Forbes Israel Logo

כך תעשו זאת נכון: 5 טיפים שיעזרו גם לכם לקיים הבטחות לשנה החדשה

תנו לי לנחש: אתם רוצים להוריד במשקל. ואתם רוצים להתעמל באופן קבוע. אולי אתם רוצים ללמוד שפה חדשה, לסיים סוף סוף את "הזקן והים", לעבוד פחות, ולבלות עם המשפחה יותר. אני יודע שאני רוצה את כל הדברים האלו.

כבכל שנה, לצד התפוח והדבש, ראש הדג והרימון, מגיע תורה של מסורת נוספת: ההחלטות לשנה החדשה. ראש השנה משמש רבים מאתנו כנקודת ציון מצוינת בכדי לעשות שינויים בחיינו, גם אם עבור רבים מאיתנו מדובר במאורע בעל משמעות סימלית בעיקר, שכן אנו חיים את חיי היום יום שלנו בהתאם ללוח השנה הלועזי.

אך אף על פי כן, ראש השנה העברי טומן בחובו תחושת "סגירת מעגל" מסוימת. הארוחה המשפחתית, החולצות הלבנות, ושורת המסורות אשר חוזרות פעם נוספת (ואף מילה על הגפילטע פיש) כנראה משרים את האווירה הנכונה – ופעם נוספת, אנו מבטיחים לעצמנו שורה של הבטחות אשר ייכנסו לתוקפן כבר ממחר בבוקר, או ב' בתשרי, למקפידים.

נראה כי אנחנו לא לבד במסורת הזו. על פי סקר שנערך בארה"ב בשנה שעברה עולה כי לא פחות מ-40% מהאמריקאים מקבלים גם הם החלטות לשנה החדשה בתחילתה של כל שנה אזרחית. אך הנתון הבעייתי עולה דווקא ממחקר אשר נערך באוניברסיטת סקרנטון במדינה, במסגרתו גילו החוקרים כי 8% בלבד מאלו אשר קיבלו "החלטות לשנה החדשה" הצליחו לעמוד ביעדים אשר הציבו לעצמם. 

מה תחליטו השנה? | צילום: shutterstock

הסיבות לכישלון ולחוסר העמידה ביעדים רבות ומגוונות. מנגד, דווקא התמקדות באותם 8% אשר הצליחו ועמדו ביעדיהם עשויה להניב הצלחה רבה יותר: ואכן, משיחות עם המשתתפים במחקר אשר העידו כי עמדו בהבטחותיהם לעצמם הצליחו חוקרים שונים לזהות שורה של מאפיינים חוזרים, אשר סייעו לאותם בני אדם לעמוד בהחלטותיהם ולבצע את שהבטיחו לעצמם.

אלו הם "כללי היסוד" אשר כדאי להביא בחשבון, בטרם תקבלו החלטה לשנה החדשה:

1. העיקר הפשטות

אחת הבעיות המרכזיות אשר גורמות לקריסתן של אותן "הבטחות ראש השנה" היא היעדר הפשטות. רובנו לא מקבלים החלטות כאלו על בסיס יומי, ולכן אנו מנצלים את ההזדמנות בכדי לקבל החלטה אשר אנו מאמינים כי תביא לשינוי ממשי ודרסטי בחיינו. "אני רוצה להתחיל לחיות בריא", למשל, זה רעיון נהדר – אבל קשה מאוד לביצוע. אפילו החלטה פשוטה יותר, כמו להפסיק לעשן, אינה פשוטה כלל וכלל. "הבעיה מתרחשת כשאנחנו מקבלים החלטה מורכבת, ואז אנו לא מצליחים להתמודד עם הכישלון", מסבירה הפסיכולוגית ליאן בופקה. כשאנו נכשלים במילוי המשימה, היא מסבירה, אנו נוטים פשוט לזנוח אותה – ובמקרים רבים חוזרים במהרה להרגלינו הישנים ביתר שאת. "לכוון גבוה זה נהדר, אבל משימות פשוטות ומשמעותיות יהיו חכמות בהרבה".

2. תבחרו יעד מוחשי

החלטות מעורפלות ולטווח ארוך הן מלאות השראה, אבל פעמים רבות קשה לנו לעקוב אחרי ההישגים בטווח הזמן הקצר – וההתלהבות של תחילת השנה מתחלפת במהרה בתחושת תיסכול. "אני רוצה לרדת במשקל", למשל, זו החלטה בעייתית מאוד: היא גם חסרת הגדרה, וגם קשה יהיה לעקוב אחריה בזמן אמת. "במקום זאת", מסביר הפסיכולוג החברתי רוי באומיסטר, "עדיף לקבל החלטה מוחשית יותר – נגיד לא לאכול צ'יפס וגלידה במשך החודש, למעט היום האחרון לכל חודש".

3. פרסמו את ההחלטה ברבים

באופן מעט פרדוקסלי, העובדה שהבטחנו דבר מה לעצמנו פשוט לא מספיקה – גם אם העמידה ביעד תלויה אך ורק בנו וגם אם אף אחד מלבדנו לא ייהנה מקיום ההבטחה. נראה כי אנחנו פשוט לא משמשים כסנקציה מספקת עבור עצמנו, וכשאנו מקבלים החלטה ביננו לבין עצמנו – קל לנו בהרבה פשוט להפר את ההבטחה ולחזור לחיינו הרגילים. מנגד, כשאנו מפרסמים את ההחלטה בקרב בני משפחתנו, חברינו ואף זרים באמצעות הרשתות החברתיות השונות – אנו חשים מחוייבים בהרבה לעמוד בה ולקיים את שהבטחנו. פרדוקסלי? מאוד. עובד? בהחלט.

צילום: shutterstock

4. תנו לאחרים לתזכר אתכם

בהמשך ישיר לסעיף הקודם, אם רק תשתפו את הסובבים אתכם בהחלטות, לא רק שתרגישו מחויבות גדולה יותר למלא אותן – אלא גם תוכלו להיעזר בהם בכדי שיתזכרו אתכם לבצען באופן יום יומי. בנוסף לכך, ישנן שיטות רבות בכדי שלא תשכחו עד סוכות את שהבטחתם בראש השנה: החל מרשימת משימות פשוטה ("To Do List"), דרך יומנים, פוסטרים על הקיר, ועד אפליקציות ייעודיות אשר יתזכרו אתכם מדי יום מה עליכם לעשות.

5. בכל מקרה, אל תפסיקו להאמין ביכולתכם לקיים את ההבטחה

לשם הבהרה: עתם העובדה שתקבעו לעצמכם יעדים ברורים כבר משפרת את סיכוייכם לעמוד בהם בעשרות מונים. הצבתם של היעדים מעידה בראש ובראשונה על רצון, ובעקבות הרצון מגיעה לרוב גם האמונה ביכולתכם לבצע את שהבטחתם. אך אמונה זו משמשת כ"דלק לזמן קצר": מספר שבועות או חודשים לאחר החג היא עלולה להתפוגג. רבים העידו כי הצליחו לקיים את שהבטיחו עד המהמורה הראשונה אשר הסיטה אותם ממסלולם – ולא משנה אם היה זה שבוע אחד או חודשים ארוכים מרגע קבלת ההחלטה. לכן, הקפידו לשמר את האמונה – במיוחד לאחר שתיתקלו אותה מהמורה מפריעה בדרך. עשרות מחקרים כבר הוכיחו כי כמונה ביכולות משפרת פלאים את סיכויי ההצלחה, ולאחרונה נערכו מחקרים אשר הוכיחו כי ניתן להשפיע על האמונה ועל כוח הרצון שלנו – פשוט על ידי זה שנאמר לעצמנו כי אנו בטוחים ביכולותינו לבצע את המשימה. לכן, מגוחך ככל שזה יישמע – פשוט עודד את עצמכם, ואל תפסיקו להאמין.

שתהיה שנה טובה, ובהצלחה!

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן