Forbes Israel Logo

להגן על הגנת הסביבה: האחראי על התחום באירופה – מגדולי מתנגדיו

ננו דימוב (Neno Dimov), האדם שהתמנה בראשון בינואר לתפקיד נשיא המועצה לאיכות הסביבה של האיחוד האירופי, ננזף בשבוע שעבר כשהופיע מול צירי הפרלמנט האירופי. כמה מהדברים שאמר בעבר שבו לרדוף אותו.

המחוקקים התנגדו לכך שאיש שכינה בעבר את שינויי האקלים "הונאה", ותיאר את עצמו כמי שמתנגד למדעי האקלים, הוא מי שיתאם את המדיניות של האיחוד האירופי בכל הנוגע לאיכות הסביבה בששת החודשים הבאים.

"אתה באופן אישי הטלת ספק בעצם נוכחותו של שינוי אקלימי ובכך שהפעילות האנושית היא הסיבה לכך; אפילו קראת תיגר על התיאוריה של עליית מפלס הים", אמר לו חבר הפרלמנט האירופי הליברל גרבן יאן גרברנדי. חברי פרלמנט אחרים דרשו ממנו להבהיר את עמדתו האישית בנושא.

דימוב ב-2015 | צילום מסך: יוטיוב

דימבו מחה. הוא סירב לומר דבר בנוגע לעמדתו האישית בנושא שינויי האקלים, וציין רק שישנו "קונצנזוס פוליטי" בתוך האיחוד האירופי לגבי שינויי אקלים, ושהוא "ישאיר את הקונצנזוס הזה בחיים". יחד עם זאת, הוא אמר, תמיד יש מקום "לאתגרים ולספקות". בתור מעריץ קולני למדי של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, דימוב כבר אמר בעבר שההתחממות הגלובאלית בעיקר משמשת ככלי להפחדה.

כסאות מוסיקליים

אז איך האיחוד האירופי מצא את עצמו עם מכחיש-אקלים בראש תחום האקלים?
לאיחוד האירופי, שתמיד להוט להימנע מהרושם שהוא ממורכז כולו סביב בריסל, יש שלל מסורות שנועדו לפזר כוח ברחבי הגוש.

אחת מהן היא "הנשיאות ברוטציה". בכל שישה חודשים, אחת מ-28 המדינות החברות באיחוד האירופי מקבלת את האחריות על המועצה האירופית – הבית העליון של הגוש, המורכב משרים מכל אחת מהממשלות הלאומיות. בראש כל אחת מתצורותיה של המועצה, לפי תחומי המדיניות שלה – למשל, המועצה החקלאית, המורכבת מ-28 שרי חקלאות שונים – עומד נציגה של המדינה שמחזיקה בנשיאות המועצה.

בתור השר לאיכות הסביבה של בולגריה, דימוב יעמוד בראש מועצת איכות הסביבה של האיחוד עד לסוף חודש יוני. משמעות הדבר היא שהוא שיקבע את סדר היום וינהל משאים ומתנים עם הפרלמנט האירופי בשמן של כל המדינות החברות. המועצה לא מציעה חקיקה – המשימה הזו מוטלת על כתפי הנציבות האירופית, הרשות המבצעת של האיחוד האירופי, ונציב איכות הסביבה שלה, קרמנו וולה. אבל לדימוב בכל זאת יהיה הכוח להטות ולנווט אלמנטים חשובים בחקיקה הסביבתית באירופה בחודשים הקרובים.

מחאות מבית

דימוב התמנה לשר לאיכות הסביבה של בולגריה במאי אשתקד, וזמן קצר לאחר מכן הוא העניק ריאיון טלוויזיוני ואמר בו ש"שינויי האקלים הם נושא שנתון בוויכוח מדעי; אין קונצנזוס לגביו, ולכל צד יש טיעונים משלו". עוד הוא אמר שהוא נמנה על המתנגדים.

ב-2015 הוא אמר בסרטון וידאו מקוון שההתחממות הגלובלית היא "תרמית… שנועדה להפחיד את הציבור. המסת הקרחונים לא תעלה את גובה פני הים אפילו במילימטר", הוא הוסיף. "הגורם העיקרי לשינויי האקלים היא הפעילות הסולארית".

הייתה זו עמדתו של דימוב בנושאים של קיימות ושימור סביבתי שהרגיזה וקוממה עליו את פעילי איכות הסביבה בארצו. כרגע הוא מסובך בפולמוס עמוק סביב החלטתו לפתוח שמורות טבע מוגנות במדינה לפרויקטים של פיתוח, כולל במטרה לבנות שם למשל אתר סקי חדש וגדול. בשבוע שעבר התקבצו פעילי איכות סביבה בולגריים מול בניין המועצה האירופית, כדי להעניק לדימוב צנצנת של אוויר נקי מאחת משמורות הטבע הבולגריות, בשעה שהגיע לבריסל לרגל פגישותיו.

"יש הפגנות גדולות בהרבה ערים בבולגריה, ובמדינות נוספות, בגלל הפארק הלאומי פירין, ואחת המטרות שאנחנו רוצים להשיג היא התפטרותו של ננו דימוב", אומרת דניטה זריכינובה מארגון ידידי כדור הארץ בבולגריה. "הוא עשה כאוס מוחלט במשרד, סביב הפוליטיקה של זיהום אוויר, פלסטיק, הפרויקט האזורי Natura 2000 וכו'".

נושאים סביבתיים לא זרים לדימוב. הוא בנה את הקריירה שלו כשהוא מצייר את עצמו כבורר הוגן והגיוני, שמצדד במציאת איזון בין הגנת הסביבה לבין פיתוח כלכלי. "אנחנו חייבים לקיים סימביוזה כלשהי בין שתי המגמות הללו, אם אנחנו רוצים לשפר את רמת החיים שלנו, היות ששתיהן קובעות את איכות החיים", הוא אמר לרדיו פוקוס הבולגרי מוקדם יותר החודש. "זה למעשה מה שניסיתי להשיג ממש מההתחלה".

לאן תלך אירופה ב-6 החודשים הבאים? | צילום: Shutterstock

דימוב כיהן כסגן השר להגנת הסביבה של בולגריה בין 1997 ל-2002, ובאותה תקופה הוא היה גם חבר הועד המנהל של הסוכנות האירופית להגנת הסביבה של האיחוד האירופי – סוג של מקבילה לסוכנות להגנת הסביבה (EPA) של ארצות הברית.

לאחר מכן, במסגרת הצטרפותה של ארצו לאיחוד האירופי, הוא היה האחראי על ניהול המשא ומתן של בולגריה במישור מדיניות הסביבה. הוא כתב ספר המבקר את הבירוקרטיה בתחום הסביבה בשם "From Environmentalism to Freedom" ("מסביבתנות לחירות"; י.ה).

דימוב לא יהיה הנשיא המסורתי של המועצה לאיכות הסביבה, ששרים-נשיאים לשעבר שלה נטו להגיע או מרקע פוליטי לחלוטין או מרקע סביבתי לחלוטין. בכך, הוא עשוי למצוא מטרה משותפת עם מקבילו מעבר לאטלנטי. לסקוט פרואיט, המנהל החדש של ה-EPA האמריקאי, יש רקע דומה של מסעות צלב כנגד הבירוקרטיה הסביבתית והטלת ספק בכל תיאוריות שינויי האקלים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.