Forbes Israel Logo

כשדרווין פוגש את צוקרברג: הקשר בין עמק הסיליקון ותהליך האבולוציה

עמק הסיליקון, האזור הדרומי של מפרץ סן פרנסיסקו, מרכז תשומת לב עולמית רבה. הוא מקום מסתורי, סקסי ורווי בכסף. כל עיר אחרת בעולם רוצה להידמות לעמק הסיליקון וכל יום מבקרים בו משלחות של פקידי ממשלה ויזמים אשר רוצים להבין כיצד עובדת התופעה הזו שנקראת עמק הסיליקון. בשנה שעברה הגיע לביקור נשיא צרפת, בשבוע הבא תגיע המלוכה השבדית לבחון את המקום. רוב החברות הטכנולוגיות הגדולות באירופה ובאסיה הקימו מאחזים באזור רק בשביל ההזדמנות ליזום פגישות בין מנהלי החברות שלהם עם הענקיות גוגל ופייסבוק. יש אנשים שעשו קריירה שלמה רק מלהדריך אנשים כיצד להקים סטארט-אפ ולהסביר להם איך עובד עמק הסיליקון.

צילום: thinkstock

למרות התאוריות הרבות המתרוצצות בעולם ביחס לעמק הסיליקון, הדרך הטובה ביותר להבין כיצד הוא פועל היא על ידי הבנת תהליך האבולוציה. האבולוציה פועלת באמצעות עקרון השכפול והוריאציה יחד עם עקרונות הבחירה והתחרות. הגנים משוכפלים מדור לדור, אך כל שכפול הוא מעט שונה מהמקור. שכפולי הגנים מתחרים האחד בשני והגנים המוצלחים ביותר הם שממשיכים את תהליך השכפול וכך הלאה.

עמק הסיליקון מייצר סביבה המאפשרת, בדיוק כמו תהליך האבולוציה, את עקרון השכפול והוריאציה יחד עם עקרונות הבחירה והתחרות. חישבו על "גן" כרעיון שנהיה חם בשוק. הרבה אנשים קופצים על הרעיון ומנסים ליצור חברת סטרט-אפ. כיום יש לפחות 50 סטארטאפים של היכרויות. כל סטארט-אפ הוא וריאציה שונה לאותו הרעיון. קרנות הון סיכון אוהבות להשקיע ברעיונות החמים בשוק, ולכן לרוב כמה ווריאציות של אותו הרעיון מקבלות מימון. כך למשל היו לפחות שלושים חברות סטארט-אפ של מנועי חיפוש בזמן שגוגל הוקמה. הסטארטאפים מתחרים אחד בשני ובסופו של דבר אחד מהם מצליח להפוך לשחקן הדומיננטי בשוק או להירכש על ידי תאגיד גדול. לדוגמא, אחרי שגוגל הוקמה, יאהו רכשו את אלטה ויסטה וחברות סטראט-אפ של מנועי חיפוש נוספות נרכשו ע"י מיקרוסופט.

גורלן של חברות הסטארט-אפ האחרות הוא אינו גרוע כשל הגנים. הרבה חברות סטארט-אפ נרכשות ע"י חברת סטארט-אפ אחרת שנתח השוק שלה גדל. פייסבוק רכשה את ConnectU וסטארטפים רבים נוספים של רשתות חברתיות. אפילו עם הסטארט-אפ שלכם לא נרכש ע"י חברת אחרת, הסיכוי שתמצאו עבודה בסטארט-אפ המצליח בתחום הוא גבוה במיוחד מאחר ויש לכם את הניסיון הדרוש בתחום החדש. לכן, אם אתם נמצאים בקטגוריה הנכונה, הסיכון בפתיחת חברת סטארט-אפ הוא אינו גבוה כ"כ.

צילום: thinkstock

אז איך הופכים אזורים אחרים בעולם לעמקי סיליקון? לא ניתן לשנות בין לילה את התרבות של המקום ועמק הסיליקון הוא נקודת מוקד לעולם כולו ולא רק לארה"ב. אין אזור אחר בעולם בקנה המידה של עמק הסיליקון במונחים של חברות סטארט-אפ וגישה להון. לכן זוהי משימה קשה ליצור מיני עמק סיליקון במקום אחר.

ההמלצה הכי טובה היא להתמקד במה שהאזור שלכם טוב בו ולא לנסות להעתיק את התוכן של עמק הסיליקון, שמתרכז בעיקר בתוכנה. אין עוד מקום בעולם שיכול כרגע לבצע את פעולות השכפול והווריאציות, יחד עם הבחירה מתוך תחרות בתחומים רבים כמו עמק הסיליקון ולכן כדאי למקד את המשאבים וההון בתחום אחד בלבד.

למשל, בשבדיה מצטיינים בטכנולוגיות תקשורת אלחוטיות ובחדשנות רפואית. לכן התחום בו הם צריכים להתרכז הוא mHealth (מובייל בריאות) – שילוב של שתי הכישרונות המקומיים. התחום מחבר בין טכנולוגיה אלחוטית ומערכת הבריאות על מנת ליצור טיפול בריאותי מונע, ולא טיפול בריאותי מרפא כמו שאנו מכירים היום. אחד מהיישומים המעשיים הוא צמיד הכושר אשר מעביר את המידע הרפואי שלנו ישירות לרופא, כך שאם יש שינוי בדפוס הבריאותי הרופא המטפל יכול לשים לב לפני שהבעיה צצה. בנוסף, תחום זה מתאים פחות לעמק הסיליקון בשל המורכבות של מערכת הבריאות בארה"ב.

על מנת להגיע למשוואה המנצחת של עמק הסיליקון עלינו לקבוע את התחום בו האזור שלנו מצטיין ואז ליצור תחרות בתוך תחום ההתמחות של האזור – בהצלחה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.