת ממדי העוני והאי-שוויון, בעיקר בקרב ילדים, מאחר שאלה כבר כיום הם בין הגבוהים במדינות ה-OECD. תחולת העוני של ילדים תגדל מ-35.6% ל-37%, כאשר תחולת העוני של ילדים היא כבר עתה הגבוהה מבין התחולות במדינות ה-OECD. המשמעות היא תוספת של כ-35,000 ילדים למעגל העוני.

השוואה בין-לאומית של סכום קצבת הילדים (באירו לחודש):


מתוך המחקר של המוסד לביטוח לאומי

"מנתוני הביטוח הלאומי הולכת ומתבהרת תמונה של ממשלה שכל מהלכיה הם רשעות ואטימות אין סופית לקשייהם של אנשים רגילים ולסבלם של החלשים ביותר", אומרת יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ'. "נוכח תקציב הגזרות מתחדדת השאלה הנוקבת, האם רה"מ נתניהו ושר האוצר שלו לפיד התפנו לרגע לבדיקה יסודית של השפעות המדיניות הכלכלית שלהם והשלכותיה המרות והקשות על גורלה של החברה הישראלית. האם בחנו אלטרנטיבות כלכליות והוגנות יותר לגביית המס, שלא נשענות כולן על החלשים ועל מעמד הביניים?"

"נתוני הביטוח הלאומי מעניקים הצצה לגהנום החברתי שצפוי לנו בעקבות גזירות לפיד וקובעים חד משמעית שהעניים לא יוכלו להתמודד עם המכות שמנחיתה עליהם הממשלה", המשיכה יחימוביץ'. "הדוח צורם במיוחד נוכח העדרם המוחלט של צעדים כלשהם המטילים ולו בדל של השתתפות בנטל על המאיון העליון של החברות והיחידים".

במשרד האוצר סרבו להגיב למסמך.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.