חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

לא לחילוץ: הפרלמנט בקפריסין דחה את המיסוי על הפקדונות

לא לחילוץ: הפרלמנט הקפריסאי דחה הערב את התכנית למסות את הפקדונות של בעלי החשבונות הקטנים בבנקים במדינה. ההצבעה נגד התוכנית מקרבת את המדינה הקטנה לחדלות פירעון, מאחר שמיסוי הבנקים היה אחד התנאים שהעמיד האיחוד האירופי בפני קפריסין לקבלת חבילת חילוץ בסך 10 מיליארד יורו.

בכירים בקפריסין ובגוש היורו תרו הערב במשך שעות אחר פיתרון שירכך את המס שנקבע, בסך 6.75% לחשבונות נמוכים מ-100 אלף יורו, ו-9.9% למחזיקים חשבונות הגדולים מ-100 אלף יורו. העברת תכנית הטלת המס בפרלמנט בן ה-56 חברים, בו לאף מפלגה אין רוב, נכשלה כאמור בסופו של דבר.

ההחלטה התקבלה כשמחוץ לפרלמנט הפגינו מאות קפריסאים וצעקו "הם שותים לנו את הדם". בסיום ההצבעה הריעו המפגינים וציינו כי "זו החלטה מצוינת עבור קפריסין. קולם של האנשים נשמע".

הבנק האירופי המרכזי ציין לאחר ההצבעה כי הוא עוקב אחר העניין, והזכיר כי הוא "מחויב לספק נזילות כפי שנדרש בהתאם לכללים הקיימים".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי התוכנית החלופית שהציע מוקדם יותר הפרלמנט הקפריסאי, אמור היה להתבטל המס על פקדונות של עד 20 אלף יורו לחלוטין, זאת בעוד ששאר הפקדונות יחוייבו במס בהתאם לתוכנית המקורית. 

אחרי המחאה הגדולה בקפריסין ובעולם נגד המהלך, לחצו שרי האוצר בגוש היורו על ממשלת קפריסין לבטל על המס על פקדונות הנמוכים מ-100 אלף יורו, ולהעלותו לפקדונות גבוהים מ-100 אלף יורו לשיעור של 15.6%. אולם ניקוסיה לא התלהבה יתר על המידה ממהלך שכזה, משום שהיא חוששת שהוא יפחיד את המשקיעים הזרים, בעיקר מרוסיה, ויפגע במודל הכלכלי מבוסס הבנקים של החברה.

צילום: רויטרס

"נראה סביר שההצעה המקורית תידחה", חזה מוקדם יותר היום דובר הממשלה הקפריסאית כריסטוס סטיליאנידס בראיון לרדיו המקומי.  דחיית האמצעים צפויה כאמור לחסום את חבילת החילוץ שקפריסין זקוקה לה כדי להשאיר את הבנקים במדינה בחיים כמו גם את תשלומי המשכורות הממשלתיות והרווחה.

ההצבעה שהתקיימה היום, אשר במקור צפויה הייתה להתקיים ביום ראשון, נדחתה לפני כן פעמיים. 3 מפלגות הודיעו מראש כי לא יתמכו בתכנית, ומפלגה רביעית, הנמצאת בקואליציה, ציינה כי לא תוכל לתמוך בה אם תישאר כפי שהיא.

נשיא קפריסין ניקוס אנדטסאידס ביקש מהאיחוד סיוע נוסף במהלך שיחת טלפון עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אתמול, כששיחה נוספת בין המנהיגים צפויה היום. הנשיא צפוי לדבר גם עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

שר האוצר הצרפתי פייר מוסקוביצ'י אמר כי חבילת החילוץ היא המקסימום האפשרי שניתן להעניק לקפריסין שהיא עשויה גם להחזיר. "הכנסת יותר מ-10 מיליארד יורו לחבילת החילוץ תהיה לא ריאלית", אמר לכתבים.

המס היה פוגע לא רק בקפריסאים, אלא גם באלפי אירופים ורוסים עם אינטרסים כלכליים באיים. פוטין כבר תיאר את המס אתמול כ"לא הוגן, לא מקצועי ומסוכן".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן