Forbes Israel Logo
ליאת מרום. צילום: איתן טל
ליאת מרום. צילום: איתן טל

"לעצב יפה זה כבר לא מספיק"

ליאת מרום, מייסדת שיטת העיצוב Experience Design, משנה לחלוטין את ענף העיצוב ומאפשרת להנדס את הרגשות בכל חלל, החל משלווה ועד מוטיבציה עוצמתית

BrandVoice

כשליאת מרום, מייסדת ויוצרת שיטת Experience Design, החלה את דרכה בעולם העיצוב והאדריכלות לפני כ־15 שנה, היא לא ידעה שזאת רק נקודת ההתחלה שלה בהשפעה על ענף העיצוב הישראלי והבינלאומי. לאחר שסיימה בהצטיינות לימודי עיצוב פתחה בשנת 2010 את SHIFFT STUDIO & LAB. כבר בתחילת הדרך הבינה כי משהו בעולם העיצוב אינו שלם, יש יותר מדי התייחסות למה שנמצא בתוך החלל ומעט מדי התייחסות למי שנמצא בתוך החלל.

כדי להבין זאת, החלה לחקור את עולם תת המודע ונחשפה לשיטת ה-NLP וסוגסטיה ושם הגיעה להחלטה כי חיבור בין עולם המדע לבין עולם העיצוב ייצרו שיטת עיצוב חדשנית שתשנה את הענף כולו.

"מעולם לא הסתפקתי בלימודים פורמליים, תמיד חיפשתי ללמוד מהיוצרים עצמם. וכך, כשסיימתי את לימודיי בשנקר התחלתי לעבוד על כל פרויקט עם פסיכולוגים, פסיכיאטרים וחוקרי מוח", אומרת מרום. "זה גם השלב בו נולדה Experience Design – שיטת עיצוב מכוונת מטרה שמעצבת את המרחב כך שנוכל להפוך בתוכו לאנשים שהיינו רוצים להיות: רגועים יותר, מרוכזים יותר, בטוחים יותר, אופטימיים יותר או כל שאיפה אחרת. זו השיטה הראשונה בעולם שיוצאת מהעיצוב הוויזואלי ועוברת לעיצוב דרך כל החושים בצורה מדעית.

כנס אמדוקס ברצלונה. צילום: יח"צ
כנס אמדוקס ברצלונה. צילום: יח"צ

"הלקוחות שלנו הפכו להיות מותגים וארגונים גדולים, כמו גוגל, יוטיוב, נספרסו, ואמדוקס. תכננו ועיצבנו בתי מלון במקומות הנחשקים בעולם כמו זנזיבר והפיליפינים"

"כולם שואלים אותי, מה זה הנדסת רגשות? בגדול מדובר על שיטה חדשנית שמאפשרת לי לתכנן מראש איך אנשים ירגישו כשהם נכנסים לחלל מסוים, למעשה פיצחנו את הדבר הזה שנקרא חוויה, דרך מחקר של 5 החושים מצאנו דרך להשפיע על גלי המוח ועל התחושות הפיזיות של אנשים במרחבים השונים שאנחנו מעצבים. אם אני רוצה למשל לגרום לך להרגיש שמחה, יש תדרי קול, ריחות, חומרים, צורות, צבעים ואפילו טעמים שיפעילו את גלי המוח שלך בצורה מסוימת ויגרמו לך לחוש שמחה. את אותו דבר בדיוק אנחנו יודעים לעשות עם מעל ל-1,500 רגשות וחוויות, החל ממוטיבציה עוצמתית בחלל העבודה עד שקט נפשי ורוגע בבתי מלון".

הלקוחות הגדולים בעולם

מה קרה אחרי שהשיטה פרצה החוצה?
"הלקוחות שלנו הפכו להיות מותגים וארגונים גדולים, כמו גוגל, יוטיוב, נספרסו, אמדוקס, גינדי וכדומה. תכננו ועיצבנו בתי מלון במקומות נחשקים בעולם כמו זנזיבר, פיליפינים וקפריסין והיום אנחנו מתכננים בית מלון עם קונספט מדהים ברמת הגולן.
"גוגל ביקשו מאיתנו ליצור חלל עבודה עבור פרויקט מיוחד וחדשני שלהם ליצירת פרסומות.
הבנו שאין כזה דבר עיצוב משרד. הכל שאלה של איזה סוג עבודה מבצעים בו.
"התחלנו לאפיין את העבודה שלהם והענקנו יצירתיות מתפרצת למחלקת הקריאייטיב, הפרשת אדרנלין ונמרצות למחלקת מכירות, שלווה ונינוחות באזורי מנוחה ואירוח.

"לאורך כל הדרך שאלנו את שאלת המפתח – איזה תדרים במוח יוצרים יצירתיות, מגבירים את המכירות, מרגיעים את המוח. יצאנו למחקר מהיר כי היינו תחת לחץ של זמנים.
"בזמן שיא, תוך מספר שבועות יצרנו עבורם חלל עבודה עם אלגוריתם המשלב את כל החושים. במהלך כל תקופת הפרויקט לא הפסקנו לקבל טלפונים מהצוותים השונים שעבדו שם על כך שהם פשוט נהנים מכל דקה של עבודה בחלל החדש, מגיעים לתוצאות פורצות דרך ולא רוצים ללכת הביתה.

לא רק עיצוב יפה

"דוגמה נוספת הייתה עם אמדוקס שרצו חדר שיסגור עבורם עסקאות בכנס הסלולר העולמי MWC בברצלונה או נספרסו שרצו חנות שתגדיר מחדש את חווית הקפה ותכניס לתודעה את הקפסולה החדשה שלהם. מטבחי רגבה רצו אירוע ענק לאדריכלים ומעצבים שישאיר חותם ויצרב בזיכרון. דוגמא נוספת, מסעדת 'אמש' בתל אביב שרצתה לעורר תיאבון אצל הלקוחות שלה והצליחה לקבל ביקורות חיוביות מאוד ממבקר המסעדות שגיא כהן לאחר שעיצבנו עבורה את החלל.
"לעצב יפה זה כבר לא מספיק – אנשים רוצים למקסם את החוויות שלהם, את העסקים שלהם ואת החיים שלהם, ואנחנו יודעים ליצור את זה עבורם".

לאחר ששיטת העיצוב החדשה נחלה הצלחה החליטה מרום לפתוח את SHIFFT ACADEMY, אקדמיה ללימודי עיצוב ואדריכלות בשיטה שפיתחה.

איך נולד הרעיון לפתוח את SHIFFT ACADEMY?
"הבנו שעולם העיצוב כבר לא יחזור להיות אותו הדבר. מעצבי פנים ואדריכלים שלא ילמדו עיצוב חוויתי ותוצאתי המשלב את כל החושים ימצאו את עצמם מאחור, ותוך מספר שנים ללא עבודה כלל. לשמחתינו, הרבה אנשים כבר מבינים את זה.
"פתחנו את האקדמיה להכשרת אדריכלים ומעצבים בשיטה החדשה ונדהמנו לגלות באיזו מהירות כל המקומות בקורס נתפסו ואיזה אנשים איכותיים הגיעו: מרצים לעיצוב משנקר, מרצים לאדריכלות מאוניברסיטת תל אביב, ארט דירקטורים מובילים במשק, מעצבים ואדריכלים ותיקים עם ניסיון של מעל עשור בשוק שבאו ללמוד משהו חדש".

חשיפה בינלאומית

איך את מסכמת את השנה שחלפה ומה התוכניות לשנת 2021?
"שנת2020 הייתה טובה עבורנו והביאה איתה מחקר חדש. כשהקורונה נכנסה ומיד כשסיימנו לרשום את הפטנט על השיטה, ידענו שהמשימה הראשונה שלנו זה לפתור את בעיית החרדה שנוצרה בעולם. מחקרים מציגים עלייה של פי 3 בדיווחים על חרדה ודיכאון מאז שפרצה הקורונה.
"לפני שהספקנו לתכנן כבר התחלנו לקבל פניות מאנשים שרוצים לעצב מחדש את הבית שלהם – אנשים שמבינים שהם רוצים יותר ודאות, בטחון ושלווה בתקופה הזו. לקחנו הימור גדול ועשינו שינוי תוכנית אצל חלק מאנשי הצוות שלנו והעברנו אותם מהמחלקה המסחרית למחלקת הפיתוח של בתים ודירות. יצרנו בזמן שיא בית מדהים לדוגמה שמצליח ליצור שקט ושלווה תוך דקות בודדות מהרגע שנכנסים אליו. התגובות של האנשים מדהימות ומעוררות השראה ונותנות לנו להבין שעשינו את הבחירה הנכונה.

מלון בוטיק בפיליפינים. צילום: יח"צ
מלון בוטיק בפיליפינים. צילום: יח"צ

"מאז יש לנו ביקוש אדיר לסביבות מגורים, בתי יוקרה, עיצוב סביבות עבודה בבית עבור חברות גדולות, עיצוב אירועים פרטיים, ועיצוב בתי מלון בקונספט שונה.
"התכניות שלנו ל-2021 הן בראש ובראשונה להגיע ליעד חדש בכמות החוויות. נכון לעכשיו יש לנו אלגוריתם ל-1,500 חוויות ואנחנו רוצים להגיע ל-5,000. צוות המעבדה שלנו עובד ימים ולילות לפצח עוד תדרי קול ולרקוח ריחות חדשים המשפיעים במינונים הנכונים על הרגשות וההתנהגות האנושית.

"אנחנו גם מחפשים לקחת על עצמנו אתגרים גדולים – לדוגמא, להגיע למצב שבו אנחנו מפצחים באופן מלא הפרעות קשב וריכוז ולגרום לאנשים להפסיק להשתמש בריטלין, רק מתוך חוויית העיצוב שלנו. אתגר נוסף למשל, הוא לייצר ריכוז משולב שלווה בעיצוב רכבים, במטרה להפחית את תאונות הדרכים בעולם.
"תוכניות מרכזיות נוספות ל-2021 הן כניסת משקיעים נוספים לתחום המלונאות ומבני חינוך ותרבות. ההשפעה שלנו שם היא כבר חד משמעית ואנחנו שמחים מאוד לקבל פרויקטים במימדים גדולים.

"למעשה פיצחנו את הדבר הזה שנקרא חוויה, דרך מחקר של 5 החושים מצאנו דרך להשפיע על גלי המוח ועל התחושות הפיזיות של אנשים במרחבים השונים שאנחנו מעצבים"

ליאת מרום. צילום: איתן טל
ליאת מרום. צילום: איתן טל

"יש לנו קלף מנצח ביד – אנחנו יודעים לייצר בידול עבור הפרויקטים שלנו שסטודיו אחר לעיצוב פנים ואדריכלות לא יידע לייצר. היזם או המשקיע בא עם הרעיון ועם החוויה שהוא רוצה ליצור במיזם שלו ואנחנו דואגים מא' עד ת' להכל כולל הכל. אין מרגש מזה.
"התכניות הכי גדולות שלנו ל-2021 זה ליצור ליין מוצרים מיוחדים שישבו בכל שולחן עבודה, חדר שינה, חדר ילדים או כל חלל באשר הוא ויעשו את האפקט שאקספיריינס דיזיין יודעת לעשות. במילים אחרות המכשור יעשה את העבודה עבורנו ויזרים פנימה את הצבעים, התאורה, הריחות, הצלילים ואפילו את הטעמים בשביל ליצור חוויה חדשה במרחב".


צולם במלון NYX תל אביב ⋅ צילומים: איתן טל ⋅ ליאת מרום לובשת Mother Of All ⋅ סטיילינג: ליאת גרין ⋅ איפור ושיער: נטלי יעקובוב ⋅ פרידמן יחסי ציבור

BrandVoice הוא מותג התוכן השיווקי של פורבס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.