Forbes Israel Logo

יעיל יותר, זול יותר וירוק יותר: הסינים משדרגים את ענף שיתוף האופניים

זה מעט אירוני לראות את האופניים חוזרים שוב לרחובותיה של בייג'ין, אלא שכעת הם באים עם טוויסט חדש, הודות לכלכלה השיתופית ולזינוק במיזמים טכנולוגיים לשיתוף אופניים שפועלים באמצעות אפליקציות מובייל וזוכים למימון רחב – סוג של שירותי השכרת רכב מהסוג של אובר או דידי, רק באופניים.

נוחים, זולים, פרקטיים וירוקים, האופניים השיתופיים הפכו לדבר החם ביותר בקרב סטודנטים ועובדים צעירים בערים המובילות של סין. למה לקנות אופניים אם אתם יכולים להשתמש בטלפון הנייד שלכם, לסרוק קוד QR, להסיר את הנעילה מעל אופניים חדשים לחלוטין שנמצאים בקרבת מקום, לרכב עליהם במשך כמה זמן שתרצו, במחירים נמוכים להפליא (יואן 1, או 14 סנט אמריקאי, ל-30 דקות), להחנות ולנעול אותם, ואז להמשיך בשגרת יומכם, רק כדי להרים אופניים אחרים, ממקום אחר, כשתצטרכו, בהמשך היום.

שלל הסטארט-אפים לשיתוף אופניים בסין יצרו קרנבל צבעוני של מיתוג האופניים היפים שלהם – כחול ב-MoBike וצהוב ב-Ofo, אם לציין שתיים ממובילות השוק, שמונה כ-30 חברות שזינקו לתוך הענף הזה. המרוץ על ההובלה בעיצומו, ממש כשם שהוא היה בשוק שירותי הזמנת המוניות המקוון.

MoBike משכה לכיוונה כ-300 מיליון דולר מקרנות כמו Temasek, Hillhouse Capital, Sequoia Capital ו-Xuanwu Lab של חברת האחזקות Tencent. יריבתה העיקרית, Ofo, היוותה יעד ל-450 מיליון דולר ממשקיעים כמו Didi Chuxing ו-DST – שלא נדבר על הפרסום שהעניק לחברה מנכ"ל אפל טים קוק לאחרונה, כשהגיע לביקור במשרדי Ofo ואף רכב על אופנייה.

GPS מאפשר להחנות היכן שרוצים, וחנייה בתחנה מזכה בתגמול. בייג'ין | צילום: Fotolia

אין ספק שניתן לומר ששיתוף אופניים הוא לא דבר חדש במיוחד וגם לא מרגש במיוחד. אחרי הכל, שירותי שיתוף אופניים צצו כבר גם בניו יורק ובלונדון, וגם אצלנו בתל אביב.
אבל המודל העסקי והטכנולוגיה שמשמשת לשיתוף אופניים בסין מתקדמים בהרבה מאשר במערב – סימן נוסף כנראה לגן המיוחד של הסינים ליזמות ייחודית. בסין, אתם יכולים לזנוח את האופניים המושכרים שלכם היכן שרק תרצו, להבדיל מתחנות העגינה המיוחדות שנהוגות בערים המערביות – הודות לטכנולוגיית GPS שמאתרת ועוקבת אחר מיקומם של כל האופניים בכל עת.

בבייג'ין ושנגחאי, האופניים מונחים באקראיות בפינות הרחוב, בתחנות הסאבווי, בקמפוסים, במסעדות, בקניונים והיכן שרק תרצו. האופניים הממותגים הללו מתחילים כבר להצטופף על מדרכות הערים בכמויות כל כך גבוהות, כך שיתכן שרגולציה ממשלתית תוטל על הענף ותסדיר את החנייה של האופניים רק באזורים ספציפיים.

ממש כמו באובר ובדידי, אתם יכולים להיות בטוחים שגם טירוף הסטארט-אפים הזה יחווה מלחמות מחירים וקרבות מרים עד לניצחון בענף – בין אם יהיה מדובר ברכישה ובין אם בהנפקה. כבר כעת המתחרים הגדולים בשוק שיתוף האופניים הסיני מנסים טקטיקות עסקיות שונות ומשונות כדי להתמודד עם כמה מהאתגרים שעומדים מול היעילות של התחום.

בפאנל שישבתי בראשו לאחרונה באוניברסיטת פקין, אמר Joe Xia, סמנכ"ל הטכנולוגיה והמייסד המשותף של Mobike, שהחברה כבר רושמת הצלחה ראשונית עם קידום של מעטפה אדומה (הכינוי המקובל למנהג הסיני של הענקת שי כספי מיוחד; כבר ב-2014 עבר המנהג אל המרחב המקוון, לאחר שחברת WeChat הסינית הכניסה שירות "מעטפות אדומות" לאפליקציה שלה; י.ה) שהיא השיקה לאחרונה, המתגמל רוכבים שמחזירים את האופניים שלהם למקום חנייה ייעודי. חכם!

שירותי השכרת האופניים מתחילים להפוך גם לבינלאומיים – לפחות במקומות בעלי תוואי מישורי וצפיפות עירונית, שהופכים את האופניים לאמצעי תחבורה פופולארי. Mobike מנסה את מזלה מחוץ לסין באמצעות כניסה לשוק הסינגפורי. וכדי להבהיר, לחברה לא מחכה שם דרך פתוחה – היא תתחרה בחברה סינגפורית שבעצמה עוסקת בתחום, OBike, כשגם שווקים אסיאתיים נוספים מתחילים לאמץ את הטרנד החדש הזה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.