Forbes Israel Logo

ירוק בעיניים: איך הקנאביס יכול להציל את הודו ממשבר הכותנה?

הודו היא יצואנית הכותנה השנייה בגודלה בעולם, אך התעשייה מציבה להודים מספר אתגרים משמעותיים. חומרי ההדברה האגרסיביים בהם משתמשים החקלאים לא נמצאים תחת פיקוח, וככל הנראה גורמים להכחדת אוכלוסיות יתושים. נוסף על כך, מחקרים מצאו כי חקלאים עצמאיים בתעשייה נמצאים בסיכון גבוה להיקלע לחובות כלכליים אדירים, מה שגורם לגל התאבדויות בקרב מגדלי הכותנה.

משבר הכותנה דוחף יזמים למצוא פתרונות חלופיים, אחד מהם הוא שימוש בהמפ תעשייתי – תוצר של סאטיבה, זן קנאביס המכיל מינון נמוך של חומר פעיל (THC). פרט לעישון, יש לקנאביס מגוון שימושים, בהם הפקת בדים, נייר, ואף יציקות פלסטיק שניתן למצוא כיום ברכבים של מרצדס ו-BMW. הקנאביס עמיד יותר מהכותנה, וגידולו חסכוני במים עד 50%. מחזור הגידול שלו אורך 90 יום בלבד, לעומת הכותנה שדורשת תשעה חודשים, כך שהחקלאים יכולים לקצור את תבואת הקנאביס פעמיים בשנה, ולצמצם את הסיכון לתבואה דלה.

להמפ היה תפקיד מרכזי בחיי התרבות וטקסי הדת ההודיים לאורך אלפי שנים, והיה תחת פיקוח ממשלתי בתקופת הכיבוש הבריטי, לפני שהוגדר כחומר נרקוטי במאה ה-20. בשנות השמונים נכנעה הודו ללחץ מצד ארצות הברית, והוציאה את השימוש בו מהחוק.

החקלאים לא מודעים לערכו הכלכלי של ההמפ | צילום: Shutterstock

כיום חקלאים משתמשים בגידולי פרא כדי לייצר חבלים, חומרי בעירה לחורף ואף תבשילים, אך אחוזי ה-THC הגבוהים יחסית שבצמח מקשים על הסדרתו החוקית, מה שהופך את הודו ליצואנית של פחות מחצי אחוז מתוצרת ההמפ העולמית.

יזמים רבים כיום רואים את הפוטנציאל האקולוגי והכלכלי הגלום בשימוש בהמפ, בהם סאנבר אוברוי מארגון Boheco, המעסיקה 17 עובדים ומנסה להזניק מחדש את התעשייה. הרעיון עלה לאוברוי כאשר ביקר את משפחתו באוסטרליה, ונתקל בעיירה שכלכלתה התבססה על גידולי ענבים והמפ.

"חקלאים עדיין לא מודעים לערכו הכלכלי של ההמפ", אומר שיראג טקאנדנאי, שותף ב-Boheco. "אין כיום מדינות שמטפחות את הגידול ואוספות את הנתונים, ושמנו לעצמנו למטרה להעלות את המודעות ולהנגיש את המידע עבור צרכנים פוטנציאלים, אך גם עבור חקלאים שעשויים להצטרף אלינו".

החברה קיבלה אישור חריג ממשלת הודו לפתח זן קנאביס הדל ב-THC לשימוש מסחרי. לרשותם עומד מגוון הזנים הגדול בהודו, המכיל 150 זנים של הצמח מכל רחבי המדינה. Boheco מנסה להתחקות אחרי סיפור ההצלחה של זן חדש של אורז בסמטי שיצא לשוק ב-2004: "היום זה זן האורז היחיד שההודים אוכלים, מכיוון שהוא נחשב לתבואה יציבה ובטוחה יחסית", אומר טקאנדנאי. בחברה מקווים לקבל את רישיון ההפצה הבלעדי לזן החדש שיווצר, אך המחקר יהיה פתוח לציבור במטרה לאפשר לתעשייה לשגשג ברחבי תת היבשת.

צוות החוקרים ב-Boheco בוחן קשת רחבה של שימושים להמפ בתחומים שונים, בהם רפואה, ננוטכנולוגיה וכמובן סוגים שונים של טקסטיל. אריגי המפ מורכבים מהסיב הכי עמיד בטבע, מסננים קרינה אולטרא-סגולית ב-98% ודוחים בקטריות ואבק. כיום קיימת טכנולוגיה המאפשרת לעבד את סיבי ההמפ הקשים לבד רך, בצורה דומה לטכניקה לעיבוד נייר. חשוב מכל: גידול הסאטיבה מצמצם את פליטת הפחמן בקרקע.

הקולקציה הראשונה של מותג הבית של Boheco, הנקראת "סאטיבה 188" כוללת מגוון רחב של סגנונות: מלבוש הודי מסורתי ועד מודרני מערבי, מבגדי עבודה ועד שמלות ערב. בנוסף, המותג הוציא קולקציה המורכבת מבדים דמויי צמר, הנארגים בעבודת יד, ומספקים עבודה ל-60 חקלאים ואורגות.

הקולקציה זמינה בחנויות בגדים ברחבי הודו, ותעלה מחר (רביעי) לאתר החברה. המהפכה החקלאית מעולם לא נראתה כל כך טוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.