Forbes Israel Logo

להיות או לא להיות: האם נמצא ה"מצפן" לכתביו של שייקספיר?

ג'ורג' קופלמן ודן וושלר מצאו, שני מוכרי ספרים פשוטים, טוענים כי מצאו את "הגביע הקדוש" של הספרים הנדירים – מילון, שהם טוענים כי היה שייך לוויליאם שייקספיר, שהוסיף וכתב עליו הערות מסוגים שונים. אם ההנחה שלהם נכונה, הספר יכול לספק לנו תובנות רבות לגבי הדרך בה עיצב שייקספיר את מחזותיו, שיריו ויתר יצירותיו. הסיבה שמדובר בתגלית מרתקת, היא שכל יצירותיו של שייקספיר היו משופעות במשחקי מילים, שלמעשה עיצבו את האנגלית המדוברת עד לימינו אנו.

בעולם הספרים הנדירים, מציאת המילון של שייקספיר שקולה להמצאת המצפן – המיליון יספק הדרכה ונקודת התייחסות למשהו שבעבר רק חשבנו שהבנו. כשהם מודעים לסקפטיות שמאפיינת את הקהילה המדעית ואת האוכלוסיה הרגילה גם יחד, בילו קופלמן וושלר את שש השנים האחרונות במחקר עבודותיו של שייקספיר, באופן עצמאי ובהצלבה עם חוקרים אחרים. הם ביצעו בחינה זהירה של כתב היד הנדיר, והקדישו תשומת לב מיוחדת לסממנים אישיים של המפרשן. טענתם כי הספר היה שייך לשייקספיר מבוססת ברובה על הבחינה הזו, שמצאה קורלציה גבוהה בין המילון לעבודותיו של האמן. אפילו אם הקהילה המלומדת לא תסכים שמדובר ברכושו וכתב ידו של האמן, הממצא בוודאי יעניק השראה לביצוע מחקר נוסף וויכוח מתמשך יווצר לגבי אופיו האמיתי של הספר מהמאה ה-16.

ללא קשר לקבלת הספר בקרב החוגים המלומדים, המילון של קופלמן וושלר בטוח יתומחר בסכום מכובד. רק כדי שתקבלו מושג לגבי טווח המחירים – "קודקס לסטר", המכיל את כתביו המדעיים של גדול הממציאים ליאונרדו דה-וינצ'י, נמכר לביל גייטס בעבור 30.8 מיליון דולר בשנת 1994, המחיר הגבוה ביותר ששולם עבור ספר אי פעם. רק לאחרונה נמכר ספר התהילים "The Bay Plasem", הספר הראשון שהודפס בצפון אמריקה הבריטית, בעבוד 14.2 מיליון דולר.

האתר שהקימו צמד החוקרים, "הכוורת של שייקספיר", אמנם אינו מספק את אותו "אקדח מעשן" שרבים רוצים לראות כהוכחה לאותנטיות הספר, אולם הוא מספק ניתוחים מעמיקים בידי מומחים, מחקר שערך הצמד, והסתברויות משכנעות בצירוף ראיות נסיבתיות נרחבות. הם גם הגדילו לעשות והעלו גרסא מצולמת לאתר, תוך שהם מזמינים מלומדים וסתם מתעניינים להביע את דעתם, לשאול שאלות, ובעיקר לשמור על הדיון סביב הספר בשיאו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.