Forbes Israel Logo

לוהט או פושר? על מצבו האמתי של שוק האומנות העולמי

בטורו האחרון, תאר הכתב הכלכלי הבכיר של הניו יורק טיימס, ג'יימס סטיוארט, כיצד חפצי האומנות המוצעים במכירות פומביות ונמכרים במחירים נמוכים, מעידים על שוק פושר, בתחום. אתמול פרסם הכתב פליקס סלמון מרויטרס טור ביקורת על הניתוח של סטיוארט והאשים אותו כי השוואה בין אומנות לשווקים פיננסיים אחרים, והתבוננות על אומנות כהשקעה אינם נכונים.

נכון שראייה כזו לא משרתת את קהילת חובבי האומנות, האספנים והאמנים, אך היא הופכת ממשית יותר מיום ליום, כאשר אנשים רואים כמה מרוויחים על חפצי אומנות במכירות פומביות, ובעידוד התקשורת הנלהבת, הם משתכנעים שעולם האומנות יכול להיות מקום טוב להשקיע בו את כספם. התקשורת מבליטה רצף של מכירות פומביות בסכומים של מעל 50 מיליון דולר ומבשרת ששוק האומנות לוהט, אך למעשה מדובר במכירות של 7 פריטים בלבד. האם על סמך זה ניתן לבסס קביעה כזו?


אומנות.שוק לוהט או תחום פושר? | צילום: רויטרס

ההשוואה של סטיוארט בין מדד המיי מוזס, אינדקס האומנות העולמי, למדדי השקעות כמו ה-S&P, היא מטעה מכיוון שלא ניתן להשוות בין שני סוגי המדדים. יחד עם זאת, הרעיון של הצבת ההתלהבות התקשורתית בקונטקסט רחב יותר הוא נכון.


ההשוואה של סטיוארט | מתוך הטור בניו יורק טיימס

סלמון מאשים את סטיוארט שהוא מדגיש את התשואות הנמוכות של המיי מוזס (2.2%) במהלך השנה האחרונה, בעוד שהתשואה ארוכת הטווח, בעשור האחרון, גבוהה בהרבה. אך מדוע להתעלם מהביצועים המתונים של השנה האחרונה? אחרי הכל הבאז התקשורתי על הפריחה בענף מתייחס בדיוק לתקופה זו. נכון, מדדי האומנות הם סלקטיביים ולא מושלמים, אך אין ספק כי הם נותנים תמונה טובה יותר מאשר אנקדוטות בודדות על מכירת פריט כזה או אחר ב-50 מיליון דולר או ב-142 מיליון דולר (ששולמו עבור עבודה של הצייר פרנסיס בייקון בחודש שעבר).


נמכר תמורת 142 מיליון דולר. הציור של פרנסיס בייקון | צילום: רויטרס

סטיוארט מזכיר כי עבודות רבות נמכרות במחירים נמוכים מאוד ואפילו לעיתים במחירי הפסד. סלומון, אומר כי הדבר אינו חדש ולא מעיד על מגמה בשוק האומנות. מאז ומתמיד היו עבודות שנמכרו בהפסד, אך הנקודה החשובה היא שבאותן אנקדוטות של מכירות כושלות, התקשורת אינה מתעסקת. כך, נוצר הרושם של שוק לוהט, כאשר למעשה מתפרסמות רק ההצלחות, ללא האיזונים המתאימים.

אז מה באמת מצב שוק האומנות? האם מדובר בתחום השקעה חם וכדאי, או בענף פושר למדי? התשובה כנראה נמצאת היכן שהוא באמצע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.