Forbes Israel Logo

לא מפסיקים להפתיע: הריבית במשק לחודש נובמבר תיוותר ללא שינוי

בנק ישראל פרסם לפני שעה קלה את החלטת הריבית במשק לחודש נובמבר. על פי הפרסום, הריבית תישאר ללא שינוי – על רמה של 0.25%, זאת בניגוד להערכות המוקדמות במשק, אשר ציפו כי הבנק יחליט על צמצום נוסף של הריבית בהמשך לצמצום הריבית בחודשים אוגוסט-ספטמבר. בחודשים אלו, כזכור, החליט הבנק על צמצום של 0.25% בשיעור הריבית בכל חודש – ובכך השלים צמצום של 3% בשיעור הריבית במשק במהלך שלוש השנים האחרונות.  

אך בניגוד להערכות אלו, הוועדה המוניטרית החליטה להשאיר את הריבית בשיעור 0.25% לחודש אחד נוסף. זאת עקב האמונה כי השפעות הורדת הריבית האחרונה טרם הורגשו במלואן במשק. בנוסף, חולשת השקל במהלך החודשים האחרונים מאפשרת לאנשי הבנק להותיר את הריבית ללא חשש – שכן הורדה נוספת עשויה הייתה להביא לזינוק בשער השקל.

באשר להערכות והשמועות כי הבנק עשוי לנקוט במדיניות הרחבה כמותית, במסגרתה ירכוש אג"ח בכדי להזרים כספים למשק ולהביא לירידה נוספת בשער השקל, הרי שנכון לכרגע אפשרות זו נותרה "על המדף". בהחלטה אשר פרסם הבנק היום ניתן לזהות רמיזות כי מדובר באפשרות ריאלית למדי, לאחר שבהודעה נכתב כי כלי הריבית "אינו היחיד" אשר ניתן להפעיל. בכך, הותירו אנשי הבנק את האפשרות פתוחה לעתיד הקרוב.

משאירה קצת תחמושת בקנה. פלוג | צילום: דוברות הכנסת

בנוסף להרחבה הכמותית, בידי הבנק עדיין נותרה האפשרות לבצע הורדה נוספת של הריבית – זאת במקרה שהשפעות ההורדה האחרונה לא יבואו לידי ביטוי במהלך החודש הקרוב, כפי שמקווים אנשי הבנק.

"למרות האינפלציה הנמוכה וסממני ההאטה המתגברים, נראה כי בנק ישראל רצה להימנע מהמסר השלילי הנובע מהורדת הריבית לרמת אפס. גם התחזקותו המשמעותית של הדולר בחודשים האחרונים מאפשרת לבנק ישראל לעצור לעת עתה את סבב הפחתות הריבית. כמו כן, הותרת הריבית ללא שינוי מצננת כעת את הספקולציות בדבר הרחבה כמותית", כך הגיב משה שלום, ראש מחלקת המחקר של FXCM ישראל, להחלטת הבנק.

"הבחירה של בנק ישראל מושכלת. להורדת ריבית נוספת לא תהיה משמעות ריאלית על הפעילות במשק אלא פסיכולוגית בלבד, ולא בטוח שזו משמעות חיובית. בנק ישראל רצה להימנע מלשדר מסר של פאניקה. הנהנים העיקריים מהורדות הריבית הם היצואנים, שחשים הקלה מהיחלשותו הדרמטית של השקל בחודשים האחרונים".

במחלקת המחקר של אלומות ספרינט קרנות נאמנות אמרו כי "בנק ישראל תולה את ההחלטה לאי שינוי בריבית בעליית שער החליפין הנומינלי, בציפייה שזה יתרום לעליה באינפלציה וכן בכך שטרם הבשילו ההשפעות של הפחתות הריבית האחרונות. על רקע האפקטיביות האפסית של הפחתת ריבית נוספת טוב עשה בנק ישראל בהותירו את הריבית על כנה".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.