Forbes Israel Logo

לא מיליארדרית: אל תאמינו לכל הפרסומים על הונה של מדונה

האם מדונה אכן צועדת בבטחה לעבר רשימת המיליארדרים העולמית? כנראה שלא כל כך מהר.

מוקדם יותר החודש פרסם מגזין פורבס את דירוג המיליארדרים השנתי, הכולל שפע של פנים חדשות יחד עם שמות ותיקים. יש ברשימה "אילי בידור" (כמו דייוויד גפן ואופרה ווינפרי), אולם לא מיליארדרים שהרוויחו את הונם כמוסיקאים או כשחקנים. לא דידי או ג'יי זי, ולא בראד פיט או אנג'לינה ג'ולי. או מדונה.

עם זאת, בתחילת שבוע, התפוצצה הבלוגוספרה בדיווחים כי "הנערה החומרנית" הגיעה כבר למעמד של מיליארדרית. אולם ישנה סיבה מדוע מדונה אינה נמצאת ברשימה המיליארדרים של פורבס: פשוט כי אינה מיליארדרית.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לפני 6 שנים הוערך שווי הנטו של הזמרת ב-325 מיליון דולר. מאז, תעד צוות פורבס את רווחי הזמרת, כשהמספרים אינם מסתכמים למשהו שאפילו קרוב למיליארד דולר. היא הרוויחה 72 מיליון דולר בשנת 2007, 40 מיליון דולר ב-2008, 110 מיליון דולר ב-2009, 58 מיליון דולר ב-2010 ו-30 מיליון דולר נוספים במהלך המחצית הראשונה של שנת 2012 (ב-2011 לא הופיעה או הוציאה אלבומים חדשים כך שלא נכללה אפילו ברשימת 100 הסלבריטי'ס העשירים ביותר של אותה שנה).

אם נסכם את הכל (וגם כל מה שהרוויחה ב-2011 – סדר גודל של 10 מיליון דולר) נקבל כ-320 מיליון דולר. נוריד 35% מס הכנסה (112 מיליון דולר), 10% מסים נוספים (32 מיליון דולר) ו-20% לסוכנויות ולהוצאות מנהליות ומשפטיות (64 מיליון דולר) – וניוותר עם 112 מיליון דולר עוד לפני חישוב ההוצאות עבור דיור, צוות, נסיעות או מותגי יוקרה.

צילום: רויטרס

מה בנוגע לסיבוב ההופעות הגדול מסביב לעולם? רוב הדיווחים ציינו את 12 החודשים האחרונים כסיבה להגעתה לפנתיאון הפיננסי, בהזכירם את מכירות האלבום MDNA ואת סיבוב ההופעות העולמי, אשר שגרף מעל ל-300 מיליון דולר. הם הזכירו את מכירות הבושם (60 מיליון דולר), הנכסות ממרצ'נדייזינג (75 מיליון דולר), והכנסות אחרות מפרסום (30 מיליון דולר).

אבל יש הבדל בין מכירות כרטיסים (ברוטו), לבין רווח גולמי ורווח נקי. אמנים לוקחים בדרך כלל הביתה כשליש ממכירות הכרטיסים במהלך מסעותיהם מסביב לעולם. במקרה של מדונה, המשמעות היא כי 300 מיליון דולר הופכים לכ-100 מיליון דולר.

כדי להרוויח 75 מיליון דולר ממרצ'נדייזינג, צריך היה כל מי שקנה כרטיס במהלך סיבוב ההופעות שלה לקנות מוצרים בסכום של 34 דולר נוספים (10 דולרים יותר מג'סטין ביבר). וזה רק המספר הגולמי. עבור רוב האמנים, אנו מחשבים בדרך כלל רווח נקי של 5 דולרים לראש עבור מרצ'נדייזינג. בואו ניתן למדונה ליהנות מהספק ונאמר שהרוויחה 10 דולרים לראש במהלך הסיבוב, שמשך 2.2 מיליון מעריצים, כך שעשוי היה להוסיף לה עוד 22 מיליון דולר.

חוזה ההקלטות של מדונה מבטיח לה מראש מיליון דולר לכל אלבום שיוצא. בארה"ב מכר האלבום מעל לחצי מיליון עותקים, וסביר להניח שכך גם מחוצה לה. ובכל זאת, זה רק קצת יותר ממיליון עותקים שנמכרו, וכתוצאה מכך – רק כמה מיליוני דולרים לקופתה.

בואו ונהיה נדיבים: נניח שמדונה הרוויחה 200 מיליון דולר בשנה האחרונה. כעת נקו 65% (מסים ודמי ניהול) – מה שמשאיר כ-70 מיליון דולר. חברו ל-112 מיליון דולר שהרוויחה משנת 2007 ועד למחצית הראשונה של שנת 2012, ותקבלו 182 מיליון דולר. כך שגם אם מדונה חסכה כל אגורה שהרוויחה מאז 2007 – ולא הוציאה כספים על נסיעות, מחיה, או בזבוזים – היא היתה שווה בערך 500 מיליון דולר.

צילום: רויטרס

האם יתכן שיש באמתחתה נכסים אחרים שערכם גדל, ולא חושבו בהערכות השווי השנתיות שלנו? ודאי. אחזקותיה במקרקעין, אוספי אמנות ומיזמים עסקיים אחרים עשויים היו להתרחב. אולם יש לזכור כי שנת 2007 היוותה שיא של שוק שורי ממושך; נכסים שאיבדו את ערכם בתקופת המיתון שבים רק עכשיו לאותן רמות.

מדונה היא אייקון תרבותי, וללא ספק אחת מהזמרות המצליחות ביותר בכל זמנים. היא עשויה גם להגיע יום אחד לרף מיליארד הדולר. אך נכון לעכשיו, היא נמצאת רק במחצית הדרך לשם – במקרה הטוב. נציגיה של מדונה לא ענו לבקשת פורבס לתגובה, כמו גם לכל הדיווחים על שוויה שפורסמו בשבוע האחרון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.