Forbes Israel Logo

לאודר: בנינו מחדש שני דורות של יהודים באירופה

קרן לאודר לפיתוח קהילות יהודיות והשכלה יהודית בארצות מזרח אירופה ציינה באירוע חגיגי 30 שנה להיווסדה. אישים בכירים באקדמיה, פילנתרופים ודיפלומטים נענו להזמנתו של מייסד הקרן, רונלד ס. לאודר, והגיעו לאירוע כדי לציין בגאווה את עבודת הקרן להחייאת יהדות אירופה.

הסימפוזיון התחלק לשני חלקים: סימפוזיון אקדמי ואירוע ערב לציון 30 שנה לקרן של לאודר – הארגון המוביל הפועל להחייאת הקהילה היהודית באירופה. מאז הקמת הקרן בשנת 1987, פעילותה עסקה בשיקום החיים היהודים במרכז ומזרח אירופה באמצעות הקמת בתי ספר יהודיים, מחנות קיץ ומועדוני נוער.

פאוול, לאודר ודנון | צילום: נעה גרייבסקי

"ב-1987 הקמתי את קרן לאודר, מכיוון שחששתי מאוד שאיבדנו דור של ילדים יהודים במזרח אירופה ובמרכזה", אמר לאודר. "שלושים שנה לאחר מכן, תכניות החינוך והקהילה של הקרן בנו מחדש שני דורות של תרבות יהודית – אדם אחד בכל פעם. אני גאה בעבודה שהשגנו עד כה, ומחכה בציפייה לצמיחה עתידית, התרחבות והצלחה".

טקסי יום השנה של הקרן התחילו עם סימפוזיון ב"נויה גלרי" בנוגע לעתיד החינוך היהודי בתפוצות. הסימפוזיון עסק ב"חיתום העתיד: הרהורים על שלושים שנות ניסיון בבתי ספר יהודיים באירופה", והחל בהערותיו של לאודר אודות עבודתו ופילנתרופיה. לאחר מכן, ד"ר ג'ורג' באן הציג את ההיסטוריה של הקרן והרב ג'וש ספינר דן בחשיבות הלמידה של האחד מהשני. לאחר שני סבבים של דיונים בקבוצות קטנות, ריצ'רד ד. פרסונס סיכם את ההערות והסביר מדוע הקרן של לאודר היא שונה וייחודית.

אירוע הערב לכבוד 30 שנה לקרן של לאודר התקיים במוזיאון היהודי. באירוע הוצגו נאומים מעוררי השראה של לאודר, הרב ספינר, שר החינוך והתפוצות נפתלי בנט ומלקולם הונליין, סגן יושב ראש ביצועי של ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים העיקריים בארצות הברית. בנוסף, צעירים מרחבי מרכז ומזרח אירופה דיברו על דרכים בהן הקרן של לאודר השפיעה על חייהם, מהכיתות ועד לבית הכנסת. גולת הכותרת של הערב הייתה שירת ההמנון הלאומי "התקווה", כאשר כל בית בוצע על ידי בית ספר "לאודר" אחר.

לאודר והשר בנט | צילום: נעה גרייבסקי

"ראיתי ממקור ראשון כיצד המאמצים של הקרן של לאודר הביאו להקמת קהילות יהודיות מחדש היכן שהשואה והדיכוי של השלטון הקומוניסטי זרעו הרס", אמר הרב ספינר, משנה לנשיא ומנכ"ל הקרן של רונלד ס. לאודר. "העבודה שלנו להביא חיים יהודיים לקהילות ברחבי אירופה חיזקה קהילות מבודפשט ועד לברלין וחיברה שני דורות של יהודים בחזרה לאמונתם ולעם שלהם".

בהיווסדה בשנת 1987, מתוך שאיפה לשמר להחיות את החיים היהודיים ברחבי אירופה באמצעות חינוך, הקרן של לאודר היא המובילה בתעשייה בהשפעה קהילתית באמצעות חינוך. במשך 30 השנים האחרונות, הקרן נגעה בחייהם של למעלה מ-35 אלף ילדים ובני משפחותיהם באמצעות מגוון רחב של תכניות הכוללות גני ילדים, מרכזי נוער, מחנות קיץ, מוסדות להשכלה גבוהה, הכשרה רבנית ומרכזי למידה מרחוק. הקרן של לאודר מפעילה כיום 12 בתי ספר בעשר מדינות במזרח ומרכז אירופה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.