חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

כדי למנוע חילול שבת: העלאת המע"מ ב-1% תידחה ליום ראשון בבוקר

העלאת המע"מ ב-1% ל-18% תיכנס לתוקף ביום הראשון, ה-2 ביוני, במקום ביום שבת – כך מסר היום יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומיאנסקי. על פי ההודעה, השינוי יידחה ביממה כדי למנוע חילול שבת.

מוקדם יותר פנתה יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' ללפיד בבקשה לדחות את העלאת המע"מ, אך לא בטוח שהתכוונה לדחייה ביממה אחת. "אני קוראת לך לדחות בשלב זה את העלאת המע"מ עד לבדיקה מקיפה ויסודית של השפעותיו של צעד קשה זה על האזרחים ועל כלכלת ישראל, ולבחון אלטרנטיבות כלכליות והוגנות יותר לגביית המס. אם נעשתה הבדיקה אבקש לראות את מסקנותיה, ואם לא אני מפצירה בך – לבצע אותה בטרם תתרחש פגיעה שאין ממנה חזרה", כתבה.

"מדובר במכשיר אהוב על הממשלה לסתימת הגירעונות. כל כך קל לפגוע מהיום למחר בציבור שאינו שייך לשום קבוצת כוח", הוסיפה יחימוביץ'.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

יחימוביץ' טוענת כי על פי נתוני מנהל הכנסות המדינה, אחרי העלאת המע"מ, ישלם העשירון הראשון מע"מ בשיעור של 7.5% מהכנסתו, בעוד העשירון העשירי, העני ביותר, זה שהכנסתו קטנה יותר משכר המינימום במשק, ישלם כ-40% מהכנסתו על מע"מ.

"מספרים אלה מדברים בעד עצמם", כתבה יחימוביץ' ללפיד. "העניים ומעמד הביניים הנמוך והבינוני יפגעו קשות כתוצאה מהמהלך, אי השוויון יגדל, וגם כלכלית אין בכך הגיון: מדובר במס שמקטין צריכה וכתוצאה מכך מקטין ביקושים, ומביא להאטה בפעילות הכלכלית במשק".


שלי יחימוביץ' | צילום: מרק ישראל סלם

"העלאת המע"מ תעביר מכיסי האזרחים להכנסות המדינה 4 מיליארד שקל בשנה", המשיכה יחימוביץ'. "קשה להתעלם מהעובדה שזה בדיוק סך הטבות המס שקיבלו 4 החברות העשירות והחזקות במשק ב-2011. מדוע אם כן ממי שנשאו ונושאים בעול, ומעולם לא השתתפו בשום "מסיבה" כפי שהתבטאת לאחרונה, מופעל מכשיר המע"מ, במקום לבטל פטורים (אפילו לא להעלות מס!) על החזקים שאינם משלמים מיסים?".

"אני מודעת לכך שמדובר במכשיר אהוב על הממשלה לסתימת הגירעונות התקציביים, בין היתר כי ניתן להטילו מהיום למחר", סיכמה יחימוביץ'. "מדובר גם בציבור שכה קל לפגוע בו משום שאינו שייך לשום קבוצת כוח כמו אותן ארבע חברות שקיבלו מהמדינה אותו סכום בדיוק, במקום לתת אותו (הם שילמו מיליארד שקלים כנגד הארבעה שקבלו). חרף הקלות הזאת, מוטלת עלייך החובה והאחריות כשר האוצר אשר הבטיח מפורשות כי לא יישלח ידו אל כיסיו של מעמד הביניים להימנע מהצעד השגוי הזה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן