Forbes Israel Logo

לא רק לבני אדם: מסתבר שגם לכרישים יש אישיויות שונות

למרות התדמית שלהם, לא כל הכרישים הם טורפים חסרי פחד. מסתבר שבדיוק כמו בני אדם, חלקם אמיצים יותר מאחרים ולפי ביולוגים אוסטרליים, זה אומר שלכל אחד מהם יש אישיות שונה.

חוקרים באוניברסיטת מקוארי שבסידני חקרו את הכרישים שבמפרץ ג'קסון, שגרים במים שסובבים את דרום אוסטרליה. מדובר בכרישי ראש שור שמאופיינים במצח קהה ובסימני גוף ייחודיים בצבע חום, שמזכירים רתמה. בני הזן מגיעים לאורך של 1.65 מטר. הכרישים הללו הם שוכני מעמקים וציידי לילה שניזונים מקיפודי ים וטרף קשיח אחר, הודות לשיניים המשונות שלהם: בשונה מדגים מפורסמים, כמו הכרישים הלבנים, אין להם שיניים משוננות. במקום זאת, לכרישים שבמפרץ ג'קסון יש שיניים קטנות ומחודדות בקדמת הפה, ומאחור הם מתהדרים בשיניים רחבות ושטוחות. השיניים השונות נותות לזן את שמו – הטרודונט.


יש כרישים שלקיחת סיכונים היא חלק מהאופי שלהם | צילום: Fotolia

במחקר שפורסם ב-Journal of Fish Biology, הביולוגים האוסטרליים השגיחו על ההתנהגות של כרישי מפרץ ג'קסון לאחר שהעבירו אותם למיכל חדש. הם עקבו אחר 17 כרישים ותיזמנו את הזמן שלקח להם עד שיצאנו ממקום המחסה שלהם על מנת לחקור את הסביבה החדשה שלהם (שעלולה להיות מסוכנת).

הניסוי בדק את הרצון שלהם לקחת סיכונים, או את רמת האומץ שלהם, והראה התוצאות עקביות: כרישים שמיהרו לצאת ממקום המחסה, היו גם זריזים יותר בהמשך, מה שמצביע על כך שלקיחת סיכונים היא חלק מהאישיות שלהם. החוקרים ציינו את האופן שבו הכרישים התמודדו עם המתח בהיותם מועברים בין המיכלים. כרישים שהגיבו רע לסיטואציה המלחיצה נטו להגיב כך גם במהלך הניסוי.

ד"ר קלם בראון, שהוביל את הניסוי, אומר שהאישיות שלנו מושפעת הן מהגנים שלנו, והן מחוויות עבר – ואותו הדבר תקף גם אצל הכרישים. כך שלמרות שכרישי מפרץ ג'קסון אינם מזיקים לבני אדם, האופן בו הם יגיבו תלוי באומץ שלהם. "הדבר העיקרי שעולה מהעבודה הזו הוא ההבנה שכל כריש הוא פרט, עם התנהגות שניתן לצפות במקרים מסוימים", אמר בראון ל- Australian Geographic. "זה אומר שלצורך העניין, שבאינטראקציה בין אדם ובין כריש, כל כריש יגיב אחרת".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.