Forbes Israel Logo

ירוק זה השחור החדש: על המהפכה הסביבתית בעולם האופנה

עם עלייתן של חברות אופנה מהירות, כמו FOREVER 21 ו־H&M, הפכו מוצרי ההלבשה והאקססוריז לנגישים וזולים יותר מאי פעם. אך בעוד שקשה לוותר על זוג מכנסי ג'ינס ב־10 דולר ועל שרשרת שעולה 8 דולר, לייצור בקנה מידה המוני שכזה ישנו גם צד אפל, והוא העובדה שתעשיית האופנה היא השלישית בדירוג הענפים המזהמים ביותר על כדור הארץ, אחרי נפט וחקלאות.

זו אחת הסיבות לכך שחברות האופנה ג'י סטאר, לומסטייט וביוניק יארן, יחד עם מעצבת האופנה סטלה מקרטני והיצרנית Saitex איחדו כוחות עם Cradle to Cradle Products Innovation Institute (מכון החדשנות למוצרי "עריסה לעריסה"), במטרה לחולל מהפכה בתעשיית האופנה. כל אלה חברו יחדיו באמצעות "Fashion Positive" – יוזמה חדשה שנועדה להאיץ את החדשנות בתחום החומרים, המוצרים והתהליכים באיכות גבוהה, כדי לשפר את האופן שבו מייצרים בגדים בכל הענף. התוכנית מסייעת לעסקים בתחום האופנה בחמש קטגוריות בתחום הקיימות: חומרים בריאים, שימוש חוזר בחומר, אנרגיה מתחדשת, ניהול מים והוגנות חברתית.

בכנס השנתי החגיגי השני של היוזמה, שהתקיים בארצות הברית בנוכחות סלבריטאים רבים, אמר לואיס פרקינס, סגן נשיא בכיר של מכון החדשנות למוצרי "קריידל טו קריידל", כי התוכנית מסייעת למנהיגי התעשייה ליצור את עתיד האופנה. "זה באמת משנה מן היסוד את מה שאנחנו עושים כבר 150 שנה, מאז המהפכה התעשייתית", אמר פרקינס. "היום אנחנו מבינים שהאנרגיה אינה זולה ושהמים אינם מצויים בלי הגבלה, ואנחנו באמת חייבים לבחון שיטות אחרות".


תעשיית האופנה – אחת המזהמות ביותר בעולם | צילום: מתוך אתר Fashion Positive

היעד הראשון של היוזמה הוא ליצור את "ספריית החומרים" (Materials Library) של פשן פוזיטיב, שתכלול את החומרים ה"כשרים" והספקים האתיים, על מנת שהחברות האחרות יוכלו להשתמש בהם לאחר מכן כדי לייצר את מוצריהן. פרקינס הגדיר את הגישה הזו, של התחלה מן היסוד, כ"מפת דרכים של שיפור מתמשך" עבור קיימות, שהיתרון שלה הוא שהיא גם מייצרת כסף עבור המעורבים בה. "מתרחש שינוי גדול", קבע פרקינס בכנס. "התעשייה כולה הפכה ערה לעובדה שזה בזבזני. נקודות מכירה זולות מעלות סוגיות של זכויות אדם וסוגיות של שכר. עלינו לעשות משהו, ובתעשייה כולם יודעים את זה".

בינתיים, משקיעים כמו שמידט פילנתרופיז וקרן DOEN מממנים את האתגרים ההתחלתיים הכרוכים במציאת חומרים – החל במקורות מתאימים לקיימות, דרך מודרניזציה, ציוד תעשייתי, הבטחת בטיחות העובדים ותנאי עבודה בריאים, וכמובן עד לייצור מוצרים מפתים, שנמכרים היטב – עבור הצרכנים.

אמנם הנושא לא ייפתר בן לילה, אולם מייסדי התוכנית הזו מקווים שהמותגים והמפתחים שישתתפו בה, יגיעו לתקן דרגת הזהב המוסמכת של "קריידל טו קריידל" לכל היותר עד 2016. ומה יותר אופנתי מזה?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.