Forbes Israel Logo

כמה דלק אתם מבזבזים בהאצה? פיתוח חדשני יגלה ויעזור לכם לנהוג חכם וחסכוני יותר

זה לא מפתיע שפיתוח טכנולוגיות המחשוב פרחה במדינת קליפורניה שבארה"ב, היכן שמבלים רבים מהאנשים זמן רב בנהיגה ובהמתנה בפקקים, ויש להם את כל הזמן שבעולם לחשוב. כשהחלו האפליקציות להוות מוקד משיכה עולמי, ההיבטים החברתיים של האינטרנט אומצו במהירות על ידי הנהגים בכבישים, וכעת, הופכות המכוניות ותנועתן בכבישים לא רק למקור תסכול שממנו צומחת חדשנות, אלא גם למקור אמיתי למידע.

חברת אוטומטיק מסן פרנסיסקו, פיתחה תוסף לרכב, שמתחבר לטלפון באופן אלחוטי (כרגע רק לאייפון), ודרך אפליקציה יעודית ניתן לעקוב אחר כל נסיעה שאנו מבצעים, כמה זמן לקח לנו להגיע, כמה דלק נשרף וכמה כסף עלתה הנסיעה בסך הכל.

למרות הנתונים המרשימים שהיא מספקת, האפליקציה היא גם חברתית. בסופו של דבר, אני אוכל להשוות את עצמי ואת הרגלי הנהיגה שלי לאלו של אחרים שנוהגים באותו הרכב, בעלי הרגלי נהיגה דומים לי או קרובים אלי פיזית. להצצה מוקדמת, החברה שחררה את הנתונים שנאספו בחלק מדגמי סובארו, להשוואה. אחד מהנהגים בדגימה הוא אחד המהנדסים בחברה, שמו טד, והוא גם אחד הנהגים המהירים ביותר שנרשמו בפיתוח.

צילום: אתר החברה

אם נשים לרגע בצד את היתרונות והחסרונות של העסקת מהנדסים שנוהגים מהר או לאט, מדובר בפעם הראשונה שניתן לראות בבירור כיצד נהיגה מהירה מורגשת היטב בארנק של הנהג. טד נוהג בסובארו שלו, בכבישים ראשיים במהירות של 113 קמ"ש, אבל כפי שניתן לראות בגרף, היעילות המקסימלית של צריכת הדלק במכוניתו מגיעה לשיאה ב-80 קמ"ש (בגרף: 50 מייל לשעה).

עוד מסתבר, שבטווח שבין 105 קמ"ש (המהירות המותרת) למהירות הממוצעת של טד, 113 קמ"ש, צריכת הדלק עולה באופן משמעותי. למעשה, נהיגה 8 קמ"ש יותר חוסכת לטד 4 דקות בלבד בכל שעה, אולם גורמת לו לבזבוז של 46 דולר נוספים על דלק בכל חודש. אם היה מפנים את המידע הזה, הדבר היה יכול להביא לחיסכון של מעל 500 דולר בשנה.

מן העבר השני, 10% מנהגי הסובארו, שמהירותם הממוצעת הייתה 86 קמ"ש, חוסכים 13 דולר בלבד לחודש עבור הפחתת כמעט 20 קמ"ש מהמהירות המותרת, ומוסיפים 10 דקות לכל שעת נהיגה. האם הנתונים הללו דרמטיים מספיק כדי לגרום לאנשים לשנות את הרגלי הנהיגה שלהם? לא בטוח, אבל זה בהחלט מעלה את הנקודה שנסיעה במהירות המותרת יכולה לחסוך לנו יותר מעוד מפגש עם שוטר.

עוד מספרים בחברה, כי מנתונים שכבר נאספו, עולה שכל דגמי המכוניות מראות על עקומה דומה, פחות או יותר, של יעילות המכונית בצריכת הדלק, כתלות במהירות הנסיעה, כל אחת עם התוצאות שלה. המנצחת הבלתי מעורערת מבחינת יעילות, מסבירה נציגת החברה לי רייך, היא הפריוס של טויוטה. "האפשרות של המנוע לשלב צריכת דלק וחשמל, מאפשרת לה את היעילות הגבוהה ביותר בכל המהירויות, וזאת לעומת יתר המכוניות שנבדקו עד כה".

אין ספק שנגישות לסוג כזה של מידע, לגבי יעילות הנהיגה, תשנה את הדרך שבה אנשים משתמשים ברכבים שלהם. גם אם נניח לרגע, שטד מרוויח סכום מסוים של כסף לשעה, שבחישוב כולל גורם לכך ששווה לו לחסוך 4 דקות על כל שעת נסיעה, ולבזבז את 46 הדולר על דלק, כיוון שהוא מרוויח עבור אותו הזמן יותר מכך, מדובר הרי בדיון מושכל אודות אופי הנהיגה של טד, שלא יכול היה להגיח לעולם אלמלא הפיתוח.

כשהיא נמצאת בעמדה שאוספת מידע מנהגים, יש לחברה כוח עצום. בסופו של יום, הידע עצמו עשוי להיות שווה כמו השירות והחומרה שמזינים אותו. נדמה שהחברה עלתה על דרך המלך, והיא דוהרת קדימה, עכשיו רק נותר להחזיק אצבעות, שהפיתוח שלה, אולי, יחולל גם מהפכה בכביש.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.