Forbes Israel Logo

לא רק לוח וגיר: הנשים החזקות בישראל בתחום החינוך

מאת: תומר ורון, אורי אלון ועדי דקל קורן 

בעולם של טכנולוגיה ששוברת שיאים ועולם שבו כסף הוא שם המשחק המילה חינוך נדחקת פעמים לא מעטות לסוף רשימת המקצועות המבוקשים. הכירו את 4 הנשים החזקות של עולם החינוך בישראל שבשבילן הדרך חשובה יותר מהמטרה.

1. ד"ר אביטל שטיין

בנובמבר האחרון נכנסה ד״ר אביטל שטיין לתפקיד מנכ"לית המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), הרגולטור של המוסדות האקדמיים בישראל, והוועדה לתכנון ותקצוב הכפופה לה. מ־2009 ועד 2012 שימשה כמנכ"לית וכסגנית נשיאת הטכניון – האישה הראשונה בתפקיד מאז הקמת המרכז הטכנולוגי ב־1924. כיום היא עדיין חברת דירקטוריון במספר ועדות במוסד החיפאי. הניסיון הניהולי והחינוכי שלה לא מסתיים בזה: ב־1999 הייתה ממקימי המכללה להנדסה בירושלים ושימשה מנכ"לית המכללה במשך עשור.

לדירוג המלא – 50 הנשים החזקות ביותר בישראל 2013

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מעבר לרזומה המרשים, שטיין הייתה גם לנציגת הטכניון במכרז בו זכה המוסד בהקמת מכללה טכנולוגית יחד עם מכללת קורנל בניו יורק. שטיין גם רשומה כשחקנית עבר בנבחרת ישראל בכדורסל וכמי שייסדה יחד עם בעלה קרן פרטית לחלוקת מלגות לסטודנטיות שאינן יכולות לממן את לימודיהן.

לכתבה המלאה

2. פרופ' רבקה כרמי

לפני למעלה משבע שנים נבחרה פרופ' רבקה כרמי, פרופסור לרפואה ולגנטיקה, לאישה הראשונה שתכהן כנשיאת אוניברסיטה בישראל. כרמי, שבילתה חלקים נרחבים מהקריירה שלה בבירת הנגב, הכריזה והבטיחה להפוך את העיר למרכז גיאוגרפי, עסקי וטכנולוגי, ונעזרה בכוחה של האוניברסיטה כסוכן לשינוי חברתי. גם כחוקרת היא יצאה אל השטח, ובעיקר אל הפזורה הבדואית, והשתמשה בידע התיאורטי על הגנום האנושי כדי לאתר בעיות ולפתור אותן.

ההישג הכי חשוב שלה בשנה האחרונה היה עמידתה האיתנה בשמירה על חופש הביטוי האקדמי. כשהמועצה להשכלה גבוהה (הרגולטור האקדמי) המליצה לסגור את המחלקה לפוליטיקה וממשל הידועה באוניברסיטת בן גוריון, נעמדה על רגליה האחוריות ובמאבק עיקש הצליחה לגבש הסכמות שישאירו את שערי המחלקה פתוחים.

כרמי | צילום: דני מכליס

לכתבה המלאה

3. פרופ' אווה אילוז

פרופ' אווה אילוז, 52, האישה הראשונה שהתמנתה לתפקיד נשיאת האקדמיה לאמנות בצלאל, מוסד ההשכלה הגבוהה הוותיק ביותר בתחום האמנות בארץ, נכנסה לתפקידה באוקטובר 2012. עד אז שימשה כפרופסור מן המניין במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית והייתה מופקדת על הקתדרה לסוציולוגיה.

בצד פעילותה האקדמית, פעילה אילוז גם במישור החברתי. בשנים האחרונות פרסמה בעיתון הארץ עשרות מאמרים פובליציסטיים, בהם היא שוטחת את דעותיה הביקורתיות – בין היתר נגד האפליה העדתית, בעד רב־תרבותיות, נגד המדיניות הכלכלית היוצרת פערים וחוסר שוויון ובעד המחאה החברתית. כל זאת בשפה נוקבת ומתוך מודעות עמוקה לתהליכים חברתיים, גלובליים, תרבותיים ופסיכולוגיים.

לכתבה המלאה

4. ד"ר אריקה לנדאו

אם תפשפשו בקורות החיים של האושיות המשפיעות בישראל, סיכויים גבוהים שתאתרו בהם גם לימודים במכון של ד"ר אריקה לנדאו, חלוצת טיפוח המצוינות והמחוננות בארץ.

כוהנת החינוך בת ה־82, תלמידתם של פרופסור ישעיהו לייבוביץ' ומרטין בובר, שזכתה השנה בשני פרסי מפעל חיים, הבינה ברגישותה כבר לפני חמישים שנה, שחינוך מצוין הוא עניין הוליסטי – מונח כל כך אופנתי ורלוונטי כיום.

האישה האלגנטית והמרשימה, עם התסרוקת המזוהה, שניחנה גם בחביבות כובשת וחמימה, ידועה בעיקר הודות לגישה היצירתית שטוותה בחלוף השנים, שעיקרה טיפוח האינדיבידואליות של כל ילד וילדה, דרך לימוד שאינו רק עבור ההישג, אלא בעיקר לשם ההנאה ומתוך תפישה שמדע אינו חשוב יותר מאמנות ושהישגים אישיים חשובים לא פחות ממעורבות חברתית וטובת החברה.

לכתבה המלאה

אריקה לנדאו | צילום: יח"צ

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן