חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

למרות המטוס המלזי: הנתונים מוכיחים פעם נוספת כי מטוסים הם כלי התחבורה הבטוח ביותר בעולם

ערפל המסתורין סביב היעלמותה של טיסה MH-370 של חברת התעופה מלזיה איירליינס (או בשמה המוכר יותר – "המטוס המלזי") טרם התפוגג, ואין איש בעולם אשר יודע בוודאות מה עלה בגורלו של המטוס. הסיפור הטראגי אשר ריתק מיליוני צופים ברחבי העולם, ההשערות השונות בדבר הסיבה האפשרית להתרסקות, ליקויי האבטחה אשר התגלו ועוד אי אלו מומחים אשר דשו בנושא בכל הזדמנות אפשרית העלו בקרב אנשים רבים את השאלה "עד כמה זה באמת בטוח?".

כמעט כולם מכירים לפחות אדם אחד אשר פוחד מטיסות. מעטים אמנם מפחדים פחד מוות כה חזק עד כי אינם מצליחים לעלות על מטוס, אך אזרחים רבים העידו כי הם "חוששים" מטיסות. אנשים אלו בדיוק הם שהושפעו במיוחד בשטף הדיווחים האחרון בדבר בטיחות הטיסות, וסביר כי גם אלו אשר לא חששו מעולם חשבו, ולו לרגע, אודות מנגנוני הפקת הלקחים והבטיחות של החברה בה הם טסים.

ממשיכים לחפש את המטוס המלזי | צילום: רויטרס

בניגוד לאווירת הפחד אשר נגזרת מהדיווחים הבלתי פוסקים, נתונים אשר עולים מהדו"ח השנתי של התאחדות התעבורה האווירית הבינ"ל (IATA) אשר פורסם היום מוכיחים כי טיסה, היום יותר מתמיד, היא כלי התחבורה הבטוח ביותר הקיים בעולם.

הדו"ח החדש אשר פרסמה IATA מציג נתונים אודות מספר התאונות והנפגעים בתאונות של כלי תחבורה אוויריים במהלך שנת 2013. מהדו"ח עולה כי במהלך השנה התקיימו למעלה מ-36.4 מיליון טיסות מסחריות ברחבי העולם (29.5 מיליון מהן במטוסי סילון, 6.9 מיליון במטוסי בהם מנועי פרופלור), בהם טסו בסך הכל מעל 3 מיליארד נוסעים אשר הגיעו בשלום ליעדם.

ומה לגבי התאונות? במהלך השנה החולפת התרחשו 81 תאונות הקשורות במטוסים (באוויר או קרקע) ברחבי העולם. 16 מתוכן גרמו להרוגים. בהשוואה לדו"ח המסכם של שנת 2012 מסתבר כי חלה עלייה קלה במספר התאונות – שכן בשנת 2012 התרחשו 75 תאונות, מהן 15 קטלניות. מספר ההרוגים, לעומת זאת, דווקא ירד – כשבשנת 2013 נהרגו 210 בני אדם לעומת 414 בשנה שקדמה לה.

כשמשווים את כמות התאונות והנפגעים ביחס לכמות הטיסות והנוסעים ברחבי העולם, ברור לחלוטין כי המטוסים הם אמצעי התחבורה הבטוח ביותר בעולם – ובפער ניכר על מתחריו. הסיכוי להיות מעורבים בתאונה כלשהי (לא בהכרח קטלנית) במטוס סילון של חברה מערבית, על פי הדו"ח, עומד על 1 ל-2.4 מיליון.

כמובן שחברות התעופה השונות לא יכולות להרשות לעצמן להסתפק בנתונים אלו. כל תאונה אשר מתרחשת נחקרת באופן מעמיק, ומביאה את תחום התעופה להיות בטוח מעט יותר. כמובן שהיעלמות המטוס המלזי, בין אם יימצא ובין אם לאו, הדליקה שורה ארוכה של נורות אדומות בקרב מומחי תעופה וראשי חברות התעופה ברחבי העולם, אשר נדרשים באופן מידי להפיק לקחים רבים ולשפר ולייעל מערכות ביטחון ובטיחות שונות.

עדיין הכי בטוח | צילום: shutterstock

אחת הבעיות המרכזיות הקיימת בפחד מטיסות, כפי שיעידו לא מעטים החוששים ממנו, היא כי לא תמיד מדובר בפחד רציונלי. רבים מאלו אשר חוששים לפני העלייה למטוס ונותרים דרוכים לאורך הטיסה כולה לא יחושו הקלה כלשהי בעקבות הדו"ח הנוכחי והנתונים המפורסמים בו. אך למרות זאת, רבים אחרים אשר חששם גבר בעקבות האירועים האחרונים יוכלו למצוא בו מעט ביטחון. כל תאונה קטלנית היא כמובן טראגית וחמורה לאין שיעור, אך חשוב לזכור – כי המטוס הוא עדיין כלי התחבורה הבטוח ביותר הקיים ברשות האדם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן