Forbes Israel Logo

לא נתפס: מחוות ענק בשווי 3 מיליארד דולר לפושע המלחמה הנאצי

ה"פיאטר שלאט" נמצאת בימים אלו בלב האוקיינוס, בדרכה הראשונה מקוריאה, שם יוצרה, להולנד. אין בנמצא כיום ספינה גדולה או כבדה ממנה בעולם כולו, ומדובר גם באחד הפרויקטים הימיים היקרים ביותר אי פעם: אך כעת מסתבר כי מדובר גם באחד הפרויקטים השנויים ביותר במחלוקת, אשר כולל גם סוד אפל – וגלוי מאוד.

האונייה החדשה תיכנס מיד עם עגינתה להולנד לשירות בתעשיית הפקת הנפט לחופי המדינה ובעומק הים הצפוני. מדובר בכלי שיט אדיר מימדים, אשר שוקל לא פחות מ-923,000 טונות – כמעט פי 18 מהטיטאניק האגדית – ובכך הפך לכלי השיט הכבד ביותר בהיסטוריה. גם יכולת הקיבול שלה מהווה שיא עולמי חדש, כשהיא מסוגלת להחיל למעלה מ-48,000 טון של נפט. עלות בנייתו של הכלי המפלצתי גם היא לא פחות מאדירה, כשתג המחיר אשר מוצמד לאוניה החדשה עומד על 3 מיליארד דולר.

הכל מרשים, הכל מרגש, הכל "גדול מהחיים" בכל הקשור למיכלית הענק הזו. למעט בעיה אחת קטנה – והיא שמה של האונייה המדוברת. באופן לא פחות מבלתי נתפס, הספינה נושאת את שמו של פיאטר שאלט ברמה, אזרח הולנדי אשר נחשב בימי מלחמת העולם השנייה לאחד ממשתפי הפעולה המרכזיים עם הנאצים לאחר כיבוש הולנד על ידי צבא גרמניה. הוא שירת כקצין ב"וואפן אס אס" (הזרוע הצבאית של היחידה הידועה לשימצה), ונודע כדמגוג אשר (לכאורה) התייחס ליהודים בהולנד כאל "טפילים". עם תום המלחמה הוא נשפט, הורשע, ונגזרו עליו 3 שנות מאסר, אשר הופחתו בהמשך.

גם לאחר המלחמה, טוענים גורמים שונים בהולנד, שלאט לא חזר למוטב. עם שחרורו מהכלא, כך על פי האשמות שונות, הוא העביר את עסקיו לוונצואלה, שם הוא סייע (שוב, לכאורה) לפושעי מלחמה נאצים להסתתר ולהימלט ממשפט צדק.

שוקלת פי 18 מהטיטאניק. ה"פיאטר שלאט" | צילום: מתוך אתר החברה

כעת, שמו של שלאט מתנוסס בגאון על אחת מפסגות היצירה האנושית ההנדסית המרשימות בהיסטוריה. אמנם קולות שונים כבר טענו כי מדובר בהחלטה "לא ראויה" לכל הפחות, אך לפחות אדם אחד לא מסכים עם טענות אלו: זהו אדוארד ברמה, בנו של שלאט, ומי שכיום שולט בגאון בחברת הנפט Allseas השוויצרית אשר הזמינה את אוניית הענק החדשה. ובמקרה הנוכחי, בעל המאה הוא בהחלט גם בעל הדעה. 

הדבר המעניין (והמטריד) ביותר הוא שלא נראה שהסיפור הבעייתי הזה מעורר עניין רב בקרב הציבור הרחב. ממשלת גרמניה אפילו סיפקה סובסידיות עבור הפרויקט השאפתני, אך לא השמיעה הגה באשר לשם המתנוסס על חרטום הספינה. גם כלי התקשורת במדינה טיאטאו את הנושא החשוך אל מתחת לשטיח, וגם בקוריאה איש לא טרח לציין את שמה של הספינה ואת העבר אשר מסתתר מאחוריו.

ומה על חברות הנפט אשר ישמשו, למעשה, כלקוחותיה של ה"פיאטר שלאט"? גם שם לא נראה כי השם מעורר המחלוקת מייצר ולו שמץ של עניין, כשחברות הנפט המובילות הפועלות באזור הים הצפוני סירבו להגיב לנושא. באשר לחברת האם של הספינה, Allseas, דובר רשמי מטעמה הסביר כי אין בכוונת החברה לשנות את שם הספינה, וכן כי החברה אינה נוהגת לחלוק מידע באשר לפרויקטים עתידיים מתוכננים. שאלות באשר לעברו של שלאט נדחו על הסף ללא כל תגובה.

כעת, כאמור, ממשיכה ה"פיאטר שלאט" לשייט בביטחה באוקיינוס, בדרכה למרבצי הנפט האדירים של הים הצפוני. שם, יועמסו כמויות אדירות של נפט גולמי בבטנה, אשר יועברו ברוב פאר והדר ליבשה להמשך תהליך הזיקוק. אוניית הענק תיחשב, לפחות במהלך השנים הקרובות, ליצירת פאר הנדסית, ולאחד הפרויקטים המרשימים ביותר אשר יצר האדם אי פעם. והכל, תחת שמו של פושע מלחמה נאצי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.