Forbes Israel Logo

לא קל להיות עשיר: כך תשמרו על ההון שצברתם

בדומה לרשימת עשירי ישראל, אחת לשנה מפרסם פורבס גם את רשימת עשירי העולם. מבחינה שביצענו בפסגות על אודות השינויים בדירוג בעשור האחרון עולה כי חלק לא מבוטל מאלה שהצליחו להתברג בדירוג בשנת 2004 לא שרדו בו כעבור עשור, וחלקם איבדו את מקומם בדירוג עוד קודם לכן – אחרי חמש שנים בלבד. למעשה, הנתונים מלמדים כי רק 59% מתוך 100 עשירי תבל בשנת 2004 נותרו ברשימה גם ב־2009, ושיעור של 61% מהמדורגים נכלל בדירוג פורבס הן ברשימת 2009 והן ברשימת 2014. כלומר, שיעור השרידות בדירוג בטווח זמן של חמש שנים עומד על כ־60%. רק 45 מיליארדרים הופיעו בכל שלוש הרשימות, כלומר, התמידו בעושרם המופלג במשך עשור שלם ברציפות.

היכן עוברת הדרך לעושר?

על בסיס הממצאים למעלה, הסוגיה הדורשת מענה היא מה מקור השינויים בדירוג – האם כתוצאה ממתעשרים חדשים שנכנסים לרשימה או לחלופין מכישלון של הקיימים לשמר ולהגדיל את הונם?

באופן כללי, הדרך לעושר עוברת בשני נתיבים: ייחוס משפחתי או הצלחה עסקית מסחררת. בעוד הנתיב הראשון נקבע לרוב מראש, הנתיב השני פתוח לכל יזם ואיש עסקים. נתיב זה הוא המקור למרבית השינויים בדירוג. ביל גייטס, וורן באפט ולארי אליסון הם מהבולטים שצמחו מלמטה והגיעו עד לפסגת העושר. אולם מהרגע שנכנסו לדירוג פורבס, מטרתם החדשה היתה לשרוד בו.

במהלך השנים, הסיבות המרכזיות שבגינן נבדלו השורדים מהנושרים ברשימה היו שגשוג עסקיהם ופיזור סיכונים יעיל שביצעו. הסיבה הראשונה היא כמעט בלתי נשלטת, מאחר שהתמורות בכלכלה מעצבות את הענפים שיצליחו יותר ואלו שפחות. לפיכך, מי שיסתמך על העסקים שהביאו אותו לדירוג פורבס, ייתכן שיתמיד בדירוג בשנים העוקבות, וייתכן שלא.
לעומת זאת, פיזור סיכונים ונכסים נעשה בראש ובראשונה מתוך בחירה. אחת מאבני היסוד של ניהול השקעות מושכל היא השקעה במגוון רחב של נכסים שונים זה מזה, עיקרון שמוכר לרוב גם תחת הביטוי "לא לשים את כל הביצים בסל אחד".


לא מספיק לעשות את הכסף. צריך לדעת גם איך לשמר אותו | צילום: shutterstock

על בסיס עיקרון זה, נדרשים אותם בני מזל שצברו הון עתק לממש חלק מהאחזקות שהביאו אותם עד הלום לטובת נכסים אחרים, פיננסיים וריאליים, שהינם בעלי מתאם נמוך עם נכסיהם הקיימים.

בימינו, המשימה הזו פשוטה למדי. כיום עומדים לרשותנו מגוון רחב של מכשירי השקעה שמאפשרים חשיפה כמעט לכל שוק ולכל סקטור שבו אנו חפצים. מכאן שהדרך לשימור ההון של עשירי תבל קלה יותר מבעבר. עם זאת, בהקשר זה עולה השאלה האם יסכימו לוותר על נתח בעסקים שהביאו להם עושר ותהילת עולם.

בסיכומו של דבר, השונות הרבה בדירוגי פורבס מובילה למסקנה כי אין מנוס מפיזור רחב של הנכסים שברשותנו, והמסר רלוונטי לכל בעל הון באשר הוא, מהקטן ביותר ועד לזה העומד בראש רשימת פורבס. אולם המסר רלוונטי כפליים עבור אלו שכבר הצליחו לצבור הון משמעותי. אחרי שמצאו את הדרך לעושר, הגיעה העת לפזר את נכסיהם בצורה יעילה על מנת לשמר ואף להגדיל את הונם בעתיד.

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי וחינוך פיננסי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.