Forbes Israel Logo

ישנה את חוקי המשחק? תעשיית התעופה המסחרית לוטשת עיניים לעבר איירבוס A220

מי היה מעלה על דעתו, עשור אחרי שהוצג הבואינג 787 "דרימליינר" – שלמעשה עיצב מחדש את תעשיית התעופה המסחרית – שאור הזרקורים יעבור למטוס קטן יותר בפיתוח קנדי?

לפני תשע שנים, בדצמבר 2009, שני מיליון אנשים צפו בטיסה הראשונה של 787 באינטרנט, אמרה חברת בואינג בזמנו. לאחר מכן, הקשר עם 787 הפך לסמל של הצלחה עבור מגוון רחב של חברות תעופה.

איירבוס A220. חסכוני ושקט יותר | צילום: איירבוס

עכשיו העולם מתבונן בחברות תעופה שמציגות את איירבוס A220, לשעבר ה-CSeries, שפיתחה חברת בומברדייה, והובילו את החברה הקנדית לשותפות עם איירבוס בתוכנית.
ה-A220, המיועד לשוק הנוסעים ומסוגל לשאת על סיפונו בין 100 ל-150 נוסעים, מספק נוחות – עם מושבים רחבים יותר, חלונות גדולים יותר, טיסה שקטה יותר – כמו גם יעילות דלק נוספת הודות לשיפור אווירודינמיקה, חומרים קלים ומנועים חדשים. באופן כללי, מה שה-A220 עושה למטוסים צרים וקטנים, ה-787, שמתאים ל-242 עד 335 מושבים, עושה עבור מטוסים רחבים.

בימים מוזרים אלה, הטיסה המסחרית הראשונה של ארה"ב A220 מעוכבת על ידי הממשלה האמריקנית.

חברת התעופה דלתא הזמינה את ה-A220 הראשון שלה באטלנטה באוקטובר. הוא היה מתוכנן לטוס החודש, אך המטוס לא יכול לטוס מסחרית ללא אישור על ידי מינהל התעופה הפדרלי.

אף על פי כן, לאחרונה הוסיפה דלתא 15 מטוסים בהזמנת ה-A220, והביאה את ההזמנה הכוללת לסך של 90 מטוסים, כשארבעה מהם כבר נמסרו. כאשר A220 הראשון של דלתא הגיע לאטלנטה באוגוסט, הוא היה מכונה "המטוס הכי מגניב עכשיו בצי שלנו" על ידי גיל ווסט, סגן נשיא בכיר ומנהל התפעול הראשי של החברה.

בעולם שבו החלל שמוקצה לכל מושב הולך ומתכווץ, נראה כי A220 שואף להציע משהו אחר: נוחות בקרון הנוסעים.

"עשינו את המושבים רחבים יותר", אמר רוב דיואר, ראש מחלקת ההנדסה ותמיכת הלקוחות של A220. "המרווח בין המושבים נקבע על ידי חברת התעופה, אבל לרוחב המושב יש חשיבות", אמר פיליפ בלודצ'י, מנכ"ל השותפות בין איירבוס לבומברדייה. הוא הוסיף כי צוותי הטיסה של סוויס, הטסים כבר ב-A220 "באמת רוצים להטיס אותו" כי הוא שקט ויש לו יותר שטח קיבול שמקל על בעיות הנוסעים.

פנים מטוס ה-A220. מושבים רחבים יותר | צילום: shutterstock

שני המנהלים דיברו עם כ-40 כתבים בסיור תקשורת שערכה איירבוס על קו ההרכבה של A220 שכבר עובד במונטריאול ועל קו הייצור המתוכנן באלבמה.

עד כה, חמש חברות תעופה – דלתא, אייר בלטיק, אייר טנזניה, קוריאן אייר וסוויס – קיבלו משלוחים של מטוסי A220. חברת הלואו-קוסט, ג'ט בלו, הזמינה 60 מטוסים, כשהמסירה הראשונה מתוכננת לשנת 2020. חברת התעופה האמריקנית מוקסי הזמינה גם 60 מטוסים. לאייר קנדה יש הזמנות עבור 45 מטוסים – בתוספת אפשרויות ל-30 נוספים – והיא אמורה לקבל את המשלוח הראשון שלה בסוף השנה. עד סוף שנת 2020 צפויה החברה לכלול 15 מטוסי A220s.

כמו הפוטנציאל של 787

מארק גלרדו, סגן נשיא באייר קנדה, אמר לכתבים שחברת התעופה לא בחרה את המטוס רק בגלל שהוא קנדי. "היינו גאים להציג את זה כהתחייבות שלנו לחברה קנדית", הוא אמר. אבל "ההזמנה שלנו היא תוצאה של ניתוח פיננסי נרחב והגענו למסקנה שזה מוצר שטוב להזמין".

גלרדו רשום ארבעה מסלולים שאייר קנדה מתכננת לפתוח עם A220: מונטריאול-סיאטל; הליפקס-ונקובר; טורונטו-מונטריי (מקסיקו) וונקובר-דאלס. הוא כינה את A220 "משנה משחק", ביטוי בו השתמשו שימוש מופרז בעשרות מקרים שבהם אנשים תיארו את 787.
ההשקפה הרווחת על הפוטנציאל של 787 תוארה על ידי אלן מולאלי, מנהל בואינג, אשר עמד בראש הפיתוח הראשוני, אך עד 2008 הוא היה מנכ"ל פורד: הוא צפה בטיסה הראשונה במחשב על שולחנו בדטרויט. באותה עת אמר מולאלי ל"סטריט" בראיון כי "זה הולך לשנות את העולם, עכשיו כשיש לך מטוס קטן עוד יותר מ -777, שהוא הולך לטוס מרחקים כמו 777. תחשוב מה זה אומר: שווקים חדשים, טיסות ישירות מנקודה לנקודה".

עובד חברת אייר בלטיק מדביק למטוס את סימון הדגם | צילום: shutterstock

בין השווקים החדשים הראשיים ביותר היו סן פרנסיסקו-צ'נגדו, אשר יונייטד חנכה בשנת 2014 כטיסה מסחרית ראשונה מארה"ב לסין, ומלונדון לאוסטין, טקסס, גם בשנת 2014 על ידי בריטיש איירווייס – ובשנת 2017 מלונדון לנאשוויל.

הטיסה המסחרית הראשונה 787-8 על ידי חברת התעופה ANA היפנית,בשנת 2011, הטיסה 787-9 הראשונה על ידי אייר ניו זילנד היתה בשנת 2014 והטיסה הראשונה 787-10 על ידי סינגפור בשנת 2018.

עכשיו זה תורו של A220 לשנות את חוקי המשחק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.