Forbes Israel Logo

כלכלני לאומי: האינפלציה ב-2013 תמשיך להיות בין 1%-3%

כלכלני בנק לאומי חוזים כי האינפלציה בישראל תמשיך להתמתן גם בשנה הנוכחית. על פי תחזית שפרסמו היום נראה כי האינפלציה ב-2013 צפויה להמשיך ולהיות בין 1%-3%, במרכז יעד יציבות המחירים. 

כלכלני לאומי מציינים כי תחזית האינפלציה לשנת 2013 משקפת חולשה של הצריכה הפרטית של משקי הבית וכן את המשך ההשפעה הממתנת של הרפורמה בשוק הסלולר. מנגד, תחזית האינפלציה משקפת השפעה של העלאת מחירים מפוקחים ואולי אף מיסים, שעשויה לחול עם גיבוש התקציב ל-2013 -2014. עוד טוענים כלכלני הבנק כי סביבת האינפלציה הנמוכה יחסית, אשר צפויה בשנה הנוכחית, תאפשר לבנק ישראל לתמוך ביעד הצמיחה באמצעות שמירה על מדיניות מוניטארית מרחיבה.

לטענת לאומי התרומה העיקרית להתמתנות זו נובעת מסעיף הדיור, אשר מדידתו במדד המחירים לצרכן מבוססת על השינויים במחיריהם של חוזי שכירות מתחדשים. שיעור עלייתו השנתי של סעיף הדיור הלך והתמתן בשלוש השנים האחרונות מקצב של כ-6% לכ-3%. סעיף זה צפוילטענתם להמשיך ולהתמתן גם בשנת 2013. 

סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל | צילום: רויטרס

הכלכנים מציינים כי בתקציב המקורי לשנת 2012 תוכנן גירעון בסך 18.3 מיליארד שקל שהם כ-2% מהתמ"ג.הוצאות הממשלה גדלו בשנת 2012 בכ-7.1% בהשוואה לגידול מתוכנן של 4.9%. חלק מהגידול בהוצאות נעשה על חשבון ניצול עודפים משנה קודמת, כך שסך החריגה בהוצאות הסתכמה ב-2.2 מיליארד שקל.

עוד טוענים בלאומי כי הירידה בהכנסות ממסים תמשך גם השנה ותהווה אתגר משמעותי לממשלה שתבחר. לאור החולשה המתמשכת בשוק העבודה, אשר ניכרת באינדיקטורים השונים והתחזית להמשך ההאטה בקצב צמיחת התוצר בשנת 2013, אשר עומדת על 2.9% , נראה כי במהלך השנה נוכחית תימשך החולשה בגבייה ממסים". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.