Forbes Israel Logo

לא לפרוקוטול: המשקיעים מבולבלים – למה התכוון ברננקי?

פרוטוקולי ועדת הריבית של הבנק הפדרלי המרכזי של ארה"ב חשפו מסלול סבוך לעבר נסיגה הדרגתית מתכנית רכישת האג"ח חסרת התקדים עד אמצע 2014, וסחטו תגובה נסערת בשווקים הגלובליים. המשקיעים העריכו מיד כי בעקבות הנסיגה יגיע לסופו גם שיעור הריבית האפסי, מוקדם ממה שחשבו.

מבוהלים, מנסים כעת ברננקי ועמיתיו קובעי המדיניות לפייס מעט את המפלצות שעוררו, מה שמעלה את השאלה – מה יכולים היו לעשות אחרת כדי להעביר את המסר כי סופה ההדרגתי של רכישת הנכסים לא מבשרת בהכרח על עלייה מהירה בעלויות האשראי.
ג'וליאן ג'סופ, כלכלן גלובלי ראשי בחברת הייעוץ הלונדונית Capital Economics, דווקא מצדד בברננקי, ומעניק לו ציון 9 מתוך 10 עבור הופעתו בתקשורת. "זה היה ברור לחלוטין מה ברננקי אומר", טוען ג'סופ. "אם יש בעיה, היא עם השוק שלא הבין את הדברים, או עם אמצעי התקשורת שדיווחו עליהם", אמר.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

ברננקי ביקש בנאומו בפני הלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBER) ביום רביעי להעמיד דברים על דיוקם, והדגיש כי מדיניות מוניטרית מרחיבה דרושה גם בעתיד הנראה לעין. יו"ר הבנק הפדרלי דיבר לאחר פרסום הפרוטוקולים של פגישת ועדת הריבית של הבנק מ-19 ביוני, פגישה במהלכה טענו כמה מקובעי המדיניות כי יש להקדים את לוחות הזמנים שנקבעו לשינוי מדיניות קניית האג"ח של הבנק.

דבריו של ברננקי בחודש שעבר שלחו את השווקים לסחרור, אולם הוא חזר ואמר בנאומו האחרון כי הוא עומד מאחורי פרסומם, בטענה כי המשקיעים עלולים היו להיות מוטעים ולקחת הימורים גדולים עוד יותר אם הבנק שומר היה את כוונותיו לעצמו.

עם זאת, מרקו אנונציאטה, כלכלן ראשי בג'נרל אלקטריק, טוען כי ברננקי רק סיבך את עצמו בניסיון להצדיק את עמדתו של הבנק. אנונציאטה בטוח שדבריו של הנגיד רק יצרו בלבול לגבי הכוונות של הבנק: "התוצאה תהיה המשך תנודתיות גבוהה בשווקים שינסו להסתגל לאווירה המשתנה", חתם את דבריו.


צילום: רויטרס

יכול היה להיות ברור יותר?

ג'סופ טוען כי ברננקי בכל מקרה לא יכול היה לנצח. "הוא יוצא היה ארור בכל מקרה" הוא אומר. "תמיד קיים הסיכון שכל שמספק יותר מידע, השווקים יפרשו אותו ביותר אופנים. באותה מידה, כשיש פחות פרטים, גדל הואקום אותו יכולים המשקיעים למלא בהערכות שגויות".

למשקיעים, בכל מקרה, ניתן לסלוח על כך שכבר התבלבלו מהדיונים המורכבים שהתקיימו בחודש שעבר בועדת המדיניות, ואשר משקפים את הדעות של כל 19 החברים בה, בעלי זכות ההצבעה ואלה שלא בעלי זכות ההצבעה כאחד.

"אנחנו לא בטוחים אם בבנק רואים צורך בשיפור נוסף בשוק העבודה לפני שינוי תכנית קניית האג"ח עוד לפני סוף השנה, או שהתכנית תמשיך לתוך 2014", אומר אדריאן מילר מבית ההשקעות GMP. או כפי שניסוח זאת הבנק ההולנדי ING: "פרוטוקולי ועדת השוק הפתוח – זה בלגן!"

הבנק הפדרלי משלם אולי היום את המחיר עבור שמירת כוונותיו במחשכים לפני כמעט 20 שנה. המשקיעים עדיין "נרדפים" על ידי מה שניק קוניס, כלכלן ABN Amro באמסטרדם, מכנה 'רוחות הרפאים של 1994', כאשר העלאת ריבית פתאומית של הבנק הפדרלי גרמה למשבר קשה בשווקים.

גם בשווקים יודעים כי שיעורי הריבית הנמוכים יצטרכו לעלות בשלב מסוים. הם פשוט לא יודעים מתי, ולא רוצים להיתפס לא מוכנים.

על רקע זה, אומר קוניס, קשה לטעון נגד השקיפות המרבית מצד הבנק הפדרלי, שהתבצעה על מנת למזער את הסיכון. ובכל זאת, זה מה שקרה. "הם ניסו להיות די ברורים, אבל בכל מקרה ההודעה הלכה לאיבוד בתרגום, או שלשווקים יש את התרחיש שלהם לדרך בה יפעל הבנק הפדרלי והם לא חשבו שהמסר היה אמין".

הבנק המרכזי של אנגליה והבנק המרכזי של אירופה נרתעו למראה עליית תשואות האג"ח שלהם בתגובה להודעת הבנק הפדרלי, ומסרו כי ישמרו על שיעורי ריבית נמוכים במיוחד כל עוד הצמיחה תהיה חלשה, והאינפלציה – מאופקת.

ג'סופ, בצוותא עם כלכלים אחרים, סבור שהבנק הפדרלי פעל נכון כדי להבהיר שהמדיניות המוניטרית תישאר רגועה יחסית למשך זמן ארוך יותר מאשר במחזור כלכלי רגיל, אולם גם כי הבנקים המרכזיים עלולים בסופו של דבר לכבול את הידיים של עצמם.

"זה חשוב עבור השווקים והתקשורת לא לצפות שהבנקים המרכזיים יהיו מפורשים מדי, כי הם לא יכולים להיות. הם יכולים רק להגדיר עקרונות", אומר ג'סופ. "הבנק הפדרלי לא בהכרח יודע יותר מאיתנו על התחזית הכלכלית ועל הזעזועים הפוטנציאליים, כך שיהיה זה לא מציאותי עבורו להתחייב כעת למדיניות עתידית מדויקת", סיכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.