Forbes Israel Logo

למה עדיף לחכות עם "הקפה של הבוקר" עד אחרי השעה 9:00?

"אני לא פותח את היום לפני שאני שותה קפה". מתחברים למשפט הזה? אתם ממש לא היחידים. המוני אנשים יעידו כי הם "חייבים" כוס קפה בשביל להתעורר עם תחילת היום. בבית עם העיתון, בדרך לעבודה או מול המחשב במשרד – הקפה הראשון של הבוקר הוא מוסכמה חברתית נרחבת. המוסכמה הזו מבוססת על התפיסה הבסיסית לפיה שתיית קפה "מזריקה" לגוף את הקפאין הדרוש כדי להתעורר ולהרגיש יעילים וחדים יותר. עכשיו מסתבר כי אמנם התפיסה נשענת על עובדות נכונות לחלוטין, אך עדיין התפיסה עצמה שגויה לגמרי.

איך זה קורה? הקפאין אשר מוזרק לגוף אכן מסייע לנו "להתעורר". הקפאין אשר נספג בדם מעורר רצפטורים מיוחדים במוח, וגורם להפרשה מוגברת של ההורמון קורטיזול, אשר הוא זה שגורם לנו לחוש חדים וממוקדים יותר. אך המוח מפריש קורטיזול גם בלי עזרת הקפאין, והוא "מתוכנת" לעשות זאת על פי שעון קבוע ומדויק.

כל בנאדם הוא מקרה בפני עצמו, אך באופן כללי בהחלט ניתן להצביע על "השעון ההורמונאלי" אשר פועל בגופנו ומתזמן את הפרשת ההורמונים השונים. השעון פועל במעגלים בני 24 שעות, ועל אף שינויים דרסטיים בהרגלי החיים של האדם באלפי השנים האחרונות, השעון עדיין מתוכנת בעיקר על פי גורם אחד: השמש.

צילום: shutterstock

למרות שכבר מאות שנים בני האדם "ניצחו" את החושך והם ממשיכים בשעות ערנות גם לאחר שקיעת החמה וממשיכים לישון גם לאחר זריחתה, המוח האנושי עודו מתוכנת על פי שעות הזריחה והשקיעה של השמש. לכן, הפרשת הקורטיזול נפרשת על פני שעות האור ומתבצעת ב"גלים" אשר מגיעים לשיאם 3 פעמים ביום. לאחר שורת מחקרים, החוקרים כיום יודעים להצביע על שיאים אלו: בין השעות 8 ל-9 בבוקר, בין 12 ל-1 בצהריים ובין 5:30 ל-6:30 אחה"צ.

אז מה קורה אם שותים את כוס הקפה הראשונה דווקא בשעה 8:15? לטענתם החוקרים, צריכת קפאין במקביל ל"שעת שיא" של ייצור קורטיזול במוח מבטלת את השפעת הקפאין לחלוטין, ויתרה מזאת – יכולה אף לגרום לנזק מצטבר, שכן המוח "יפתח עמידות גבוהה להשפעות הקפאין, והשפעתו תפחת בכל שעות היממה".

חשוב להדגיש פעם נוספת כי המוח האנושי שונה מאדם לאדם, ואינו עובד בדיוק מוחלט על פי שעון היד שלנו. שום צלצול לא נשמע בשעה 9:00 בדיוק ומודיע לייצרני הקורטיזול במוח כי הגיע הזמן לצאת להפסקה. לכן, נסו לפתוח את היום מבלי לשתות קפה בשעה הקבועה שלכם. אתם תיווכחו כי לפחות בשעות הראשונות תרגישו ערניים וממוקדים גם ללא הקפאין. לאחר מכן, כשתחושו כי אתם זקוקים ל"דחיפה" נוספת בדמות מנת קפאין, תשתו את כוס הקפה הרגילה שלכם. הקפאין, בסופו של דבר, הוא כוח מסייע בלבד. המוח יודע לעשות את העבודה טוב מאוד גם בלעדיו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.