חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

להקדים תרופה: משקיעים בחברה פרמצבטית? כדאי שתשקלו זאת שוב

משקיעים בתחום התרופות? אולי עדיף שתיסעו לוגאס במקום. אתם תהנו הרבה יותר, ומחקרים מראים שיהיה לכם גם סיכוי דומה להרוויח.

המפתח להבנת התעשייה הפרמצבטית הוא להצליח לנבא את המכירות של תרופה מסוימת. אבל מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Nature reviews על ידי שלושה יועצים מחברת McKinsey & Company, מצביע על כך שחברות התרופות והאנליסטים עושים עבודה גרועה מאוד בחיזוי מכירות עתידיות של תרופות, לא רק של תרופות שעדיין לא מאושרות , אלא גם של אלה שכבר נמכרות בשוק.

מאיונג צ'ה, באסל ריפיי ופאשה סראף, העריכו את הדיוק של 1700 אנליסטים לגבי 260 תרופות שהושקו בין 2002 ל-2011. הממצאים שלהם היו מדהימים:

"רוב התחזיות שהיו בקונצנזוס, התבררו כשגויות, לעיתים באופן משמעותי. למרות שהניבוי הלך והשתפר כלל שהזמן עבר, ונתונים נוספים אודות התרופות הגיעו, חוסר הדיוק נמשך גם שנים לאחר שהתרופות כבר נמכרו בשווקים. יותר מ-60% מהתחזיות שהיו בקונצנזוס התגלו כגבוהות או נמוכות בכ-40% מהתוצאות שהתקבלו במציאות. חלק משמעותי מהתחזיות חזו רווח הגבוה ב-160% מהמכירות שהושגו בסופו של דבר."

צילום: רויטרס

האנליסטים מצליחים קצת יותר כאשר הם חוזים את מכירת התרופות של חברות גדולות, אך גם אז יש שונות משמעותית בין התחזיות, כך ש"כל מי שבוחר תחזית, סביר שיטעה", כותבים החוקרים.

מהמחקר עולה שהאנליסטים נוטים להגזים לטובה בתחזית עבור תרופות לבעיות במערכת העצבים המרכזית ותרופות למחלות לב וכלי דם. לעומת זאת, הם נוטים לתחזיות נמוכות מדי עבור תרופות אונקולוגיות.

חלק מחברות התרופות טובות יותר בחיזוי המכירות של עצמן מאשר אחרות. על אף שעורכי המחקר לא הצליחו להשיג את מסמכי ההערכה של החברות, הם השתמשו בנתוני תכניות הפיתוח שלהן על מנת להעריך את הציפיה של החברה לרווח. "באופן פשטני, חברה לא תשקיע מאות מיליוני דולרים בתכנית ניסויים של תרופות קרדיווסקולריות אם היא לא משוכנעת שהמוצר עומד להיות שובר קופות. לעומת זאת, חברה תהיה הרבה יותר זהירה בתכנית הניסויים הקלינית עבור תרופה שהצפי למכירות שלה עומד על 250 מיליון דולר לכל היותר".

נוברטיס, רושה, סאנופי ואמג'ן היו החברות שהצליחו לחזות בצורה הטובה ביותר את היקף מכירותיהן, בעוד ש-GSK הצליחה הכי פחות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן