Forbes Israel Logo

לכבוד השנה החדשה: כל האירועים הגדולים שחלקנו אתכם ב-2013

זו היתה שנה מלאה בחשיפות, דירוגים וניתוחים שהכו גלים בתקשורת הישראלית. שנה של ראיונות בלעדיים, של איסוף נתונים כלכליים, של מעקב אחר האנשים העשירים והחזקים ביותר בישראל. מי המריא השנה? מי אכזב? ומי התגלה? לכבוד סיומה של 2013 אספנו עבורכם שוב את הסיפורים הגדולים ביותר של השנה. זו היתה השנה של פורבס ישראל:

בחודש מרץ, רגע לפני ביקורו של הנשיא אובמה בארץ, פרסמנו את דירוג 50 הנשים החזקות בישראל, שאת פסגתו כבשה שרה נתניהו – האישה החזקה בבית ראש הממשלה שכמעט ומנעה את כניסתם של בנט והבית היהודי לממשלה. הגברת נתניהו, סיפר לפורבס גורם מקורב, אינה מתערבת בקבלת החלטות מדיניות, צבאיות או כלכליות, אך היא "בהחלט מעורבת בהחלטה מי יהיו האנשים שיקבלו החלטות חשובות, לעיתים גם גורליות". הפרסום עורר סערה תקשורתית וזכה לפי חברת ניתוח המידע יפעת, ליותר מ-1,500 אזכורים. כמה מהמדורגות ברשימה אף כבשו את הכותרות השנה, ביניהן קרנית פלוג שהתמנתה לנגידת בנק ישראל, לילך אשר טופילסקי שמונתה ליו"ר בנק דיסקונט והשופטת הילה גרסטל שנבחרה לעמוד בראש גוף הביקורת החדש על הפרקליטות.

עוד מוקדם יותר השנה, בחודש ינואר, פרסמנו סקירה משווה על עידן עופר ואלון מאסק, נושאי בשורת המכונית החשמלית בישראל וארה"ב בהתאמה. קרב הענקים בין שני הטייקונים, הגיע להכרעה, ניתן לומר, במאי 2013 , כאשר הגישה חברת בטרפלייס של עופר בקשה למנות לה מפרק. לעומתה, טסלה של מאסק, חוותה את השנה המוצלחת ביותר מאז הוקמה בשנת 2013. במאי דווח כי מכונית הסדאן שלה, מודל S, הוכרזה כמכונית הבטוחה ביותר שנבדקה אי-פעם על ידי הרשויות האמריקניות. בעקבות, קפצה מניית טסלה ביותר מ-300 אחוזים בשנת 2013, והוכיחה שהמכוניות החשמליות כאן כדי להישאר.

בחודש אפריל פרסמנו את דירוג 165 המיליארדרים היהודים, ובחרנו ברון לאודר לככב על שער הגיליון וערכנו עימו ראיון בלעדי. לאודר, שדורג במקום ה-42, היה הבעלים של 30% מערוץ 10 עד שמכר את אחזקותיו בערוץ בתחילת החודש הנוכחי. באותו ראיון מדובר, הביע לאודר את אמונו בנכס שבבעלותו: "אני מאמין שערוץ עשר, כמו האחרים, זה בעיקר עבודה קשה. זה לא משהו שאתה יכול לעשות ממנו כסף. זה לא משהו שאתה יכול לבנות, אבל הדבר החשוב ביותר הוא מה אנחנו עושים, והעובדה שאנחנו מאמינים בחופש העיתונות״. יציאתו מערוץ 10 לא עברה חלק, ושמועות רבות נפוצו על דם רע בין לאודר ליתר המשקיעים.

הפסיד בקרב על המכונית החשמלית, עידן עופר | צילום: סיוון פרג'

חודשיים לאחר מכן, הגיעה זמנן של הנשים היפות בישראל להיכנס תחת כנפיו של דירוג הדוגמניות המרוויחות של פורבס ישראל. בעוד בר רפאלי קטפה כמובן את המקום הראשון, בשני המקומות הבאים ניצבו דוגמניות לא פחות שוות – גל גדות ואסתי גינזבורג. גינזבורג נבחרה לככב על השער ובצדק, כיוון שזמן קצר לאחר מכן נבחרה להיות המנחה השותפה בתוכנית הכוכב הבא של "קשת", לצד אסי עזר, ובכך גם איימה על מעמדה של בר רפאלי, המקום הראשון שלנו, שהכריזה עוד טרם פרסום הדירוג על כוונה להנחות את המקבילה של "רשת", X-פקטור.

גל גדות עשויה להפתיע אותנו בדירוג של השנה הבאה, זאת לאחר שתיכנס לנעליה הכה-אמריקאיות של וונדר-וומן בסרט באטמן נגד סופרמן, לצידו של בן אפלק. זהו התפקיד המרכזי ביותר שגילמה שחקנית ישראלית בהוליווד אי פעם, והוא עשוי להעניק לה בשנה הבאה את המקום הראשון. הדבר אפשרי יותר מתמיד, זאת מכיוון שמותג ההלבשה התחתונה של רפאלי, UnderMe נסגר לפני מספר חודשים, בנוסף לשיחרורה מחוזה הפרזנטורית של פוקס.

עוד באותו החודש, בראיון למגזין פורבס ישראל, דיבר דורון קמפל – פעם מפקד הכוח באסון צאלים ב', על המעבר מהצבא להייטק ועל עזיבת ישראל לטובת עמק הסיליקון בארה"ב, שם הוא עושה חיל. למרות התחושה שאיכזב המון אנשים, הודה קמפל על התקופה בצבא: "הרעיון שהכל אפשרי הוטבע בי בתקופת הצבא, משום שהדברים שעשינו לא היו חזרה על משהו שכבר נעשה בעבר". בחודש נובמבר, כ-5 חודשים לאחר פרסום הראיון איתו, גייסה חברת SimpliVity בראשה הוא עומד, כ-58 מיליון דולר.

"פשטות, שיתופיות ואנושיות" אלו הן שלוש המילים המנחות את השחקנים ב"כלכלה החדשה". בפרויקט מיוחד לחודש מאי, הבאנו לכם את כל מה שצריך לדעת על המהפכה השיתופית, שכבר תורמת לכלכלתם של מיליוני אנשים בעולם, וצפויה להמשיך ולהתרחב בשנים הבאות. מאתר שמציע חופשות שאנשים נאלצים לבטל ברגע האחרון ועד הביטקוין, המטבע הוירטואלי הראשון ללא תיווך הבנקים, מדובר בהיוולדותו של עולם חדש, עולם בו אנו מסוגלים ליצר לעצמנו הכנסות נוספות בדרכים חדשות.

חודש יולי היה מבחינתנו החודש של קרנות הפנסיה. על פי דירוג פורבס ישראל, שנערך בשיתוף חמשת הבנקים הגדולים בישראל, קרנות הפנסיה הטובות בישראל הן הראל גלעד (הראל) עם תשואה של 24% בשלוש השנים האחרונות, ומיטבית (כלל ביטוח) עם תשואה של 18% בלבד, אך עם מצבת נכסים מכובדת יותר. מאז פרסום הדירוג, צבר הדיון הציבורי סביב קרנות הפנסיה תאוצה, ומדובר באחד הנושאים החמים בעיתונות הכלכלית.

חודש לאחר מכן, מיקמנו את הזרקור שלנו על חברות טכנלוגיה בינלאומיות, ששמות פעמיהן לישראל, כשבראשן לא רק המוח הישראלי, אלא גם אג'נדה חברתית. חברות כמו סיסקו וקרנות השקעה בינלאומיות נוספות, רואות לנגד עיניהן את השלום במזרח התיכון, ומאמינות שבעזרת קירוב לבבות אנשים, יום אחד יגיע גם השלום.

בחודש ספטמבר, שמונה חודשים לאחר הבחירות הסוערות לראשות הממשלה ולכנסת, הבאנו לכם את דירוג הפוליטקאים העשירים בישראל, כתבה שעוררה הדים וגררה הררי תגובות ואזכורים. את המקום הראשון כבש ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, עם הון של 450 מיליון דולר, שעשה בעיקר מהשקעות חכמות בהייטק, בטרם נכנס לזירה הציבורית. מאז, נבחר ברקת לכהן כראש העיר בפעם השניה, לא לפני שהגיע למקום ה-6 בדירוג ראשי הטובים של פורבס ישראל.

חילופים בצמרת? גל גדות | צילום: רויטרס

אבל הקרב המעניין באמת היה מי יותר שווה – האח בנט או האח לפיד? בשורה התחתונה התברר שהם שווים בערך אותו דבר, ההון שלך בנט הסתכם ב-25 מיליון שקל (מקום 7) ואילו של לפיד ב-22 מיליון שקל (מקום 8). מאז האחים כבר לא כל כך אחים, הקרע התפיסתי והאידיאולוגי בין המפלגות הגדולות בקואליציה ניכר לעין, ואף נשמעו אמירות מפי לפיד על האפשרות לשנות את הרכב הקואליציה ככל שידרש הדבר לטובת המשך המו"מ המדיני. התבטאות זו של לפיד הבהירה את טיבה של ה"ברית" ביניהם, שכנראה נסתיימה בהקמת הממשלה, וכעת הם עושים איש איש לביתו. ראש הממשלה בנימין נתניהו, אם שאלתם, היה שווה יותר משניהם, עם הון של 41 מיליון שקלים.

דקה לפני שהקלפיות שוב נפתחות, הפעם לבחירות למועצות המקומיות, דירגנו עבורכם את ראשי הערים הטובים ביותר בישראל. רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע הצעיר, הצדיק את הבחירה שלנו בו לראיון המרכזי ולכיכוב בשער המגזין, וזאת לאחר שזכה ב-92.2% מהקולות, הישג חסר תקדים בעיר גדולה כבאר שבע. כל ראשי הערים בדירוג, אגב, זכו לכהונה נוספת – כנראה שבחרנו היטב.

בחודש נובמבר קראתם את סיקור המכוניות שהכי השפיעו עלינו השנה, בו זכתה במקום הראשון קיה פיקנטו, באמצעות יבואנית הרכב טלקאר. הפיקנטו הקטנה דיברה אל לב הצרכן הישראלי, שבמציאות הכלכלית של ימינו, הגמיש את העדפותיו לטובת מכוניות מיני זולות, ובראשן הפיקנטו.

חודש לאחר מכן, לקראת סיום השנה האזרחית, בחר פורבס ישראל במנהיג איראן, חסן רוחאני, לאיש השנה של 2013. לרוחאני הייתה ההשפעה הרבה ביותר על ישראל בשנה החולפת, החל מטיב יחסיה עם ארה"ב שנסדקו, ועד למיצוב תדמיתה מול יתר העולם כמחרחרת מלחמה. במחווה למתקפת החיוכים שמשדרת איראן לכיוון המערב מהרפובליקה האיסלאמית, כיכב רוחאני על שער המגזין מאופר בסגנון ה"ג'וקר" של בטמן.

אז איזו מן שנה תהיה 2014?

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.