Forbes Israel Logo

ללא נהג וללא ביטוח: האם המכוניות האוטומטיות מסמנות את סוף עידן ביטוחי הרכב הפרטיים?

בעידן המכוניות האוטומטיות, לא רק שתוכלו לוותר על הנהיגה, אלא שייתכן שגם לא תוכלו לעשות זאת מבחינה חוקית, כך אומר יצרן המכוניות החשמליות אילון מוסק.

למעשה, אם לא נצטרך נהג במכוניות האלו, גם לא נצטרך לכסות אותן בביטוח פרטי, משום שכל האחריות במקרה של תאונה תעבור ליצרנית המכונית, ליצרן התכנה או לגופי צד ג' אחרים. אם נחשוב על זה לרגע, זה הגיוני: אם אתם מוותרים על השליטה במה שהמכונית שלכם עושה, למה שתצטרכו לשלם על איזושהי עבירה?

זה לא רק נשמע הגיוני, אלא גם מתואר במאמר (תיאורטי בשלב זה) שכתב ג'ק בואגלין, סטודנט בייל. "אם כלי רכב שאין להם שיקול דעת עצמי יקבלו מעמד חוקי, אז לא יהיה צורך בביטוח פרטי, מאחר וכל האחריות על כלי רכב אלו תעבור ליצרנים".

עבור חברות הביטוח, הרעיון הזה יהפוך לקטסטרופה, לפחות עבור זמן מה, כאשר הן יצטרכו להסתגל למציאות החדשה. אבל הן יוכלו למצוא במהירות אפשרויות חדשות להרוויח, כמו חתימה על חוזים עם היצרנים. האפשרות לפיה לנוסעים תהיה תשומת לב מלאה בכל זמן הנסיעה, תיצור גם היא מספר עצום של הזדמנויות כספיות עבור מפרסמים וספקי תוכן.

אם תתקינו קופסה שחורה במכונית, תשלמו פחות | צילום: thinkstock

מבחינת הלקוח, האפשרות שהוא לא יצטרך לשלם על ביטוח, יכולה לפתות בעלי מכוניות שנמצאים במצוקה כלכלית. אלו חוששים במיוחד מאובדן הפרטיות שלהם, ואם כלי רכב ללא נהג אשר נשלטים מרחוק יהפכו לפופולריים, הם בוודאי ירצו לקנות אותם.

בחזון של בואגלין, חופש, פרטיות ואחריות לא עומדים בפני עצמם, אלא קשורים אחד לשני, וביחד מרכיבים את הרגולציה שמאפשרת מכונית ללא נהג. תחשבו על זה כמו נוסחה, התוצאה הסופית תלויה במשקל של כל יסוד במשוואה.

אתם רוצים יותר חופש ופרטיות? תצטרכו לשלם עבורם. האמת היא שהרעיון הזה לא חדש לגמרי. ישנן כבר כמה חברות ביטוח בארה"ב שמאפשרות ללקוחות לשלם פחות, אם הם מסכימים להתקין "קופסה שחורה" במכונית שלהם, שעוקבת אחר פרמטרים מסוימים, כמו מהירות הבלימה, האצה ורדיוס הפניה.

לעומת זאת, מכוניות אינטליגנטיות, יוכלו לספק הרבה יותר מידע על הנסיעה, בעזרת מצלמות בזווית של 360 מעלות: האם היה אפשר לראות מרחק בלימה בטוחה, האם צייתו לחוקי הדרך וגם פרטים יותר קטנים, כמו עד כמה חלקה הייתה הפניה.

"המידע הזה יוכל לספק גם השוואה בין התנהגות הנהיגה של הנהג האנושי לזו של עמיתו האוטומטי", אומר בואגלין. במילים אחרות, המידע יסייע להעריך את "אחוז" האשמה של הנהג במקרה של תאונה, ולחלק את האחריות בין האדם והמכונה.
בתרחיש הכי קיצוני, בו האדם מוותר לחלוטין על שליטה לטובת המכונה, האחריות תיפול על היצרן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.