Forbes Israel Logo

להתגבר על הפחד

כמה מאיתנו סובלים מדיכאון? חרדה? טראומה? הערכה עצמית נמוכה, דימויי גוף בעייתים? כמה מאיתנו מתמודדים עם כאב כרוני, פוביות, נדודי שינה? חלקנו מנסים להתמודד באמצעות טיפולים רגשיים, חלקנו מדחיקים, ורובנו חיים עם סבל מתמשך, שפוגע בשגרה ובאיכות החיים. בשנים האחרונות פותחה שיטת טיפול אפקטיבית, שמטרתה לתת מענה יעיל, בטווח זמנים קצר, לבעיות האלו ולרבות אחרות. CBT, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, הוא טיפול פסיכותרפיסטי שנשען על יסודות הפסיכולוגיה. שיטת הטיפול אינה באמת חדשה, ושורשיה מגיעים לשנות ה־60 של המאה הקודמת, אך בשנים האחרונות היא הפכה לאחת השיטות הנפוצות בתחום הפסיכותרפיה בכלל ובקרב הטיפולים ההתנהגותיים בפרט.

"הרעיון שעומד בבסיס ה־CBT הוא כאן ועכשיו", אומרת חני כרמלי, 43, יועצת חינוכית ומטפלת התנהגותית־קוגניטיבית, "כלומר, שניתן למצוא פתרון אמיתי לבעיות שמפריעות למטופל בהווה, ובאופן מיידי. בשונה מהטיפול הדינמי על ספת הפסיכולוג, CBT מתמקד בזמן הזה ובמה שמפריע למטופל ביום־יום, והיום במיוחד. מטרת הטיפול היא לייצר שינוי בתפיסת המציאות, לצד תרגול התנהגויות חדשות".

חני כרמלי | צילום: עדי זלק וינר

למי מתאימה שיטת הטיפול הזאת? 
"CBT היא טכניקת טיפול שרלוונטית לבעיות שמפריעות למאות אלפי ישראלים. בסקר שפרסם משרד הבריאות, הם העריכו שכ־17% מהבוגרים בישראל מתמודדים עם דיכאון וחרדה לפחות פעם אחת בחיים. בנוסף, כ־10% מאיתנו סובלים מפוביה זו או אחרת. הטיפול מתאים לילדים, למתבגרים ולמבוגרים. CBT מספק מענה לבעיות רבות שילדים נאלצים להתמודד איתן, כמו קשיים במיומנויות חברתיות, פחדים למיניהם, וסוגיות כמו קשב וריכוז או התמודדות עם גירושי הורים או מוות של בן משפחה".

טיפול אקטיבי

כרמלי, נשואה ואם לארבעה, גרה ביבנה ושם מנהלת את הקליניקה הפרטית שלה. היא בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני ביעוץ חינוכי, ומחזיקה בתעודת מטפלת CBT מטעם אגודת איט"ה (האגודה הישראלית לטיפול התנהגותי). כיום היא יועצת חינוכית ומטפלת CBT בקשיים נפוצים, כמו חרדה, דיכאון, טראומה, קשיים חברתיים ועוד. "בתור מטפלת CBT שהיא גם אמא לארבעה ילדים, ובתור יועצת חינוכית ומחנכת בתיכון, אני מוצאת שהכלים שאני רוכשת במסגרות האחרות בחיי מעצימות את היכולת שלי כמטפלת CBT לסייע למטופלים צעירים", היא אומרת. "כשילד מגיע לטיפול, לרוב הוא לא בא מיוזמתו. לכימיה ביני לבין הילד או הילדה יש משקל עצום, במיוחד לאור העובדה ש־CBT הוא טיפול שדורש מהמטפל להיות אקטיבי, נוכח ומעורב".

אז איך זה עובד? CBT מאפשר למטופל להגיע לשינוי בדפוסי החשיבה (המישור הקוגניטיבי), וכפועל יוצא מכך לשנות את דרכי הפעולה עם ארגז כלים אפקטיבי (המישור ההתנהגותי). העיקרון מאחורי הטיפול טמון בהבנת הרצף "אירוע־מחשבה־רגש־התנהגות".

היות שהאירוע הוא לא ניתן לשינוי (הוא כבר התרחש), והיות שהרגש וההתנהגות מגיעים בעקבות המחשבה, ההתמקדות בטיפול הקוגניטיבי־התנהגותי היא בהיבט ה"מחשבה". בין השאר בחתירה להמרת מחשבות שליליות במחשבות חיוביות, מציאותיות, ענייניות ובמילים אחרות, "המחשבה הנכונה".

בתום כל מפגש המטופל מקבל "שיעורי בית" שעליו לבצע. "שיעורי הבית מוסיפים נפח אפקטיבי והם אלה שמאפשרים לראות מגמת שיפור שנבנית לנגד עינינו", אומרת כרמלי, "המעורבות של המטופל והעשייה בין המפגשים יוצרות המשכיות הכרחית להצלחת הטיפול".

הטיפול קצר יחסית. "כידוע, טיפול פסיכולוגי יכול להימשך תקופה לא מבוטלת ואף להתמשך על מספר שנים", אומרת כרמלי, "לכן, כשטיפול CBT מקצועי מספק תוצאות תוך מספר חודשים, המונח ‘קצר מועד' נאמר בלשון המעטה. המטופל יכול לשוב לחייו ולשגרת יומו במהירות. הוא מצויד בארגז כלים שמאפשר לו להתמודד גם עם הבעיה הספציפית שהביאה אותו לפנות לטיפול מלכתחילה, וגם להיעזר בטכניקות שרכש בכדי לפתור בעיות עתידיות שיתגלו בהמשך כדרך החיים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.