Forbes Israel Logo

לא חסכוניות: אילו ערים משלמות שכר גבוה יותר לבכירים?

בערים רבות בישראל מקבלים בכירי העירייה שכר גבוה מדי בלי קשר לביצועי הרשות ומספר התושבים, כך טוענים בחברת הייעוץ העסקי BDI. על פי מחקר שערכה החברה נראה כי הממוצע בערים הגדולות בארץ בין שכר הבכירים לבין הכנסות העירייה עומד על 0.37%. השיאנית בנושא זה היא עיריית כרמיאל, שם שכר הבכירים מהווה 0.8% מהכנסות העיר. 

היחס הנמוך ביותר נרשם בתל אביב, שדורגה על ידי פורבס כעיר הטובה בישראל, שם שכר ראש העיר וסגניו עומד על 0.09% בלבד מהכנסות העירייה. ערים נוספות בהן נרשם יחס נמוך הן ירושלים (0.10%) וחיפה (0.13%). 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בהרצליה ובגבעתיים, הערים שדורגו במקומות ה-2 וה-3 בפורבס יחס הכנסות הבכירים להכנסות עומד על 0.27% ו-0.59% בהתאמה. עוד ברשימה: רמת השרון (0.46%), בת ים (0.4%), רחובות (0.37%), קריית מוצקין (0.3%), נתניה (0.28%), רעננה (0.2%) וחדרה (0.14%).  

תל אביב | צילום: רויטרס

לדברי מנכ"ל משותף בחברת BDI תהילה ינאי "ניתן לראות מקרים רבים בהם שכר הנבחרים הכולל את השכר של ראש העיר וסגניו, גבוה מאוד בלי שום קשר לביצועים של הרשות ולמספר התושבים. זאת, כשהדבר בולט במיוחד במועצות המקומיות, בהן שיעור שכר הנבחרים מההכנסות מגיע לעתים קרוב ל-5%". ינאי מציינת שעל אף שבניגוד לשנה הקודמת, הפעם אף מועצה לא חצתה את השיעור של 5% (פי 3.8 מהממוצע), הנתונים עדיין מהווים תעודת עניות לרבים מראשי המועצות".

הערים היציבות ביותר מבחינה פיננסית

בנוסף דירגה החברה את הערים בישראל על פי היציבות הפיננסית שלהן, הבוחנת את הכנסות הרשות, המצב הסוציו אקונומי של התושבים והיכולת לגבות מהם את מסי העירייה. בנוסף נבחנה גם מהתנהלות יעילה של העירייה גם מבחינה תפעולית וגם מבחינה פיננסית.

על פי דירוג BDI, בראש דירוג הערים הגדולות נמצאת ראשון לציון, זו השנה השלישית ברציפות. לראשון לציון שיעורי גביית מיסים של 88%, בעוד הדירוג הסוציו אקונומי של תושביה הוא רק 7 מתוך 10. העיר מאכלסת כ- 249,000 ושכר הבכירים בעירייה עומד על כ-0.2% מהכנסות העירייה בלבד. 

הרצליה | צילום: דוברות עיריית הרצליה

במקום השני מדורגת הרצליה עם כ-99 אלף תושבים. שיעור הגבייה בהרצליה עומד על 91%, והדירוג הסוציו-אקונומי של העיר הוא 8.שכר הנבחרים בהרצלייה מהווה כ-0.27% מסה"כ הכנסות העירייה נמוך מממוצע העיריות הגדולות. 

במקום השלישי נמצאת עיריית רמת גן עם זינוק מרשים מהמקום השביעי אשתקד. שיעור גביית המסים בעיר הוא 90%, מספר התושבים הוא 155 אלף והדירוג הסוציו אקונומי הוא 8. נציין שבעוד ראש העירייה, צבי בר, מתמודד עם אישומים בדבר שורה של עבירות. מבחינת שכר הנבחרים רמת גן היא בין 10 הערים בהן שכר הנבחרים ביחס להכנסות הרשות הוא הנמוך ביותר, 0.18%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.