Forbes Israel Logo

לא רק בשביל הספורט: פורבס מציג את מותגי הספורט היקרים בעולם

"40 המועדפים על פורבס" משווה את עשרת מותגי הספורט היקרים בעולם, בארבע קטגוריות: עסקים, אירועים, ספורטאים וקבוצות. מה זה אומר להיות אחד ממותגי הספורט היקרים בעולם? פורבס מחשב את הפרמיות הכספיות של כל מותג בהשוואה ליריבים דומים, ולוקח בחשבון את הגודל והרווחיות שלו. הפרמיה הזו נאמדת בהתאם לקטגוריה.

נייקי היא מותג עסק הספורט היקר בעולם, עם שווי של 15.9 מיליארד דולר (לא כולל מותגים שלה כמו קול האן, קונברס, אומברו והארלי). מדובר בעלייה של 1.4 מיליארד דולר (9.7%) מאז רשימת "40 המועדפים" הראשונה של פורבס ב-2007. המשמעות היא שהשם נייקי אחראי למעל לשליש מערך השוק של יצרני ציוד לספורטאים. המכירות של מוצרי המותג נייקי ב-2012 היו 21.8 מיליארד דולר, ומניות החברה נסחרו לפי יחס ערך כמעט כפול מהממוצע בשוק. צמיחת ערך המותג של נייקי היא לא רק תרגיל אקדמי: במשך חמש השנים האחרונות המניות שלה עלו ב-65%, בהשוואה לעלייה של 28% במדד חברות המספקות מוצרי מותרות ב-S&P, וירידה של 5% בכל מדד S&P 500.

מותג ESPN, רשת טלוויזיה אמריקאית ששוויה הוא 11.5 מיליארד דולר, הוא עסק הספורט היקר השני בעולם. ESPN משודרת ב-100 מיליון בתים בארה"ב, ואחראית לעמלה חודשית למנוי בעלות ממוצעת של 5.06 דולר, פי 18 מממוצע רשת הכבלים הבסיסית. BSkyB הבריטי, אשר 39% ממנו נמצאים בבעלות News Corp של רופרט מרדוק, הוא המותג העסקי הרביעי היקר ביותר.

הסופר בול הביס את האולימפיאדה בקטגוריית אירועי הספורט היקרים | צילום: fotolia

ערך המותג של אירוע ספורט שווה לסך ההכנסות (זכויות מדיה, חסויות, עמלות חכירה, קבלות בשערים) של האירוע, כאשר הן מחולקות לממספר הימים במהלכם התקיים האירוע.
אף אירוע ספורט לא מתקרב לסופר בול, אשר שוויו הוא 470 מיליון דולר. משחק ההכרעה של אליפות ליגת הפוטבול האמריקנית (NFL), בו ניו יורק ג'ייאנטס הביסו את ניו אינגלנד פטריוטס, גרף סכום המוערך ב-245 מיליון דולר בהכנסות ממדיה, 140 מיליון דולר בהכנסות מרישיון ליגה, 72 מיליון דולר ממכירת כרטיסים וזיכיונות, ו-15 מיליון דולר בהכנסות מחסויות המשחק. מאז 1967 מתקיים המשחק בכל שנה, והוא לא רק אירוע הספורט השנתי הנצפה ביותר בארה"ב, אלא אחראי גם לתעריף הפרסומות הטלוויזיוניות הגבוה ביותר.

משחקי הקיץ האולימפיים הם מותג אירוע הספורט היקר ביותר, עם שווי של 348 מיליון דולר. מאז שהאולימפיאדה נמכרת בחבילות שכוללות מספר שנים, קשה למצוא את המספר המדויק של הכנסות אולימפיאדה ספציפית. לפי ההערכות, במשך 17 הימים של המשחקים בלונדון, הם הכניסו כ-5.9 מיליארד דולר. בארבע השנים שלפני המשחקים בלונדון, האולימפיאדה הכניסה סכום של יותר מ-8 מיליארד דולר.

באשר למותגי ספורטאים, טייגר וודס הפסיד ספונסרים רבים לאחר שהתקשורת פרסמה כי בגד באשתו, והגירושים שהגיעו לאחר מכן. אבל עם שווי של 38 מיליון דולר (הכנסות מכספי תמיכות בו), סכום שהוא הרבה מעל הממוצע של עשרת שחקני גולף המובילים, הוא עדיין מדורג כמותג הראשון מבין הספורטאים. שחקן ה-NBA ג'יימס לברון שווה כ-26 מיליון דולר, כאשר הוא הולך ומקבל סטטוס יוקרתי בינלאומי. לברון נמצא שלישי בקטגוריה יחד עם שחקן הגולף פיל מיקלסון ושחקן הכדורגל דיוויד בקהאם. המותג של לברון עלה בערכו ב-6 מיליון דולר מהשנה שעברה. אבל עם כל הכבוד לכדורסלן המצליח, המותג הספורטאי העולמי המוביל ברשימה הוא כוכב ריאל מדריד, כריסטיאנו רואנלדו, ששווה כ-11 מיליון דולר. מבין הספורטאים הוא מדורג רק במקום ה-9, אבל לכדורגלן הפורטוגזי יש יותר עוקבים בפייסבוק מאשר כל ספורטאי אחר בעולם.

מותג קבוצת הספורט היוקרתי בעולם הוא הניו יורק ינאקיז, עם 363 מיליון דולר. חמישה ממותגי קבוצות ספורט בעשירייה הפותחת של הקטגוריה הזו הם מועדוני כדורגל: מנצ'סטר יונייטד (293 מיליון דולר), ריאל מדריד (255 מיליון דולר), באיירן מינכן (192 מיליון דולר), ברצלונה (176 מיליון דולר) וארסנל (156 מיליון דולר). שליטת קבוצות הכדורגל האירופאיות ברשימה היא בשל יכולתן ליצור הון דרך הפופולריות העולמית שלהן, באמצעות שידורים בטלוויזיה ועסקאות עם חסויות. ברמה המקומית, אף ליגה לא משתווה לפרמייר ליג הבריטית.

המותגים המובילים בכל קטגוריה ברשימה:

עסקים
1. נייקי (15.9 מיליארד דולר)
2. רשת ESPN האמריקאית (11.5 מיליארד דולר)
3. אדידס (6.8 מיליארד דולר)

אירועים
1. סופר בול (470 מיליון דולר)
2. משחקי הקיץ האולימפיים (348 מיליון דולר)
3. גביע העולם בכדורגל (147 מיליון דולר)

ספורטאים
1. טייגר וודס (38 מיליון דולר)
2. רוג'ר פדרר (29 מיליון דולר)
3. ג'יימס לברון, פיל מיקלסון ודיוויד בקהאם (26 מיליון דולר)

קבוצות
1. ניו יורק יאנקיז (363 מיליון דולר)
2. מנצ'סטר יונייטד (293 מיליון דולר)
3. ריאל מדריד (255 מיליון דולר)

צפו: מותגי הספורט היקרים בעולם


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.