Forbes Israel Logo

כביש 66 המפורסם בארה׳׳ב משתכלל, יכלול פאנל סולארי שיפיק חשמל

לאורך השנים החזון של Solar Roadways – להחליף את כבישי האספלט בארה״ב בכבישים המשובצים בהם פאנלים סולאריים – זכה ללא מעט ביקורות ותגובות סקפטיות. כעת, נדמה שמישהו כן מאמין בחברה ומאפשר לה לצאת בפיילוט (מזערי אמנם), במסגרתו תיפרש עד הסוף השנה מדרכה סולארית לצד כביש 66 ההיסטורי, שהיה הנתיב העיקרי בו עברה תנועה במהלך המאה ה-20.

הדרך רצופה מכשולים

Solar Roadways שפועלת מאיידהו, מעצבת כבישים סולאריים המכוסים זכוכית מחוסמת וכוללים בתוכם מעבדים זעירים שמתקשרים עם הפאנלים הסולריים האחרים, עם מרכז הבקרה ואפילו עם הרכבים שנוסעים בכביש. נורות לד הכלולות בפנלים נועדו לספק תאורה לכבישים, לרחוב ולתמרורים, והם אפילו כוללים גופי חימום כדי ששלג וקרח לא ייערמו על הכבישים ויחסמו אותם.

ג׳ולי וסקוט ברוסאו, הזוג שעומד מאחורי חברת Solar Roadways האמריקאית, התחיל להפיץ את חלומו על כבישים סולאריים כבר בשנת 2010. לטענתם, ביכולתם של אותם כבישים סולאריים לייצר עבור ארה"ב פי 3 יותר חשמל מזה שמצליחות לייצר כיום תחנות כוח. בשנת 2014 יצאה החברה בקמפיין למימון המונים באינדיגוגו, במסגרתו גייסה כ-2.25 מיליון דולר כדי להפוך את החלום למציאות. אבל המטרה העיקרית של החברה היא לאו דווקא להפיק אנרגיה מתחדשת ונקייה מכבישים, אלא מכל משטח אחר שניתן ללכת או לנסוע עליו. זה יכול להיות חניונים, מדרכות, שבילי אופניים, מגרשי משחקים, חצרות וכו׳.


על אף היתרונות והחדשנות שבכבישים סולאריים, הדרך להצלחה ממש לא סלולה; המכשול העיקרי של התוכנית נובע מהעלות הכספית הגבוהה של סלילת אותם כבישים, שלא לדבר על הנושא של התחזוקה והבלאי לאורך הזמן (זאת למרות שהחברה מעידה על כך שהפאנלים אמורים להחזיק עשרות שנים ותחזוקתם אמורה להיות זולה יחסית).

טום בלייר, מהנדס במשרד התחבורה של מדינת מיזורי דווקא שומר על האופטימיות, ואמר ל-News Tribune כי ״התקווה היא ש-Solar Roadways יצליחו לייצר מקורות הכנסה חדשים. אם גרסת העתיד שלהם היא אכן מציאותית, כבישים יכולים להתחיל לשלם עבור עצמם. הפאנלים הסולאריים ייבחנו קודם כל על מדרכה המובילה לכניסה לתחנת הרענון בכביש, עם תכנון להרחיבה גם למגרש החנייה״.

Solar Roadways היא ממש לא היחידה שמחזיקה בחזון דומה; ממשלת בריטניה ביחד עם חברת Highways England, הציגו בעבר פתרון שנועד לצמצם את חרדת הסוללה של נהגים ברכבים חשמליים באמצעות כבישים שיטעינו את הרכב תוך כדי תנועה ובכל רגע נתון; חברת SolaRoad ההולנדית יצאה בפיילוט עם כבישים ייעודים לרוכבי אופניים העשויים פאנלים סולאריים שמטרתם לספק חשמל לרמזורי ותאורת הרחוב; וגם צרפת שהודיעה לפני מספר חודשים על כך שיוצאת לפרויקט שאפתני במסגרתו תרצף בפאנלים סולאריים כבישים באורך כולל של כאלף קילומטר, כבישים שיהיו מסוגלים לספק חשמל ל-8% מהאוכלוסייה במדינה. בקיצור, נראה שאנחנו הולכים בדרך הנכונה לעולם ירוק יותר, ואולי גם אנחנו (ישראל) נצטרף מתישהו למהפכה.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

כחול לבן: 4 אפליקציות ישראליות חדשות ומעניינות

הסוף לטיפולי שורש: חוקרים פיתחו חומר לסתימות שמרפא את השיניים

כמה עולה פיתוח אפליקציה?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.