Forbes Israel Logo

למרות התנגדות הבנקים: אושרה הפחתת עמלות ההפצה

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום פה אחד את הפחתת עמלות ההפצה. למרות מסכת לחצים שהפעילו הבנקים לאחרונה, הביעו רוב חברי הכנסת בוועדה תמיכה במהלך שזכה גם לגיבוי מרשות ניירות ערך (ני"ע). 

חברי הוועדה הודיעו כי הם תומכים במהלך, אולם ביקשו מהלכים משלימים. בהצבעה אושרו התקנות להפחתת העמלות פה אחד ורק שני חברי כנסת נמנעו: רוברט אילטוב ודודו רותם ממפלגת ישראל ביתנו. 

התקנות מתייחסות לעמלות אותם משלמים הברוקרים ובתי ההשקעות לבנקים בגין הפצה של קרנות הנאמנות לציבור. לטענת הבנקים, העמלות המונהגות בארץ הן מהנמוכות בעולם. אולם יו"ר רשות ני"ע שמואל האוזר טען כי "מדובר על עמלות אנטי תחרותיות שקיימות בשוק. אין תחרות על עמלות ההפצה – יש שם סוג של מונופול". האוזר אמר את הדברים במהלך הדיון על הפחתת העמלות בוועדת הכספים.

שמואל האוזר, יו"ר ני"ע | צילום: דוברות משרד האוצר

עוד הוסיף האוזר כי "הקרנות הורידו את דמי ניהול ב-50% כתוצאה מתחרות העזה שקיימת. כיום, עמלות הפצה הן החסם האמיתית להורדת דמי הניהול. אנו לא רוצים לפגוע בבנקים אבל אנו רוצים שדמי הניהול ירדו. אם זה יאושר, זה יגיע מייד למשקיע הסופי – כי דמי הניהול ירדו בדיוק באותו שיעור של עמלות ההפצה, אם לא, אנו ניזום במיידית המשך סעיף הסכמה לשר האוצר – שיקבע את שיעור דמי הניהול".

במהלך הדיון הוצג מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שמגבה את עמדתה של הרשות. לדברי עורך המחקר איל קופמן "ישנה רמת תחרותיות גבוהה יחסית בשוק קרנות הנאמנות, ועל כן ניתן להעריך כי הפחתת עמלת ההפצה אכן תשפיע באופן מובהק על הירידה בדמי הניהול".

המחקר סתר גם את טענת הבנקים והוכיח כי לא ניתן להשוות את העמלות בארץ לאלו המונהגות בחו"ל. על פי המחקר, "מבנה שוק הקרנות ייחודי ושונה משווקים מקבילים במדינות אחרות. השוני המבני בא לידי ביטוי בכך שהמפיצים בישראל מחויבים על פי חוק להפיץ את קרנות הנאמנות באופן נייטרלי וללא העדפה של קרן נאמנות מסוימת, בעוד שבשווקים מקבילים בעולם תפקיד המפיץ הוא למכור קרן מסוימת או כמה קרנות השייכות לגוף ניהול המתגמל את ההפצה על-פי ביצועי המפיץ".

יחד עם זאת, ח"כ רוברט אילטוב תמך בעמדת הבנקים במהלך הדיון ואמר כי הפחתת עמלות ההפצה תפגע בשירות שנותנים הבנקים לציבור. לדבריו, המהלך ייפגע בתחרות על דמי הניהול בקרנות הנאמנות. בתגובה לדבריו, אמרה ח"כ יעל גרמן כי התחרות על דמי הניהול תימשך והבנקים יכולים לבצע התייעלות. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.