Forbes Israel Logo

לא רק אליפויות וגביעים: כך הפך מלקולם גלייזר את מנצ'סטר יונייטד לעסק בשווי 2.8 מיליארד דולר

מותו של המיליארדר האמריקאי מלקולם גלייזר (85) הפתיע רבים ברחבי העולם, ובמיוחד את אוהדיה של אחת מקבוצות הכדורגל המפוארות האהודות ביותר – מנצ'סטר יונייטד, אשר הייתה בבעלותו של גלזר. מאז השתלט על המועדון בשנת 2005 עורר גלזר לא מעט מחלוקות בקרב האוהדים, ורשם שורה מרשימה למדי של הצלחות ספורטיביות – כמו גם מפלות ותקופות שפל, דוגמת זו שחוותה הקבוצה במהלך השנה האחרונה. אך למורת רוחם של האוהדים, גלזר הקפיד להתייחס למועדון כאל עסק כלכלי לכל דבר – ורשם הישגים פיננסיים מרשימים למדי.

המועדון הבריטי הוותיק והידוע הפך לחברה ציבורית והחל להיסחר בבורסת המניות בלונדון כבר בתחילת שנות ה-90, ולפני כשנתיים הונפק גם בוול סטריט. בשנת 2005, כאמור, השתלט גלזר על המועדון לאחר שרכש 57.8% מהמניות. האוהדים האנגלים לא אהבו, בלשון המעטה, את השתלטותו של המיליארדר האמריקאי על הקבוצה, וטענו כי גלזר רואה במועדון עסק כלכלי בלבד, ללא כל נשמה.

שנוי במחלוקת. גלייזר ז"ל | צילום: רויטרס

אך למרות המחאות והאיומים, גלזר הציג תוצאות. מאז השתלט על המועדון זכתה הקבוצה ב-5 אליפויות אנגליה, ובשנת 2008 אף זכתה בתואר החשוב ביותר בכדורגל האירופי – גביע אירופה לאלופות. אך על הישגים אלה היה רשום שם אחד (לפחות בעיני האוהדים): שמו של המנג'ר המיתולוגי של הקבוצה, אלכס פרגוסון. מאז פרש פרגוסון לפני שנה, נמצא המועדון האנגלי בסחרור, כשאת השנה סיים ללא אף תואר – ואף ללא כרטיס השתתפות במפעל אירופאי בשנה הבאה.

אך בעוד ההישגים הספורטיביים נרשמו, כאמור, על שמו של פרגוסון – רבים נטו להתעלם מההישגים הכלכליים המרשימים אשר רשם גלייזר. הקבוצה רשמה השנה, פעם נוספת, שיא הכנסות נוסף כשהכנסות המועדון עמדו על 551 מיליון דולר, מהן הרווח הנקי עמד על 165 מיליון דולר. ערכו של המועדון זינק בשנים האחרונות והגיע ל-2.81 מיליארד דולר (על פי הערכת פורבס), לעומת שווי של 800 מיליון פאונד (כ-1.3 מיליארד דולר) בשנת 2005, כשגלייזר רכש את מניותיו.

איך הוא עשה זאת? ראשית, נראה כי גלייזר ובניו ג'ואל ואברהם (אשר שימשו כיו"ר בפועל) זיהו את הפוטנציאל השיווקי אשר קיים במועדון, והם עשו כל שביכולתם בכדי להמשיך ולחזק את המותג "מנצ'סטר יונייטד". מכירות החולצות,הצעיפים ויתר מזכרות הרקיעו שחקים למרות שהקבוצה לא החתימה אף כוכב על במהלך השנים האחרונות. מאמצי השיווק התמקדו, בין היתר, גם בשווקי המזרח הרחוק – והקבוצה טסה מדי קיץ לסדרת משחקי ידידות במדינות שונות, אשר כל מטרתם היא גיוס כספים נוספים וניצול מיליוני המעריצים אשר שומרים אמונים למועדון במדינות אלו. 

מנצ'סטר יונייטד הרוויחה גם מהסכמי שידור מפנקים במיוחד להם זכתה, עקב כמות הצופים האדירה אשר עוקבת אחר משחקיה באופן סדיר. אך אחד מגורמי ההכנסה העיקריים היה ללא ספק ההשתתפות במפעל האירופאי המוביל – ליגת האלופות – מדי שנה. השתתפות במסגרת האירופאית שווה למועדון הרבה מאוד כסף: החל מהסכמי שידור נדיבים נוספים, דרך הסכמי חסויות שמנים ועד מיתוג המועדון וחשיפה נוספת לקהלים שונים ברחבי העולם. וכמובן שארגון הכדורגל העולמי (פיפ"א) מחלק מענקים נדיבים גם הוא על ההשתתפות במפעלים השונים. בסך הכל, איבוד הכרטיס למפעלים האירופאים בשנה הבאה יעלה למועדון כ-26 מיליון דולר.

לא יותר מעסק כלכלי? אוהדים מפגינים נגד גלייזר בשנת 2005 | צילום: רויטרס

אז מה יהיה כעת על מועדון הפאר? ברמה הניהולית, נראה כי שני בניו של המיליארדר היהודי המנוח ימשיכו לנהל את המועדון בפועל. גורמים שונים מעריכים כי מותו של אביהם לא צפוי להשפיע רבות על אופן הניהול היומיומי, וכי אין בכוונת המשפחה למכור את הקבוצה כעת. ברמה המקצועית, המועדון מינה לאחרונה מאמן חדש (ההולנדי לואיס ואן חאל), אשר ינסה להצליח היכן שקודמו נכשל – ולהשיב את המועדון לימיו היפים כמועדון פאר מוביל בכדורגל האנגלי והאירופאי.

ובמישור הכלכלי? ההכנסות הגבוהות מהשנה החולפת, הסכמי השידור אשר נחתמו השנה והמסע השנתי למזרח הרחוק צפויים להמשיך ולהזרים לקופת המועדון כספים לא מבוטלים. אי ההשתתפות במפעל אירופאי בשנה הבאה, מנגד, צפויה לפגוע בתקציב בצורה שעדיין קשה להעריך. נדמה כי כעת ייאלצו בני ההמשך למשפחת גלייזר להכניס את היד לכיס ולהזרים כספים נוספים למועדון – אם ברצונם להמשיך בקו ההצלחות אשר אפיין את תקופת ניהולו של אביהם המנוח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.