Forbes Israel Logo

ישראל בפסגת מדד שיתופי הפעולה החדשניים עם ארצות הברית

למרות המיתוס של הגאון המתבודד, העובדה היא שחידושים תלויים בשיתוף פעולה. וכשהטכנולוגיה הופכת ליותר ויותר מורכבת, המחקר והיישום דורשים קבוצות עבודה גדולות הפועלות יחד, כולל קבוצות בין לאומיות.

בניסיון לכמת את שיתוף הפעולה הבין לאומי, קרן המדע והטכנולוגיה האמריקאית-ישראלית (USISTF), יצרה אינדקס חידושים המודד שיתוף פעולה בילטרלי בין ארה"ב ומדינות נוספות. הקרן היא ארגון ללא מטרות רווח הפועל בוושינגטון בשיתוף משרד המסחר האמריקאי ומשרד הכלכלה הישראלי.

"לקחנו 16 מדינות בעלות מרחבי העולם שמקיימות קשרים עם ארה"ב, ובעלות חברות חדשניות וחזקות בתחום הטכנולוגיה", מסבירה אן ליבשוץ, מנהלת הקרן. "האינדקס מודד שיתוף פעולה בין ארה"ב וישראל כמו גם מול מדינות אחרות".

קיימת התייחסות אל כמה תחומי מחקר ופיתוח, כולל קשרי ממשל, הון אנושי, הוצאה על מו"פ ותעשייה פרטית. לפי קטגוריות אלה מצאו בקרן כי שוויץ היא שותפת החידושים הגדולה ביותר של ארה"ב, ומקדימה את קנדה, ואת ישראל הממוקמת במקום השלישי.


אינדקס שיתוף הפעולה | מקור: אתר הקרן

"התוצאות של שוויץ וקנדה, מראות שישראל נמצאת בחברה טובה", אומרת ליבשוץ. "שוויץ היא לא הפתעה, בשל התעשייה הפרמצבטית שלה". את מיקומה הגבוה של ישראל לעומת זאת, מסבירים בקרן במיומנות הטכנית הגבוהה של האזרחים. "ההכשרה הטכנית שכל ישראלי מקבל בצבא יוצרת מדינה עם שפע מהנדסים בעלי יכולת".

אחת הסיבות ליצירת האינדקס מלכתחילה, היתה להראות את חשיבותה של ההשקעה במחקר, בתקופה של קיצוץ תקציבי. "בזמנים בהם התקציב מצומצם, שומעים הרבה על סדר עדיפויות – היכן על הממשלה להשקיע את המשאבים שלה. שיתוף פעולה בין לאומי, כשהוא נעשה נכון, הוא דרך למנף את המשאבים הללו. ישראל טובה ביצירת שיתופי פעולה למימון תוכניות מחקר ופיתוח שהיא מקימה, והם מניבים תשואה נאה בסופו של דבר."

"אנחנו מרגישים שהאינדקס הזה משרת לא רק את יחס ארה"ב ישראל, אלא את הקהילה המדעית בכללותה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.